Dere som har hatt kolikk- barn...

Madoc

Gift med forumet
Det sies at kolikk oppstår når barnet er 2-3 uker gammelt. Noen som vet hva som er årsaken til at det går 2-3 uker før det begynner, og hvordan oppstod kolikken hos ditt barn..? Flere valg tillatt

Må si jeg er litt usikker egentlig.

Husker på sykehuset så sa de at hu var veldig hissig, å at de ofte gikk å bar på henne om nettene... Men hun hadde en infeksjon i kroppen den første uka når vi lå der - så regner med det var det. Første uke hjemme var hu forsåvidt rolig. Husker vi hadde HS hjemme rett føre snuppa var 2 uker og mins jeg tenkte Yes, nå slipper vi kanskje kollikken. Men plutselig ett par dager senere var det igang for fullt.....![&:]

Snuppa var veldig urolig, hadde kolikksymptomer og skrek mye fra dag 1. Hun hadde flere låsninger i rygg og nakke etter å ha blitt "dratt" til verden av JM. Ble frisk etter noen turer til kiropraktor. [:)]

Jeg vil si det startet rundt 1mnd jeg da..[:-] Og ble gradvis verre og verre..

Og nå går jeg og håper på at det ikke er lenge igjen, han er 2,5mnd nå.

Han sover hele natta da, gjort det siden dag 1. Takk og lov, ellers tror jeg ikke jeg hadde taklet det. Så får heller dagene våre være kaos da. Kveldene er verst i grunn.

Det startet den dagen hun var to uker. Det kom over natten, eller dvs over dagen. For det begynte en kveld...

Nå svarte jeg da, men vet ikke om jeg kan si at hun hadde kolikk? Hun hadde melkeallergi fant vi ut, men dette ble jo kalt kolikk fram til vi fant ut hva vi skulle gjøre for at hun ble bedre.

Det begynte så smått 1 uke etter fødselen og ble bare verre og verre for hver eneste dag. På det værste hylte hun nesten hele døgnet. Sov ALDRI om nettene annet enn en halvtime her og ti minutter der og det på magen! Så vi måtte sitte å følge med når hun sov.

Vi kjøpte MME uten melkeproteiner (Nutramigen) da hun var ca 4 uker og så bedring med en gang. Hadde nok overlevd med gråten i 2-3 måneder til, men guh så glad jeg er fordi vi fant noe som hjalp.

De tre ukene det sto på føles forøvrig som en evighet når jeg tenker tilbake.

Jeg tuslet rundt på barsel med gråtende unge som ikke ville sove. [&o]

Jeg husker ikke selv hvordan det startet med 1.mann, men jeg husker de sa han var urolig på barselavdelingen, så det startet vel allerede der... Men så ble det bare værre og værre... 

Men jeg lurer på hvorfor det per definisjon starter etter 2-3 uker - hvis det er pga umoden tarm f.eks så er jo den minst like umoden etter 1. uke som etter 2-3 uker[8|]?

ORIGINAL: Søteste Trikken

Jeg husker ikke selv hvordan det startet med 1.mann, men jeg husker de sa han var urolig på barselavdelingen, så det startet vel allerede der... Men så ble det bare værre og værre... 

Men jeg lurer på hvorfor det per definisjon starter etter 2-3 uker - hvis det er pga umoden tarm f.eks så er jo den minst like umoden etter 1. uke som etter 2-3 uker[8|]?

Godt spørsmål...

Men så lurer jo jeg litt på hvor mange barn som får diagnosen kolikk når det er andre ting som ligger bak- blant annet KISS syndromet og melkeallergi. Hadde ikke jeg vært så himla sta og insistert på at det var maten hun reagerte på hadde jeg nok fortsatt stått og byssa en illsint baby den dag i dag.
Synes det er litt for enkelt at all gråt med normal vektoppgang er kolikk. [&:] Er det bedre at de små gråter jeg blå i over 3 måneder og de skjønner at det ikke er kolikk enn at de får hjelp med en gang?
Ingen lege eller helsesøster sa til meg at jeg kunne kutte ut melkeprodukter og/eller gi melkefri MME... [8|] Bare at det var kolikk og det var ingenting vi kunne gjøre med det.

Kanskje det spiller inn i denne 2-3 ukers greia. At det er flere ting som kan plage barna uten at det nødvendigvis er magesmerter og kolikk.

(vet at kolikk stort sett brukes om all uforklarlig gråt, men det er vel egentlig luftplager i tarmen er det ikke? Hester får jo også kolikk [8|])

Back
Topp