dere som har hatt svangerskaps diabetes

stinel

Glad i forumet
hva sa de babyen ville ligge på i vekt til termin??å stemte det??  jeg er 32+3 å de sier jeg er 14 % over streken.. de regna hu ville være 4 kg..   å et spm til :)  klarte dere altid å ha lavt blodsukker??

Ble estimert til ca 4.5 kg ved fødsel, men var 3.3 da hun ble født 2 dager over termin. Klarte å holde blodsukkeret nede en stund, men måtte over på inculin siste del av svangerskapet.

Estimert til 4,1 kg til termin. Kom 3 veker før, 37 +3 og var 3300 gram så det stemte greit. Hadde vektestimering 5 dagar før han var født og då var det sagt at han var 3185 gram så det var veldig bra estimert. Bls var veldig fint, egentlig spiste eg nok for lite i frykt for høgt bl.s. Hadde langtidsbls på under 5.

dumt spørsmål sikkert, men det er slik at den diabetesen forsvinner etter fødsel, sant? :p
Jeg lå på grensa sist svangerskap, og i dag tok jeg blodsukkermåling på skolen pga. praktisk eksamensforberedelser etter jeg hadde spist en slik god morgen youghurt, og bare pga. den så lå plutselig bl.sukker på 7,6... litt høyt for en youghurt(?)

får satse på at snuppa ikke blir så mye større enn 4 kg.. har gått på insulin hele veien j.. men ikke stort j kan spise før dt fyker i værs ass.. men øker å øker i insulin.. får være ekstra flink nå i siste innspurt :P 

Jeg hadde bare glukoseintoleranse (mildeste form for svangerskapsdiabetes) i tre måneder, og klarte å holde det i sjakk med kosthold.
Fikk bare grenseverdien på testen, så slapp blodprøvetaking, insulinsprøyter osv., bare la om kostholdet og var NAZI på sukkerinnhold m.m.
Alle symfysemål o.l var helt perfekte, og Jr. var 3720 g da han ble født, 4 dager før termin. :)

Jeg har et barn med diabetes 1..

7,6 etter en yoghurt for en frisk person er litt høyt, men friske personer har blodsukker som er høyere enn normalen innimellom... Anbefaler deg å måle deg når du er fastende, feks på morgenen når du står opp... er det høyt da så burde du få målt urinen din for sukker og bli sjekket..

For å holde stabilt blodsukker så er det HVA slags karbohydrater du spiser og måltides sammensetning. Jo mer kostfiber jo langsommere stiger blodsukkeret. Mye fett i maten sammen med karbohydrater feks pizza så vil fettet legge seg som en ball rundt karbohydratene og man får en smell med høyt blodsukker mange timer senere....  Ved spising av yoghurt etc så ha oppi feks havregryn eller kruskakli, det gjør at stigningen blir langsommere og dermed unngår man topper med høyt blodsukker.

Jeg har et barn med diabetes 1..

7,6 etter en yoghurt for en frisk person er litt høyt, men friske personer har blodsukker som er høyere enn normalen innimellom... Anbefaler deg å måle deg når du er fastende, feks på morgenen når du står opp... er det høyt da så burde du få målt urinen din for sukker og bli sjekket..

For å holde stabilt blodsukker så er det HVA slags karbohydrater du spiser og måltides sammensetning. Jo mer kostfiber jo langsommere stiger blodsukkeret. Mye fett i maten sammen med karbohydrater feks pizza så vil fettet legge seg som en ball rundt karbohydratene og man får en smell med høyt blodsukker mange timer senere....  Ved spising av yoghurt etc så ha oppi feks havregryn eller kruskakli, det gjør at stigningen blir langsommere og dermed unngår man topper med høyt blodsukker.

Hos meg ble det oppdaget sv.dia i uke 20, og begynte på insulin etterhvert siden det ikke hjalp bare med kosthold. Fikk det ikke til å ligge lavt selv med insulin nei. Hadde også mange vekstestimeringer, og mot slutten lå han vel på 10-16% over alt etter hvem som målte, og likevel sa de at han ble rundt 3,4 ved termin. Det var èn jordmor som sa han ville bli 4. Hadde veldig mange målinger. Ble satt i gang før tida, og han kom 10 dager før termin, og var da 4075.. Så stoler ikke på de estimeringene det minste.. ;)

Og noen spurte: Sv. dia forsvinner i 99 % av tilfellene etter fødsel, kan ta noen mndr.. Hos en liten uheldig prosent vil den vedvare.. Jeg er nok desverre en av de prosentene, ligger over normalen nå, men ikke nok til å si at jeg har dia (med mindre jeg spiser usunne ting, da flyr det i været) Da jeg ble gravid igjen (men mista) fikk jeg det allerede i uke 7 og bl.s. lå da på 12. Det gikk litt ned igjen etter jeg mista.. ( Nå ca fastende 5-8.. Etter mat 7-10) 

Back
Topp