Dere som har hatt ks

Jeg har hørt om folk som har fått sånn heng med hud over arret, hvis dere skjønner? Men det er kanskje mer hvis man har noen kg for mye? Jeg er redd for å ha smerter i ukesvis etterpå, at jeg ikke skal klare å ta meg av babyen selv, og alt mulig sånt. Men jeg skjønner jo nå at det kan gå greit for seg.

Glemte å svare deg på det. Jeg har noen kilo for mye, så kjenner til den magen du snakker om ja.. Men det blir bedre litt etter litt.. Henger fortsatt litt, men ikke så mye som i begynnelsen

Jeg har ikke noe heng, magen ble helt flat etter 3 uker. Men har noen venninner med heng og en tante og de hadde alle noen kilo for mye, så kan godt hende det er avhengig av startvekt, ja.

Jeg hadde planlagt keisersnitt pga seteleie. Selve keisersnittet gikk rolig for seg tok ikke lange tiden før han var ute etter bedøvelsen satt, det var egentlig det jeg gruet meg mest til men epidural var ingenting ;) Far ble med barnet og undersøkes nøye på nyfødt intensiven pga leie han lå i forhold til om det kunne være noe galt med hoftene mens jeg ble sydd det tok nesten 30 minutter. Så ble jeg lagt i annen seng eller båret da jeg ikke var til mye hjelp selv. var litt sliten for hadde 3 blodtrykksfall og fikk efedrin de gangene og kroppen ble litt halv skjelven etter det hele. 2 timer etter hadde jeg bare sett lille gutt men visste hele tiden han var i trygge hender med pappa'n sin :) Fikk morfin når bedøvelsen var på vei ut, 3 timer etterpå fikk vi enmannsrom og så om jeg kunne amme det gikk kjempe fint, hadde mye melk og lakk mye før fødsel også. Jeg var veldig sliten og de tok masse prøver, på kveden ville de ha meg på do selv men jeg sa det kommer ikke til og gå jeg var jo svimmel når jeg lå, fikk hjelp og når jeg satt meg ned ble alt mørkt og våknet opp igjen med 6 stk inne på do med meg :O Så lille baby ble båret rundt på runder den første natten, og var på vakt rommet med jordmødrene og barnepleiere, dagen etter dusjet jeg med bekken. Jeg hadde mistet alt for mye blod og blodoverføring ble et tema men det slapp jeg. 3 mnd etterpå kunne jeg trille, snø fritt og det gjorde alt enklere men sov dårlig pga smerter de første 2 mnd. men jeg har hatt uflaks langt i fra halvparten som sliter så lenge etterpå, denen gangen håper jeg på vaginal fødsel, men blir det keisersnitt igjen så er jeg ikke skremt og tar det med strålende ro :) Lykke til ;)

Jeg fikk ikke noe heng etter keisersnittet.. Ei venninne av meg fikk heng og hun fødte normalt.. Så tror nok det henget kommer av antall kilo og hvor stor magen ble/blir på slutten.

Det er stor forskjell på planlagt keisersnitt og hastekeisersnitt. Planlagt keisersnitt skjer som regel med lokalbedøvelse og du er våken og får se baby med en gang. Hastekeisersnitt skjer som regel i narkose og da får du se babyen ferdig vasket og stelt når du våkner opp.

Det er stor forskjell på planlagt keisersnitt og hastekeisersnitt. Planlagt keisersnitt skjer som regel med lokalbedøvelse og du er våken og får se baby med en gang. Hastekeisersnitt skjer som regel i narkose og da får du se babyen ferdig vasket og stelt når du våkner opp.

Rart, kjenne mange som har tatt HKS men kun ein som vart lagt i narkose...

Tror det kommer an på om man har epidural eller ikke. Hvis den er satt så er det jo bare å sprøyte inn spinaøbedøvelse. Har man ikke satt i den nålen fra før så bruker man ikke tid på det og da er det raskere å bare få en maske over ansiktet med narkose. Så er det jo veldig forskjell fra hasteks til hasteks da! Noen ganger må man ta et ks fordi fødsel ikke går, men baby har det greit forde. Andre ganger må babyen fort ut.

Hvis man har satt epidural før man bestemmer at det blir hastekeisersnittet, så kan det skje at de bare bruker epiduralbedøvelsen og ikke gir narkose. Kan jo være litt forskjellig praksis rundt omkring i landet også.

Tror det kommer litt an på hvor god tid man har. Jeg fikk epidural ca 15-20 min før jeg ble rushet inn på operasjonsbordet. Var så sliten etter 21 timer uten smertelindring. Og etter jeg fikk epidural gikk det veldig dårlig. Er glas jeg fikk være våken. Var livredd, men tanken på å bli lagt i narkose syns jeg er skummel. Er redd for å ikke våkne igjen, og leit å gå glipp av første gråt etc

Back
Topp