Dere som har hekla baby bootsene

Diddij

Forumet er livet
Jeg driver å hekler på disse bootsene da, men når jeg følger oppskrifta så blir de skjeve, så jeg må modifisere de selv. Hvordan blir de hos dere?? runde 7 er liksom helt feil...[&:] det står at man skal hekle 3 masker, også begynne fellinga, men da blir jo der midten skal være helt på skakka liksom. Eller?

Noen som gidder å forklare meg hvordan disse skal hekles da for at de ikke skal bli skjeve da?? Jeg er KJEMPE irritert for at de blir skjeve...mulig jeg misforstår oppskrifta noe veldig her..[&:][:@]

Mine ble kjempefine og ikke skjeive fremme, men jeg har en tendens til å koble rundene litt forskjøvet, slik at kjedemaskene ikke blir i en rett linje, men litt på skrå mot tåa [8D] funka fint her iallefall.

Jeg skal bare feste knappene også ta bilde å legge ut så dere skal få se, men det blir i morgen gitt [;)]

Hmm...hadde dere gidda å gjennomgå oppskrifta med meg i morgen da?? *blinker pent*
Dere har jo fått det kjempe fint til...
Tror jeg sliter med engelsken gitt[X(]

ORIGINAL: veni_vidi_vici

ORIGINAL: Diddij

Hmm...hadde dere gidda å gjennomgå oppskrifta med meg i morgen da?? *blinker pent*
Dere har jo fått det kjempe fint til...
Tror jeg sliter med engelsken gitt[X(]

Jeg kan sikkert gå igjennom den med deg.

Suuupert, håper vi er her samtidig snart[:)]

Sålen

1.omg
: 11 lm, halvstav i 3. m fra heklekroken. Halvstaver i de neste 7 m, 6 halvstaver i siste m, 7 halvstaver på motsatt side, 5 halvstaver i siste lm, koble sammen med kjm i 1.stav.
Rett eller?

2.omg: 1 lm, halvstaver i de neste 8 m, 2 halvstaver i hver av de 5 neste m. Halvstaver i de neste 8 m, 2 halvstaver i hver av de 5 neste m. Koble sammen med kjm i 1.stav.
Rett??

3.omg: 1 lm, halvstaver i de neste 8 m, så annenhver 1 halvstav og 2 halvstaver 5 ganger. 8 halvstaver i de neste 8 m igjen, og annenhver 1 halvstav og 2 halvstaver 5 ganger til slutt. Koble sammen med kjm i 1.stav.
Rett?

Har jeg skjønt disse 3 omg rett?

Edit: Så nå at du hadde skrevet[:D]

Sånn hekler jeg hø-skoen. Beklager om noen av oversettelsene er kronglete skrevet.

Sålen:
Rad 1     Legg opp 11 lm. 1 fm i 3.m fra nålen. Hekle fm i de neste 7. m. hekle 6fm i siste masken på raden (du skal hekle ”rundt ” de 11 lm). Hekle så på den motsatte siden, 1 fm i de neste 7m, hekle 5fm i siste m. sett sammen med kjm i 1.fm (på forrige rad).
Rad 2     1lm, fm i de neste 8.m. 2 fm i hver av de neste 5m. fm i de neste 8m. 2 fm i hver av de neste 5m, sett sammen med en kjm i 1.fm (på forrige rad)
Rad 3     1lm, fm i de neste 8m *2fm i 1.m, 1fm i neste* gjenta fra *-*, totalt  5 ganger. Hekle så fm i de neste 8m gjenta fra *-* 5 ganger. Sett sammen med kjm i 1. fm.
”Vrista”
Rad 4     Jobb bare i de bakre m-buene. Hekle 1fm i hver av de neste m (46stk)
Rad 5-7 Repeter rad 4, men jobb i begge m-buene.
Rad 8     fm i de neste 3 m *hekle sammen 2 masker (fell) 1fm* gjenta fra *-* 8 ganger. 1fm i hver av de 19 resterende m på raden. (jeg pleier å telle 19 masker bakover før jeg begynner å hekle denne raden så jeg ser at det blir rett, at beg på raden og beg på de 19 fm blir på ca samme avstand av midten forran på skoen)
Rad 9     hekle 1fm i hver av de 3 første m. hekle så to masker sammen totalt 8 ganger. 1fm i hver av de siste 19 maskene.
Rad 10  hekle 1fm i de neste 3m. Begynn å hekle staver i neste maske, men kast og trekk igjennom en gang, men ikke kast og trekk igjennom siste maske. Det skal være to maskebuer igjenn på nålen. Når du har gjort dette i de neste 7 maskene skal det være 9maskebuer på nålen. Kast og trekk igjennom alle 9 masebuene. 1lm og hekle 1fm i neste m. 1fm i hver av de 18 m.
”Skaftet” For høyre sko (arbeid nå i rader)
Rad 11  hekle 15 lm, hekle 1 st i 3.m fra nålen. 1 st i hver av de 12 maskene (på flippen) hekle så 1 st i hver av de 25m på skoen (Du skal ende opp på motsatt side av flippen). Blir ikke denne flippen som skal gå foran skaftet og festes med knapper skjev? Den begynner liksom for langt bak på en måte...og når man har hekla 15 lm, må man da hekle "motsatt" vei på skoen? Altså ikke fremover? For hekler man fremover blir jo flippen og gå bak foten...
Rad 12  Hekle 3lm. 1 st i hver av de neste 35m. 1 lm hopp over en maske. 1 st i neste m. 1 st i 3lm fra forrige rad.
Rad 13  hekle 3lm. 1 st i hver av m (38m) Siste st hekles i 3lm fra forrige rad
Rad 14  gjenta rad 13.
Rad 15  3lm, 1st i neste m. 1lm hopp over neste m. 1 st i hver av de neste 36st.
Rad 16  gjenta rad 13.
Rad 17  Hekle fm på kortsiden av flippen og innover mot skoen. Fest tråden.

Tusen takk skal du ha. Jeg skal teste denne måten å gjøre det på senere, så skal jeg rope hvis det er noe som blir feil, igjen...
Du er superduper kjempe snill[:)]

Sånn hekler jeg hø-skoen. Beklager om noen av oversettelsene er kronglete skrevet.

Beklager rotet litt med maskene i den første jeg la ut, det er halvstaver på sålen og fastmasker på vristen/skaftet.

Sålen:
Rad 1     Legg opp 11 lm. 1 hst i 3.m fra nålen. Hekle hst i de neste 7. m. hekle 6hs i siste masken på raden (du skal hekle ”rundt ” de 11 lm). Hekle så på den motsatte siden, 1 hst i de neste 7m, hekle 5hst i siste m. sett sammen med kjm i 1.hst (på forrige rad).
Rad 2     1lm, hst i de neste 8.m. 2 hst i hver av de neste 5m. hst i de neste 8m. 2 hst i hver av de neste 5m, sett sammen med en kjm i 1.hst (på forrige rad)
Rad 3     1lm, hst i de neste 8m *2hst i 1.m, 1hst i neste* gjenta fra *-*, totalt  5 ganger. Hekle så hst i de neste 8m gjenta fra *-* 5 ganger. Sett sammen med kjm i 1. hst.
”Vrista”
Rad 4     Jobb bare i de bakre m-buene. Hekle 1fm i hver av de neste m (46stk)
Rad 5-7 Repeter rad 4, men jobb i begge m-buene.
Rad 8     fm i de neste 3 m *hekle sammen 2 masker (fell) 1fm* gjenta fra *-* 8 ganger. 1fm i hver av de 19 resterende m på raden. (jeg pleier å telle 19 masker bakover før jeg begynner å hekle denne raden så jeg ser at det blir rett, at beg på raden og beg på de 19 fm blir på ca samme avstand av midten forran på skoen)
Rad 9     hekle 1fm i hver av de 3 første m. hekle så to masker sammen totalt 8 ganger. 1fm i hver av de siste 19 maskene.
Rad 10  hekle 1fm i de neste 3m. Begynn å hekle staver i neste maske, men kast og trekk igjennom en gang, men ikke kast og trekk igjennom siste maske. Det skal være to maskebuer igjenn på nålen. Når du har gjort dette i de neste 7 maskene skal det være 9maskebuer på nålen. Kast og trekk igjennom alle 9 masebuene
.Det er her min blir skjev, for dette er jo på siden av skoen. Hmm...føler liksom at jeg må hekle mer enn 3 fm før jeg begynner med stavene som skal være foran, hvordan får du dette på midten foran? 1lm og hekle 1fm i neste m. 1fm i hver av de 18 m.
”Skaftet” For høyre sko (arbeid nå i rader)
Rad 11  hekle 15 lm, hekle 1 st i 3.m fra nålen. 1 st i hver av de 12 maskene (på flippen) hekle så 1 st i hver av de 25m på skoen (Du skal ende opp på motsatt side av flippen).
Rad 12  Hekle 3lm. 1 st i hver av de neste 35m. 1 lm hopp over en maske. 1 st i neste m. 1 st i 3lm fra forrige rad.
Rad 13  hekle 3lm. 1 st i hver av m (38m) Siste st hekles i 3lm fra forrige rad
Rad 14  gjenta rad 13.
Rad 15  3lm, 1st i neste m. 1lm hopp over neste m. 1 st i hver av de neste 36st.
Rad 16  gjenta rad 13.
Rad 17  Hekle fm på kortsiden av flippen og innover mot skoen. Fest tråden.

Nå kjenner jeg at jeg er varm her[:@]
Hvor begynner din omg?
Min begynner på yttersiden litt bak mot hælen. Hekler nå flippen, og når jeg forsetter med skaftet rundt 25 m, ender jeg opp en runde rundt ca. Skal da snu, men oppdager jo at dette blir feil. For flippen må jo da runde bak rundt bakfoten for å dekke åpningen[&:] Det kan umulig være rett.
Så, spørsmålet er; hvilken vei hekler du når de 12 stavene på flippen er heklet?? Bakover eller fremover, hvis du skjønner??

Og når jeg studerer bildene av din sko, så ser det ut som din omg starter og slutter ca ved lilletåa, stemmer det?? Det gjør det ikke hos meg, så da er det ikke rart at min blir skjev[&:][:'(]

Nå har jeg fått litt mer vett[8D][:D] har hekla den nedre delen av skoen, og den ser bra ut hittil. MEN så er det denne flippen da...skjønner ikke helt den her...[8D] Hekler man fortsatt "mot klokka" her??

Du hekler 15 luftmasker, så snur du der ute på tuppen og hekler en stav i den 3. maska fra nåla og videre 1 stav i hver maske til du kommer rundt, 35 masker tror jeg da var

ORIGINAL: lille trille09

Du hekler 15 luftmasker, så snur du der ute på tuppen og hekler en stav i den 3. maska fra nåla og videre 1 stav i hver maske til du kommer rundt, 35 masker tror jeg da var

Dere er så søte som orker å hjelpe meg[:)] Tuuusen takk skal dere ha[:)]
Og vet dere hva som er litt komisk oppi dette? Det er at jeg hekler motsatt vei av det alle andre gjør, derfor har jeg slitt med dette.[8D]
Hekler du MED klokka?? For jeg hekler nemlig MOT klokka jeg[X(]

Og vet dere hva som er litt komisk oppi dette? Det er at jeg hekler motsatt vei av det alle andre gjør, derfor har jeg slitt med dette.[8D]

er venstrehendt og hekler MED klokka, mamma hekler motsatt, hun er høyrehendt.
Men nå kommer du til en del av heklinga hvor du skal begynne å hekle frem og tilbake [:)]

er venstrehendt og hekler MED klokka, mamma hekler motsatt, hun er høyrehendt.
Men nå kommer du til en del av heklinga hvor du skal begynne å hekle frem og tilbake [:)]

Ja riktig...men når man hekler med klokka så blir jo starten og slutten på omg på motsatt side av hva det blir når man hekler mot klokka. Så det er her jeg har blingsa. Skjønner dette med frem og tilbake, var bare plasseringa på denne flippen som ble motsatt når man hekler forskjellig[8D] Men har funnet ut av det nå, endelig, så da kan jeg og følge oppskrifta[:)]

Back
Topp