Dere som har hatt SA/MA, så normal graviditet

Peony

Elsker forumet
VIP
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Ble dere fulgt opp ekstra?
Mistet i uke 9 i juli, gravid igjen nå og er naturligvis bekymret. Skal til fastlegen i morra, så hun har sikkert noen synspunkter, men tenkte å høre med dere kloke damer om dere har noen råd om hva jeg eventuelt kan be om. :Heartred
 
Du kan alltids spørre legen din, de er så ulike der ift oppfølging ❤️ Når det kommer til utredning så må man ha mistet minst tre ganger, sies det - men oppfølging er så vidt ulikt.
Jeg har hatt to spontanaborter, men har hatt en graviditet som gikk bra. Fikk da ingen oppfølging, gikk til turnuslege i byen jeg bodde i. Turte ikke spørre.. Er gravid nå også, og ser for meg at hvis min fastlege ikke hadde vært i mammaperm, hadde jeg fått oppfølging, da hun er helt fantastisk!

Du kan alltids høre om muligheten for å få en tidlig ultralyd pga. sist graviditet, påkjenninger og bekymring. Lykke til❤️
 
Ikke erfaring, bare gratulerer! Så fint å høre ❤
 
Hadde en MA i september 2018. Oppdaget 11+5, strolig stoppet utviklingen i uke 5.
Da jeg ble gravid på nytt fikk jeg ta hCG prøver med 2 dagers mellomrom hos fastlegen og fikk henvisning til tidlig ultralyd (fikk time når jeg 9+1).
Men som de over her sier, så er det veldig avhengig av legen.
Min lege er utrolig grei og er opptatt av at jeg skulle ha det psykisk bra under svangerskapet også.
At hun ville henvise meg til TUL når jeg spurte kan dog også ha noe med at jeg hadde et risikosvangerskap bak meg.
 
Ikke noe ekstra oppfølging på meg. Mistet 4 ganger på rad, bare en av dem måtte jeg ta piller for å få ut.
Men de jeg mistet som blødninger kom av seg selv på var ikke noe jeg dro til legen og fikk registrert.
Men fortalte om det på første kontrollene.

Eneste var at jeg gikk til privat gynekolog og fikk lutinus. Siste spire ble sittende, er nå i uke 31 :)
Kunne kanskje fått av lege, men synes alt var enklere med privat fertilitetslege. De var mer rett på problemet og er spesialisert på infertilitet
 
Bare spørs legen din :)
Det varierer veldig om de vil henvise deg eller ikke. Jeg turte ikke spørre da jeg ble gravid etter sa, men så fikk jeg komplikasjoner så da ble jeg henvist likevel.
 
Er i uke 28 nå, men har ikke fått noe ekstra oppfølging.
Det selv om jeg har uttrykt stor bekymring da MA'en jeg hadde var ganske traumatisk.

Lege og jordmor har derimot sagt det bare er å ta kontakt om det er noe, men utenom det har jeg bare kontroll ca 1 gang i måneden, som jeg syns er litt lite.

Man må kanskje være litt frempå med spisse albuer og forlange, men sånn er jeg ikke som person.

Ønsker deg masse lykke til videre, det går nok bra denne gang :)
 
Hadde MA i august oppdaget det i uke 10.. Hadde død 6+6.
Ikke fått noe mer oppfølging til nå er i uke 10. Men har en fantastisk lege som både har tatt hcg måling siden jeg bekymret meg og når jeg hadde smerter i magen henviste han meg til ul. Så knøtte på mandag med bankende hjerte og bevegelser ❤️❤️❤️❤️
 
Ble dere fulgt opp ekstra?
Mistet i uke 9 i juli, gravid igjen nå og er naturligvis bekymret. Skal til fastlegen i morra, så hun har sikkert noen synspunkter, men tenkte å høre med dere kloke damer om dere har noen råd om hva jeg eventuelt kan be om. :Heartred
Jeg fikk ikke noe ekstra oppfølging ettersom det var snakk om sa før uke 12 som desverre er mer vanlig enn man ønsker, men jeg vil tro at jo lenger ut i svangerskapet man mister og jo flere ganger det skjer så får man bedre og tettere oppfølging.

Jeg hadde en kjempefin og normalt graviditet og lille jenta kom frisk ut:)
 
Ikke noe ekstra oppfølging pga SA. Er etter 3 SAer man får det, sa hun.
Pga alderen min (over 38) så får jeg jo TUL og disse testene i uke 10-12, så jeg må bare fokusere på at dette skal gå bra denne gangen.

Tusen :Heartred takk for svar alle sammen - dere er aå gode å ha og jeg ble mer betrygget nå også. :)
 
Mistet 4 ggr etter hverandre, fikk en ekstra tul i uke 10 pga det.
+ kub test i uke 13 pga min alder, også 38!

Nå ser det ut til å gå bra, enda så mørkt det så ut etterhvert... er straks 34 uker med ei lita jente ❤️
 
Mistet 3 ganger. Fikk god oppfølging med ultralyder på sykehuset frem til 12 uke :happy: nå kan jeg ringe hvis det er noe, og komme inn på ultralyd. Er i uke 15 nå :)
 
Hatt én SA og én MA, fikk henvisning til utredning (ukjent årsak) i midten av mars. Har klart å bli gravid igjen nå, så skulle få TUL offentlig :) Timen ville fastlegen at bare skulle stå inntil videre.
 
Ble dere fulgt opp ekstra?
Mistet i uke 9 i juli, gravid igjen nå og er naturligvis bekymret. Skal til fastlegen i morra, så hun har sikkert noen synspunkter, men tenkte å høre med dere kloke damer om dere har noen råd om hva jeg eventuelt kan be om. :Heartred

har hatt 2 SA og EXU, eneste jeg fikk av ekstra oppfølgning var TUL for å se at det ikke var ny EXU.. valgte selv å gå privat uke 6 for å slippe ventetiden til TUL offentlig.. Privat gyn ville ha meg til ny UL etter passer uke 12, ellers ingen annen oppfølgning.. er nå gravid uke 32.
 
har hatt 2 SA og EXU, eneste jeg fikk av ekstra oppfølgning var TUL for å se at det ikke var ny EXU.. valgte selv å gå privat uke 6 for å slippe ventetiden til TUL offentlig.. Privat gyn ville ha meg til ny UL etter passer uke 12, ellers ingen annen oppfølgning.. er nå gravid uke 32.
Så dere hjertet i uke 6?
Godt å lese at du er i uke 32 nå. Det gir håp. :Heartred
 
Nei to MA ingen ekstra oppgølging. Fikk målt hcg pga jeg ønska også fikk jeg en tidlig ul siden jeg ba om det. Tok også en ul privat tidlig.
 
Hatt en exu for noen år siden.. pga den skulle jeg ha ul rundt uke 7 uansett, når jeg ble gravid igjen. Nå ble det ivf og da er også rutinen ul i ca uke 7.

Ifjor hadde jeg en skikkelig ekkel følelse etter en liten blødning på jobb, 8+5 eller noe sånt, ringte inn til sykehus og legevakt men legevakta her kan ikke ta ul og sykehuset trodde ikke på meg, men legevakta henviste til gyn. Gikk på ganske store doser hormoner som jeg visste at ville hindre kroppen fra å støte det ut om noe skjedde, men sykehuset kjente ikke til disse....
Mandagen etter fikk vi konstatert MA som hadde skjedd ca da jeg ringte inn.
I tillegg til dette ble det en veldig stygg prosess som endte i hasteoperasjon for utskrapning.

Pga det hadde jeg ukentlig ultralyd fra uke 7 til 13, og sykehuset tok meg inn på kort varsel da jeg mistenkte at noe var galt pga magetrøbbel i uke 20. Hadde også en skikkelig blødning i uke 6 og så ble jeg sendt rett avgårde i ambulanse til sykehuset, de var redd de måtte hasteoperere igjen.

Den etterlengtede babyen vår er straks 2 uker, og jeg har vært et nervevrak store deler av graviditeten.. :dead:
 
Ikke noe ekstra oppfølging pga SA. Er etter 3 SAer man får det, sa hun.
Pga alderen min (over 38) så får jeg jo TUL og disse testene i uke 10-12, så jeg må bare fokusere på at dette skal gå bra denne gangen.

Tusen :Heartred takk for svar alle sammen - dere er aå gode å ha og jeg ble mer betrygget nå også. :)
Vil bare si gratulerer!! Håper spira sitter denne gangen :Heartred
 
Back
Topp