Jeg hadde planlagt snitt pga fødselsangst og pga at jeg hadde en muskelkul i veien.
Keisersnittet ble plutselig flyttet 3 dager tidligere enn forventet fordi ctg var dårlig. Men det ble vist fortsatt regnet som et planlagt snitt.
Det første som skjedde var at jeg fikk beskjed om å ta en dusj, så kom jordmor og la inn kateter. Dette gjorde ikke vondt, det stakk litt i et halvt sekund. Så la de inn venefloner i begge hendene.
De trillet meg ned til operasjons stua. Der satte de spinal bedøvelse, det stakk på lik linje med et vanlig sprøytestikk. Så ble underkroppen gradevis bedøvd, det var en varm følelse i bena.
Så satte de opp en duk ved brystet mitt så vi ikke kunne se operasjonen. Det tok bare et par minutter før vi hørte baby skrik, så fikk jeg baby rett på brystet.
Jeg kjente absolutt ingenting av operasjonen.
Etterpå ble jeg trillet på observasjon, jeg fikk da gradevis mer og mer vondt i såret. Så fort det begynte å gjøre vondt fikk jeg morfin. Baby kom ned til meg innen kort tid og ble lagt på brystet for å amme.
Det som gjorde mest vondt var luftsmerter første natten. Det var vondt! Kjentes ut som tarmene skulle sprekke og luften kom ikke ut heller. Neste dag kom luften ut og da var jeg oppe og gikk og stelte baby.
Mitt tips er å ta miniform tabletter noen dager før snittet og sørge for å få klyster, det har jeg hørt kan hjelpe på luftsmerter.
Ellers synes jeg keisersnittet var en kjempefin opplevelse

alt gikk rolig for seg, jeg var aldri redd eller bekymret.
Etter å ha sett på fødeavdelingen på tv er mitt inntrykk at de som føder der går igjennom mye mer smerte enn hva jeg gjorde.
Lykke til, det går så fint