Dere som har hatt nyfødte kattunger

funny_bunny

Forumet er livet
Når begynner kattemor å løfte opp ungene sine etter nakkeskinnet?
Nå er de ett døgn gamle, og hun løfter de ikke i det hele tatt[8|]

Jeg var oppe med henne to ganger i natt fordi først hadde en kattunge kommet seg ut av kassen, og lå å skrek... det var kjempekaldt på gulvet så tok ungen oppi til moren med en gang.
Var også oppe en gang for både mor og en kattunge skrek noe voldsomt...  da lå ene kattungen bak moren og moren så ut til å få litt panikk for hun ikke fant den siste[8|]

Og nå er det havnet en kattunge utenfor kassen igjen... moren bare ser på henne.. gjør ikke noe forsøk på å få henne inn i kassen igjen[8|]
Hun har lagt der en stund nå.... er varme på gulvet så hun blir ikke kald med det første...jeg vil gi mor litt mer tid på å prøve selv....

Men jeg trodde det var slik de gjorde fra fødselen av[8|] Fant ikke noe når jeg googla[8|]
I tillegg tror jeg hun er usikker på seg selv som mor.... hun blir panisk hvis vi ikke er i samme rom som henne... men hun må jo prøve seg på egenhånd... jeg kan ikke gjøre alt for henne...

akkurat sånn begynte kattemora her å (ikke forte hun ungen noe særlig eller) før hun stakk av.

Kattungene våre er 10 uker gamle nå, og mora har ikke løfta de i nakkeskinnet en eneste gang.. Flere ganger da de var mindre datt de ut av kurven og lå og hylte, men kattemora løfta de aldri opp igjen..[8|]

ORIGINAL: turboquattro

akkurat sånn begynte kattemora her å (ikke forte hun ungen noe særlig eller) før hun stakk av.

Stakkers små[&o]

Disse her får så mye mat de bare vil. Hun ligger i kassen med de nesten hele tiden så lenge vi er i rommet... går vi i ett annet rom følger hun etter oss og skriker.... straks vi går tilbake i samme rom er alt bra.
Og hun reagerer når ungene skriker, men hun ligger liksom bare å venter på å vi skal løfte ungen på plass igjen[8|] Nå gikk det 15 min uten att hun prøvde å få kattungen inn i kassen igjen... da hadde ikke jeg hjerte til å overse det mer[&:]

ORIGINAL: TativiJenta.

Kattungene våre er 10 uker gamle nå, og mora har ikke løfta de i nakkeskinnet en eneste gang.. Flere ganger da de var mindre datt de ut av kurven og lå og hylte, men kattemora løfta de aldri opp igjen..[8|]

Nesten litt godt å høre att det er flere.
Men slik jeg har skjønt det så er det jo endel av "oppdragelsen" av katteungene også..
Men kan jo være det kommer når hun blir tryggere på seg selv som mor... er jo tydelig att hun er veldig usikker på hvordan takle dette.
Men hun selv ble jo tatt fra sin mamma når hun var kun 6 uker gammel... så kan jo være att det var mye hun ikke lærte da... hun var jo altfor liten til å klare seg selv...

husker første gang katten fikk kattunger, da måtte jeg hjelpe til med det meste... hun var veldig knyttet til meg og ville ha meg der hele tiden... hun var nok som førstegangsmødre flest.. veldig usikker. prøv å vis henne hvordan du tar dem oppi igjenn.. løft dem etter nakkeskinnet så hun ser det... så gjør hun det selv etterhvert tenker jeg...

ORIGINAL: lima87

husker første gang katten fikk kattunger, da måtte jeg hjelpe til med det meste... hun var veldig knyttet til meg og ville ha meg der hele tiden... hun var nok som førstegangsmødre flest.. veldig usikker. prøv å vis henne hvordan du tar dem oppi igjenn.. løft dem etter nakkeskinnet så hun ser det... så gjør hun det selv etterhvert tenker jeg...

Ja... tenkte å prøve det nå i sted med den stakkers pusen som lå på gulvet.... men fant liksom ikke noe hud å ta tak i[8|] Da måtte jeg løftet etter pelsen... og det hadde jo blitt litt feil[:o][&:]

Får håpe hun får det til etterhvert... iallefall att hun intereserer seg for å prøve.
Men nå blir hun vel så vandt til hjelp att hun ikke gidder[8D]
Skikkelig mammadalt (jeg går for å være mammaen hennes tror jeg) som er totalt avhengig av meg.... satt med henne når hun fødte i går.. i 5 timer på ett hardt gulv.... fikk ikke lov å gå å tisse engang.... [&:]

Hmmm... Syns jeg husker jeg måtte putte de tilbake i kassen gang på gang jeg også. Men etterhvert skjønte kattemor at hun måtte huke dem inn [;)] Er ikke sikkert morsfølelsen kommer med en gang [:-]

Pusen min som fikk kattunger for første gang for et par uker siden slet også en del. Tror de trenger litt hjelp med det første. Skal si jeg måtte opp en del om natta å styr, for hun va usikker på hvor hun ville ha dem å hun var avhengi av at jeg koste en del med henne mens hun lå i kassa. Donerte kofferten min til lille familien å pusene har blitt enorme, å pusemor trives[:)]
Så du får holde et øye med dem nå i begynnelsen, det går nok bedre etterhvert[:D]

ORIGINAL: Chumalunga

Har aldri hatt det problemet. Prøv en kasse med litt høyere kanter? En nyfødt kattunge skal ikke klare å komme seg ut.

Prøvde en med høyere kanter tidligere i dag... men den ville ikke kattemoren inn i engang[&:]
Hun vil kun ligge i den hun har nå (er ca. 5 cm kant på fremsiden, resten er 40 cm) kleskapet mitt eller i dobbelsengen. Hun bare så dumt på meg når jeg la kattungene ett annet sted... [8|]
Men kanskje det kunne vært bedre helt uten kant? slik att kattungene kunne kommet seg tilbake i kassen selv?

Guri for en hønemor jeg er[8D] kjempebekymret for disse søte små... og jeg kan garantere att jeg aldri kommer til å klare å gi de vekk... er så glad i de allerede[:D]

Er veldig greit med kanter på eska den første tiden iallefall. For det blir mye for en stakkars kattemor å holde styr på etterhvert som kattungene blir flinkere til å bevege seg og åpner øynene sine. De er vel blinde fram til de er ca en uke gammel hvis jeg ikke husker helt feil. [:)] Fram til da orienterer de seg etter lukt og varmen av kattemor.

Er kattemor veldig ung? Unge kattemødre kan ha litt mer problemer med å vite helt hvordan de skal ta seg av ungene sine. Følg litt med på om kattemor vasker ungene bak etter at de har spist og sånn. Den første tiden spiser faktisk kattemor avføring og urin. Kattungene må vaskes bak for å få de til å gjøre i fra seg... Dette er fra naturen sin side en forsvarsmekanisme for at ikke rovdyr skal lukte avføringen og finne kattungene og spise dem. [;)]

Håper det går bra med kattemor og unger. [:D]

katta til mamma fikk kattunge for 2 uker siden, og det er først nå hu løfter den opp etter nakken..Tar den med seg rundt.. og gjemmer den på badet..

ORIGINAL: Surita

Er veldig greit med kanter på eska den første tiden iallefall. For det blir mye for en stakkars kattemor å holde styr på etterhvert som kattungene blir flinkere til å bevege seg og åpner øynene sine. De er vel blinde fram til de er ca en uke gammel hvis jeg ikke husker helt feil. [:)] Fram til da orienterer de seg etter lukt og varmen av kattemor.

Er kattemor veldig ung? Unge kattemødre kan ha litt mer problemer med å vite helt hvordan de skal ta seg av ungene sine. Følg litt med på om kattemor vasker ungene bak etter at de har spist og sånn. Den første tiden spiser faktisk kattemor avføring og urin. Kattungene må vaskes bak for å få de til å gjøre i fra seg... Dette er fra naturen sin side en forsvarsmekanisme for at ikke rovdyr skal lukte avføringen og finne kattungene og spise dem. [;)]

Håper det går bra med kattemor og unger. [:D]

Ja.. hun er bare 11 mnd. gammel, så veldig ung....
Hun vasker de... men ikke helt konsekvent hver gang de har spist.
Jeg har måtte ta vekk avføring fra kasse.. og fra pelsen til kattemor.... Og de har tisset i kassen.. og på meg[:-]
Tror jeg er for snill med henne... men klarer liksom ikke å la være når hun ikke gjør noe på lang tid selv...[8|]

Back
Topp