Dere som har hatt tette svangerskap

Bazinga

Glad i forumet
Oktoberlykke 2019
Dere som har hatt to eller flere tette svangerskap (6-18 mnd mellom fødsel og ny graviditet), hvordan var svangerskap og fødsel nr 2 sammenlignet med nr 1?

Nå tenker jeg mest på ting som kynnere, vektoppgang, evt tidlig fødsel, bekkenløsning osv... Regner med det er en del mer slitsomt siden man har en liten å ta seg av i tillegg :)

15 mnd mellom nr 1 og 2 og 24 mnd mellom nr 2 og 3. Gikk lite opp i vekt med alle tre, men litt mer opp i vekt med nr 3 for da kastet jeg ikke opp hele svangerskapet (bare deler av det). Har verken hatt bekkenløsning, svangerskapsforgiftning, svangerskapsdiabetes med noen av de. Kynnerne har helt klart blitt både sterkere og kommet tidligere for hvert svangerskap. Magen har kommet fortere med hvert svangerskap, men vært samme str ved fødsel (dvs litt større med nr 3 siden hun ikke var prematur)
Nr 1 og 2 født premature av uviss grunn, mens nr 3 kom to dager før termin.

å ja det er mye mer slitsomt å gå gravid når man har andre små som trenger mammaen sin enn med nr 1 hvor man kunne legge seg ned når man ville

24 mnd mellom mine.
Gikk opp akkurat like mye, men hadde et høyere utgangspunkt før nr to.
De ble født 40+0 og 40+1.
Bekkenet var vondt helt på slutten med første, dette startet tidligere med andre.
Første startet med vannavgang, neste med rier.
Veldig tøft å være gravid og skulle ta seg av en liten på 1,5 år!

Takk for fine svar! Lurer litt på hva vi har begitt oss ut på :rolleyes: Dette blir vår tredje, men de to første er ikke så tette.

Eldste var 11mnd når jeg ble gravid, hele graviditeten var forferdelig. Hadde ekstreme bekkenplager, var helt totalt utslitt og det å ha en unge som trengte meg så mye til å hjelpe med fysiske ting gjorde det hele veldig, veldig tungt. Gikk kun opp 4kg med nr. 2. Gikk opp 18kg med første. Er gravid på nytt, termin i desember, da er minste 2år og 1 mnd, eldste blir 4 i slutten av februar. Denne graviditeten er mye bedre, så bare noen måneder forskjell utgjør en god del. For når jeg ble gravid nå så kunne minste går, hun kunne klatre opp på stolen sin. Hun trenger fortsatt hjelp til påkledning, men blir mer å mer selvstendig som ukene går :) i tillegg har de to hverandre til å underholdes(eller krangle med) så jeg må liksom ikke være på hele tiden som med hun som var alene. Hjelper også veldig på å ha ungene i barnehage,da får jeg litt me time på dagtid, å kan ligge i senga å hvile bekkenet

Jeg fødte først i 7. Måned, og ble gravid 3 mnd etterpå. Første barnet levde ikke så hadde ikke noen å ta hensyn til sånn sett. Var ikke mye dårligere i det andre svangerskapet, men hadde en del mer kynnere og litt vondere i bekken (likevel ganske lite sammenlignet med hvor vondt det kan være).

24 mnd mellom mine.
Sleit mye mer med bekkenet i svangerskap 2.
Ble satt i gang med begge pga svangerskapsdiabetes, men det gikk mye fortere med nr 2 og fødselen var mye lettere:)

Dere som har hatt to eller flere tette svangerskap (6-18 mnd mellom fødsel og ny graviditet), hvordan var svangerskap og fødsel nr 2 sammenlignet med nr 1?

Nå tenker jeg mest på ting som kynnere, vektoppgang, evt tidlig fødsel, bekkenløsning osv... Regner med det er en del mer slitsomt siden man har en liten å ta seg av i tillegg :)
Gravid 12 mnd etter forrige fødsel.
Mye var likt. Alvorlig bekkenløsning begge gangene og helt lik vektoppgang.
Jeg fikk jo tvillinger, så hadde kynnere med dem, og fødte 1 mnd før tiden pga det er maxtid, så det kan ikke sammenlignes.

Takk for fine svar! Lurer litt på hva vi har begitt oss ut på :rolleyes: Dette blir vår tredje, men de to første er ikke så tette.

skjønner godt at du lurer på det. Med 3 barn på litt over 3 år har jeg også lurt på det. Men har på tross av søvnmangel, trassalder og baby allikevel ikke angret. Føler at hva jeg tåler liksom har flyttet seg. Pluss at når jeg ser hvor stor søskenkjærligheten er så lever jeg lenge på det.

13 måneder mellom mine, fødte for 8 dager siden. Det første svangerskapet var det mye bekkenløsning og mye kynnere og slikt normale plager. Fødte etter 5 dager med igangsetting, langt forløp men rundt 7 timers aktiv fødsel. Rift grad to, presset i 1 time og 20. Ble satt igang grunnet minkende vekst og null fostervann

2. Svangerskapet var tungt. Mye fordi jeg hadde ei på drøye 4 måneder da jeg ble gravid igjen. Kvalmen var like ille som sist men bekkenet var mer stabilt. Hadde mere enkeltperioder med bekkenløsning og ikke hele svangerskapet som med første. Sleit mer med vonde kynnere og hadde mer nedpress i mange måneder. Var meget klar for å føde denne gangen og koste meg ikke noe særlig. Mte blodtrykksfall. Også denne gangen måtte jeg settes igang. Var "lovet" et kortere forløp denne gangen siden jeg hadde født før. Jau jau....tok 7 dager! Aktiv fødsel 7 timer, pressetid 1 time og 10min. Rift grad 1. Revnet like langt bak som sist, men ikke like dypt. Baby hadde 39 cm rundt hodet! Og veide 4470. Ble satt igang grunnet stor vekt og myyyye fostervann, med andre ord totalt motsatt av sist

19 mnd mellom mine. Hadde manglende matlyst mellom uke 6 og 18 i andre svangerskap, hadde bekkenløsning og låsning i begge, men tidligere og tydeligere i andre svangerskap. Var hjemme med eldste da jeg gikk gravid med andre, jobbet en stund men ble sykemeldt pga bekken. Samboeren var hjemme store deler av tiden pga sommerferie, men jeg var også en god del alene med eldste også. Det gikk greit, men følte at jeg ikke klarte å ta han ut nok feks, men vi hadde en veldig fin sommer der da jeg var høygravid likevel. Han begynte i bhg 3 uker før minste kom. :-)

Han skjønte mye, men ble også noe sjalu særlig i begynnelsen. Det var slitsomt med mye sykdom på begge to første halvåret, så ble alt korona-stengt og jeg var hjemme med begge to i seks uker. Det har vært tungt, men det har også gått bra.

Fødselen til første tok tid, rier, vannavgang, men kom ikke selv i aktiv fødsel. Ble satt i gang til slutt og fire dager etter første rie ble han født. Yngste meldte sin ankomst om natta, 7 timer senere var hun født. Det gikk fort og var tungt og vondere enn med første. Vi samsover med barna. Da lillesøster skulle komme og jeg lå med rier den natta, lå storebror opp å meg, kinn mot kinn, og sov så godt. Jeg holdt rundt den lille kroppen mens riene kom og gikk. Fantastisk opplevelse.

Svangerskap nr 2 var like jævlig som nr 1 med hyperemesis, men fikk ikke like dårlig bekkenløsning med nr 2. Svangerskapet var mer slitsomt i og med at jeg ikke alltid kunne ligge på sofaen når jeg trengte det pga barnet jeg allerede hadde. Svangerskapet gikk mye fortere pga eldste barnet. Men best av alt; Fødselen tok 1/12 av tiden til fødsel nr 1, og barseltiden var tusen ganger enklere når man allerede hadde gjort det en gang før. Joda det er supertravelt med to tette små, men for hver dag som går blir ungene litt eldre og de får et tettere bånd for hver dag som går - og da er alt verdt det når de smiler til hverandre <3

Back
Topp