Dere som har hatt eller har PCOS

DreamsComeTrue

Forelsket i forumet
Har fått diagnose pcos, hadde aldri tenkt at jeg har det men når jeg leser om noen av symptomene så stemmer det jo i grunn. Har visstnok en mild variant.
For dere som har/ har hatt dette, hvordan har dere behandlet det?
Leser mye om kosthold og trening, føler at jeg er passe sunn og trener passe bra, men stresser nok en del. Jeg lurer på om de siste MA/SA har vært utløsningstrigger?
Fikk beskjed av legen å gå på p piller en mnd for å regulere hormoner og fikk resept på metformen.
Er så usikker på om jeg skal ta dette, siden jeg leser at man spise/trene seg frisk. Har ikke gått på p piller på mange år. Og vil jo gjerne prøve snart på bany igjen
 
Har ikke fått påvist pcos, men fikk utskrevet metformin når vi gikk gjennom prøverørsbehandling.

For min del hjalp det meg til å velge riktig mat og spise regelmessig. Som igjen bidro til vektnedgang. Den bidro til å stabilisere blodsukkeret og jeg merket raskt i magen om jeg hadde spist for mye usunt. Noen opplever kvalme på metformin, det er en balanse en må finne om du skal ta de mellom måltid eller sammen med måltid.
 
Har pcos og aldri fått tilbud om behandling til tross for ganske sterke symptomer. Har alltid hatt lange sykluser og symptomene mine blir verre ved høy vekt, men strever med å gå ned i vekt. Er ikke veldig overvektig, men tyngre enn jeg bør være. Merket kraftige symptomer fra begynnelsen av 20årene. Har stått på Yasmin ppiller før graviditet for å begrense symptomene, men ikke særlig vellykket. Blitt gravid to ganger spontant, et vellykket svangerskap og en ma. Syklusen ble helt ødelagt etter ma, og fikk letrezol for å bli gravid sist. Håper å gå ned litt i vekt nå etter svangerskapet, og se hvordan ting går når jeg kan begynne på ppiller igjen. Håper å få metformin på sikt.
 
Har PCOS (du blir forøvrig aldri kvitt det, men kan lindre symptomer). MA/SA er neppe en trigger da PCOS er hormonelt, men som du sier kan det trigges slik at symptomer blir verre.

Møtte ha IVF med begge to, gravid med lillebror nå. Prøvd metformin uten særlig virkning og ble ikke gravid på letrozol.
 
Last edited:
Tusen takk for svar!

Jeg tenkte å ta p pillene nå en mnd for å se. Jeg tok metformin men ble utrolig kvalm og kastet opp i flere timer.
Jeg syns bare det er så merkelig siden vi blir gravide, men mister rundt uke 6/7.
Håper hormonene vil regulere seg. Godt å høre om suksessfulle svangerskap. Det gir jo håp:Heartbigred
 
Måtte bytte fra metformin til glucophage, ble helt elendig. Har enda ikke turt å øke etter merforminmarerittet. Har ett fullført svangerskap bak meg uten problemer, som ble til uten hjelp. En liten overraskelse❤️ Viktig å ta metformin til i eller etter måltid.
 
Back
Topp