Dere som har hatt dåp

FrokenM

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Hvordan gjør man det ? :p Får dere noe skriv i posten eller ringer presten eller hva?
Har "bestilt" kirke og det. Men hva skjer videre nå?

Presten ringer nok for ein samtale før sjølve dåpen, der det blir bestemt faddere og han går gjennom hva som skal skje i kirka, hvilke rekkefølge osv :)

OK! Da trenger jeg ikke gjøre noe før han / hun ringer?
Informerer de om det skal være andre dåpsbarn også? :-)

Da jeg snakket med kirkekontoret fikk vi bare beskjed om at det ble samtale i kirka torsdagen før. Da ville det være info og alle dåpsbarna ville være klare da :)

Du får beskjed om dåpssamtale, og så vil de gjerne ha kopi av fødselsattest og navn på fadderne.

Trengte ikke å gi noen kopi av fødselsattest her. Vi fikk spm om å møte opp i kirka torsdagen før dåpen, der gikk vi gjennom hvordan gudstjenesten ville gå og hvem som skulle opp i hvilken rekkefølge osv. Fikk beskjed om hvor vi skulle skifte på barna og hvilke oppgaver vi hadde/jordmor.. Før vi var på denne samtalen fikk vi spørsmål om navnene på fadderne fordi vi fikk et lite skriv til hver av fadderne før dåpen.

Hvordan er det med faddere? Vi har tre faddere til Indi. Har hørt at det må være minimum to faddere tilstede som vitner i kirka. Vi sliter for svoger er i Nepal og mi venninne har termin dagen før :o Da gjenstår kun min søster. Håper venninna mi holder igjen eller får han ut snart. Haha.

Hvordan er det med faddere? Vi har tre faddere til Indi. Har hørt at det må være minimum to faddere tilstede som vitner i kirka. Vi sliter for svoger er i Nepal og mi venninne har termin dagen før :o Da gjenstår kun min søster. Håper venninna mi holder igjen eller får han ut snart. Haha.
Ta kontakt med det lokale kirkekontoret og forklar situasjonen. Her sies det at "med mindre det er noe spesielt skal minimum to faddere være tilstede i kirken".

Ta kontakt med det lokale kirkekontoret og forklar situasjonen. Her sies det at "med mindre det er noe spesielt skal minimum to faddere være tilstede i kirken".

Syns jo igrunnen fødsel er "noe spesielt" jeg da. Men det var det ikke. Må pent finne en ny fadder til henne.

Hva? Det kan ikke jeg fatte! Jeg tror i hvertfall her at de ikke ville vært så firkanta...

Ikke vel? Helt latterlig. Begynner å lure på om jeg har misforstått noe. Kan vel ikke være så trangsynt? Syns det er merkelig av presten å si at det er "bare å ta en" som om det betyr null å være fadder. Vi har jo tenkt nøye gjennom det og vil ikke bare "ta en" fordi vi må.

Ikke vel? Helt latterlig. Begynner å lure på om jeg har misforstått noe. Kan vel ikke være så trangsynt? Syns det er merkelig av presten å si at det er "bare å ta en" som om det betyr null å være fadder. Vi har jo tenkt nøye gjennom det og vil ikke bare "ta en" fordi vi må.
Faddere er jo en tittel som holder hele livet til både den som er fadder og barnet, og man skal jo vite at fadderen skal være i stand til å ta seg av barnet, ikke bare "velge noen". Er vel ikke så gøy å være fadder heller når man egentlig er "andrevalget". Vi hadde heldigvis mer enn to aktuelle fra starten så vi slipper det.

Faddere er jo en tittel som holder hele livet til både den som er fadder og barnet, og man skal jo vite at fadderen skal være i stand til å ta seg av barnet, ikke bare "velge noen". Er vel ikke så gøy å være fadder heller når man egentlig er "andrevalget". Vi hadde heldigvis mer enn to aktuelle fra starten så vi slipper det.

Helt enig med deg, hvor gøy er det å bli spurt nå. Vi har valgt tre faddere, men ei skal føde og en er på dannelsesreise rundt om i verden. Typisk. Hadde jeg bare blitt informert om det hadde vi valgt en annen dato. Fortsatt null fødsel, så krysser for at hun drøyer til mandag ;)

Helt enig med deg, hvor gøy er det å bli spurt nå. Vi har valgt tre faddere, men ei skal føde og en er på dannelsesreise rundt om i verden. Typisk. Hadde jeg bare blitt informert om det hadde vi valgt en annen dato. Fortsatt null fødsel, så krysser for at hun drøyer til mandag ;)
Håper hun kniper sammen! Lykke til med dåpen! Her har vi dåp om to uker :)

Back
Topp