Dere som har hatt morkakesvikt

Fru Fryd

Gift med forumet
I første svangerskap.. Ble dere satt igang før termin for å unngå dette med nr 2?

Eller ble dere satt igang med nr 1?

Var dere modene da?

Det endte i hastesnitt i uke 36. Pga fare for ny morkakesvikt, må jeg gå på blodfortynnende hele neste svangerskap.
Hadde du morkakesvikt med nr 1? Har du fått god oppfølgning? Blodfortynnende?

ORIGINAL: Tyttebæra

Det endte i hastesnitt i uke 36. Pga fare for ny morkakesvikt, må jeg gå på blodfortynnende hele neste svangerskap.

Han ble tatt med hasteks på termindagen.
Først nå jeg har fått vite at det var morkakesvikt, jeg trodde bare det var lite fostervann.
Alt var så tilfeldig og jeg måtte mase sist, men nå har jeg fått god oppfølging og samtaler!
Ikke fått noe blodfortynnende nei! Har aldri hørt noe om det..

ORIGINAL: Fru Fryd

ORIGINAL: Tyttebæra

Han ble tatt med hasteks på termindagen.
Først nå jeg har fått vite at det var morkakesvikt, jeg trodde bare det var lite fostervann.
Alt var så tilfeldig og jeg måtte mase sist, men nå har jeg fått god oppfølging og samtaler!
Ikke fått noe blodfortynnende nei! Har aldri hørt noe om det..

Uff! Morkakesvikt er skummelt!!! Håper de tar UL ofte, sjekker ungen og deg selv ofte! Min morkakesvikt ble til slutt så alvorlig at Jonas på nære nippet overlevde.
HELT utrolig at du ikke har fått blodfortynnende, jeg fikk beskjed om å gi beskjed med en gang jeg fant ut av graviditeten! Jeg hadde ringt og hørt, men det er jo for sent nå..

Ul en måned før termin viste at morkaken var "gammel" med infarter og forkalkninger...fikk beskjed at jeg ville få ungen før termin...
men ble ikke satt igang før jeg var 15 dager over termin...morkaken var også inngrod slik at den fungerte ikke på slutten...gutten min fikk bare næring til å holde seg i live og vokste ikke på slutten...imunforsvaret hans var elendig...han var 3100g og 49 cm når han ble født...

Hadde det samme med minsten...morkaken var inngrod, men hun kom 5 dager før termin, men hun var liten hun og, 2700g og 48 cm...

Jeg har ikke greie på dette, hvorfor burde jeg få blodfortynnende?
Fødselslegen tar ul en gang i uka på meg fremover!
Alt er heldigvis helt fint ennå, babyen vokser som den skal og morkaka er fin!

Jeg har ikke greie på dette, hvorfor burde jeg få blodfortynnende?
Fødselslegen tar ul en gang i uka på meg fremover!
Alt er heldigvis helt fint ennå, babyen vokser som den skal og morkaka er fin!

Det kommer helt an på situasjonen. Jeg får blodfortynnende for at morkaka svikta,,gutten min fikk  ikke næring fra uke 30-31. Han var 1581g. Masse infarkter i morkaka. Har du hatt vektestimering? Vet de hva morkakesvikten gjør med barnet i magen? Litt dårlig formulert, men håper du skjønner hva jeg mener.

Så editen nå. Jeg syntes allikevel de burde ha tatt deg mer seriøst i begynnelsen av svangerskapet. Man spøker ikke med sånne ting, for det kan fort bli alvorlig. Du kan jo allefall høre med legen!

Men altså, morkaka di kan jo ikke være helt fin, hvis du har morkakesvikt??

Morkakesvikt i uke 18 hvorpå ene tvillingen døde i magen, så infeksjon og nr 2 ble født i uke 23+5. Døde under fødsel.
Skulle hatt albyl-e med nr 2... aldri snakk om igangsetting. Bare hjelp med stripping og "hjelp i gang" fordi jeg var bekymret.
De glemte dog å gi meg albyl-e.. men det gikk bra.
Har fått det denne gangen.

Det et pga infarkt i morkaka du fikk blodfortynnende. Jeg har ikke det.

Har ikke morkakesvikt nå, men jeg fikk det på slutten sist og da er det større sjanse for å få det denne gangen også!

Derfor jeg/de lurer på igangsetting før termin for å unngå dette!
De har estimert vekst etc nå ja, alt er fint foreløpig!

Det et pga infarkt i morkaka du fikk blodfortynnende. Jeg har ikke det.

Har ikke morkakesvikt nå, men jeg fikk det på slutten sist og da er det større sjanse for å få det denne gangen også!

Derfor jeg/de lurer på igangsetting før termin for å unngå dette!
De har estimert vekst etc nå ja, alt er fint foreløpig!

Nei. Infaktene fant de ikke ut av før de så morkaka når de tok den ut.
Jeg får blodfortynnende pga fare for vekstavvik. Du burde uansett ha blitt fortalt om blodfortynnende, da det er stor sjanse for morkakesvikt i svangerskap 2 og!!

Ja, men det et som du sa forskjellige årsaker til morkakesvikt.
I mitt tilfelle har det tydeligvis ikke vært nødvendig/aktuelt med det du beskriver!
Men takk for info uansett :)

Min morkake sviktet heldigvis ikke helt, men den hadde hatt massevis av infarkter. Har egentlig ikke følt at jeg har fått skikkelig oppfølging for det nå i dette svangerskapet. Fikk ikke engang vite at jeg hadde hatt infarkt før jeg var over 32 uker på vei i dette svangerskapet! Har fått en del ekstra ultralyder, men føler ikke at jeg blir fulgt opp noe særlig likevel - for de sier jo selv at de ikke kan se på ultralyd hvordan morkaken er :/ Det eneste de kan se er om barnet vokser skikkelig, og babyen er plutselig nesten 300 gram MINDRE denne uken enn hun var sist uke - så da vokser hun jo tydeligvis ikke som hun skal heller....

Min mor har mistet to gutter pågrunn av morkakesvikt og fått to små jenter. Den siste jenta ble da tatt med keisersnitt et par uker før termin, i tillegg til at hun måtte være sengeliggende på sykehuset og overvåkes 24/7 i de tre siste månedene av svangerskapet.

Back
Topp