Dere som har hatt kyssesyken

Renate_85

Glad i forumet
Kan dere fortelle åssen dere opplevde den?

Jeg ble først forkjølet,feber og følte meg helt elendig, så fikk jeg halsbetennelse som ikke gikk over etter første penicillinkuren.Fikk en sterkere kur og da ble jeg bedre men 1 uke senere blusset det opp i halsen igjen. Får sånne hvite prikker på mandlene og det klør veldig i halsen.
Jeg føler meg bra bortsett fra det.Ikke noe feber lenger. Men hvor lenge må jeg regne med å gå sånn? Vil bli 100% frisk nå.   

Jeg hadde det vel sånn som du beskriver, bare med masse feber i ca 3-4 uker[:'(] Var sengeliggende i de ukene, men så ble jeg gradvis bedre, og siden det har jeg vært i form[;)]

Klarte ikke spise ,drikke ,snakke!! Kyssesyken minnes ikke og forkjolelse.  Det er rett og slett helt javli!! Ikk stakkar deg hvis du har det. Jeg havna paa sykehus fordi jeg hadde saa hovne mandler at jeg nesten ikke klart aa puste.. Helt grusomt.

husker ikke annet fra kyssesyken enn at jeg hadde så vondt i halsen at jeg ikke klarte å svelge annet enn suppe et par dager..

og når legen sa at jeg hadde kyssesyke sa jeg men jeg har jo ikke kysset noen mamma

var var enn 4 år

huff bynnte med at jeg ikke hørte bra lengre og øya mine ble helt røde så jeg ikke kunne se noe mye. var i min helt egen verden.
så fikk jeg feber og var driiiiitdåli i ei uke eller to.
fikk betennelse i levra og det var vond å puste.
men så ble jeg bedre og bedre.
en måned eller to etter jeg var dritdårlig var jeg ''frisk''..

var vel syk i minst 1 mnd tror jeg, kanskje mer. husker det var nesten hele sommerferien.

Nå er det 11 år siden jeg fikk det, så minnene blekner mer og mer.
Men jeg husker at jeg trodde jeg ble forkjølet pga halsondt. Men klumpene på sidene av halsen ble større og større og tilslutt kunne jeg knapt svelge.

Deretter kom det smerter i leddene, og jeg ble sliten bare av å reise meg fra sofaen og gå til do. Var sengeliggende i minst 14 dager, og sykmeldt fra gym i 6 mnd. Gikk 2. klasse på VGS da jeg fikk det.

Jeg hadde utrolig vondt i halsen et par uker. Mandlene var STOOORE, røde, og masse gule prikker/striper på. Ingen pencilinkur hjalp. Trodde nemlig det var halsbetennese. Etter å vært igjennom tre pencilinkurer, testet de meg for kyssesyke, og den var posetiv.
Husker jeg nesten ikke sov om natta pga halsen, var så utrolig vondt å svelge, og parasett hjalp lite.
Var i forkant av halsvondt, veldig trøtt et par uker. Sov og sov, var trøtt hele tiden.
Var trøtt og sliten i mange uker etterpå. Orket nesten ikke stå i dusjen.
Men jeg var hardt angrepet. Var vel sykemeldt i 3-4 måneder, kunne ikke trene på over 6 måneder.
Gikk regelmessig til legen og tok blodprøver for å holde øye med leververdier osv...

Ta tiden til hjelp. Feberen blir borte. Hevelsen og smertene i halsen blir bort, men du kan være slapp og må senke tempoet i flere uker fremover. Husk å ta blodprøve. Når leververdiene er normale, så er det i alle fall ikke farlig å gjøre ting, men silten kan du jo bli. Ikke drikk alkohol på 6 måneder. Slitsomt, men selv ble jeg ganske fort bra. Kjente jeg var slapp, men likvel så føler man seg "frisk" når feberen er borte og man kan begynne å spise normalt.

Kyssesyken er ett forferdelig minne for meg... Fikk det i 2.gym...... Hadde småhostet i noen dager før helga... Skulle på fest sammen med noen venner, det endte opp med at jeg sovnet etter kun en dram.... [:'(]
Dagen etter kunne jeg ikke snakke, knapt svelge osv... Ble lagt inn på sykehus etter 5 dager pga dehydrering da jeg ikke klarte å svelge noe som helst.. 40 i feber i en ukes tid.. Huff....

Måtte slutte å trene fordi leververdiene var altfor høye i 9 mnd etterpå! [:@]

Men mononukleose (som det da egentlig heter.. [:)]) er jo veldig forskjellig fra person til person, men jeg ville ikke ha ønsket mitt "sykdomsforløp" på min verste fiende engang!!!

Tror jeg hadde en litt mildere variant av kyssesyken enn det mange av dere har hatt så sånn sett er jeg nok veldig heldig...Er ca 1 mnd siden jeg ble syk nå.
Jeg har en penicillinkur til liggende men er usikker på om jeg skal begynne på den. Er det kyssesyken som gjør at mandlene mine er slik eller får jeg gjentatte halsbetennelser fordi imunforsvaret mitt er svekket? Penicillin virker jo ikke mot kyssesyken så da er det vel liten vits.

Back
Topp