Dere som har/har hatt sterk kvalme/hyperemesis. ..

Astroem

Gammel bruker, nytt bilde ;-)
VIP
Når begynte dere å bli bedre?
Hvilke medisiner/kvalmestillende brukte dere, og ved evt hvilke uker?

Jeg blir bare værre, 13+2 nå.. foreløpig har jeg tatt intravenøs b12 (?) i uke 7-8, og gått på phenergan fom uke 7- nå... men den siste uka nå, så har phenergan tablettene "sluttet å funke", eller jeg spyr og er konstant kvalm selv om jeg tar dem, det eneste de tablettene gjør nå, er at jeg får "black-out", og har faktisk spydd mens jeg sov.. så jeg tørr ikke ta de lengre da de tydligvis ilk ikkee fungerer lengre, samt at jeg kan ikke være alene med sønnen eller kjøre om jeg tar de (siden jeg får "black-out", tidligere ble jeg ikke trøtt engang av å ta de)..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Jeg var ekstremt kvalm fra uke 6, men berget akkurat fra å bli innlagt. Jeg har faktisk ikke kastet opp siden fredag, noe som er ny rekord! Det snudde bare over natten! Er i dag 13+1.

Er fremdeles kvalm, men tilbringer ikke hele dagen på badet lengre:) Skal ha første natt uten tabletter i natt (phenergan). Jeg har derimot ikke hatt slike bivirkninger som du nevner, og det høres ut som du har det enda verre enn meg. Synes oppriktig synd på deg!

Ønsker deg riktig god bedring! :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Huff, syns virkelig synd på deg. Sliter selv med sterk kvalme hver dag, og oppkast, vet noen ganger ikke hvor jeg skal gjøre av meg, men sånn som du har det høres helt grusomt ut :/
har du prøvd akupunktur? hvis ikke du har det, DO IT. Det har ikke fjernet kvalmen min, men det HJLEPER litt:) Jeg var i tvil når jeg prøvde det ut, men etter et par behandlinger merket jeg bedring. Kanskje det kan hjelpe deg også.

Huff, syns virkelig synd på deg. Sliter selv med sterk kvalme hver dag, og oppkast, vet noen ganger ikke hvor jeg skal gjøre av meg, men sånn som du har det høres helt grusomt ut :/
har du prøvd akupunktur? hvis ikke du har det, DO IT. Det har ikke fjernet kvalmen min, men det HJLEPER litt:) Jeg var i tvil når jeg prøvde det ut, men etter et par behandlinger merket jeg bedring. Kanskje det kan hjelpe deg også.

Takk for tips :-) skal høre med jm idag om det finnes noen her ute som gjør slik akupunktur ;-) det har jo forsåvidt gått "greit" frem til nå da tablettene har funket, men nå når de ikke gjør det, så tærer det på tolmodigheten :-P

Jeg har vært veldig kvalm siden uke 7. Startet på postafen og det hjalp litt. Vendepunktet kom i uke 9 når det ble oppdaget at jeg manglet endel b12 og fikk injeksjon. Kvalmen ble bedre noen timer senere, men har dessverre kommet litt tilbake de siste dagene. Skal sette ny injeksjon i morra og håper det hjelper;)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app

Jeg har vært veldig kvalm siden uke 7. Startet på postafen og det hjalp litt. Vendepunktet kom i uke 9 når det ble oppdaget at jeg manglet endel b12 og fikk injeksjon. Kvalmen ble bedre noen timer senere, men har dessverre kommet litt tilbake de siste dagene. Skal sette ny injeksjon i morra og håper det hjelper;)

Sent from my GT-N7100 using BV Forum mobile app
Jeg mangla ikke b12, men fikk det 2 gangee i uke 7 og 8 allikevell, for å se om det hjalp, jalp ikke særlig, men phenerganen funka.. Har også prøvd afipran uten hell... Postafen tåler jeg ikke det ene tilsetningsstoffet i, så den kan jeg ikke ta..

Håper jordmor har noen tips idag :-)

Jeg tar selv phenergan og gjort det siden jeg ble skrevet ut fra sykehuset og var ti uker på vei. Det har hjulpet men føler meg konstant sløv, så prøvde å slutte nå i helga. Fikk to superfantastiske dager, før det på mandag og i går tok helt av med spying igjen. Så nå tar jeg tabletter igjen, og har ikke spydd enda i dag men føler meg atter en gang sløvere enn sløvest og kvalmen er jo der :( Er med på hemmelig hyperemesis forum på Facebook, der er det mange med erfaringer fra andre medisiner enn postagen, phenergan og afipran. Melde deg inn der og få tips du og?

Uff, føler med deg! Jeg har også bare hatt effekt av Phenergan, men aldri fått "black-out" av det. Da det sto på som værst tok jeg to tabletter på kvelden, nå har jeg trappet ned til en. Tar jeg på dagtid fungerer jeg ikke i det hele tatt. Prøvde meg uten nå i helga, men det var mislykket. Mener jeg tok dem til uke 20 sist :(

H
Jeg tar selv phenergan og gjort det siden jeg ble skrevet ut fra sykehuset og var ti uker på vei. Det har hjulpet men føler meg konstant sløv, så prøvde å slutte nå i helga. Fikk to superfantastiske dager, før det på mandag og i går tok helt av med spying igjen. Så nå tar jeg tabletter igjen, og har ikke spydd enda i dag men føler meg atter en gang sløvere enn sløvest og kvalmen er jo der :( Er med på hemmelig hyperemesis forum på Facebook, der er det mange med erfaringer fra andre medisiner enn postagen, phenergan og afipran. Melde deg inn der og få tips du og?

Hva heter gruppen?

Ble bare værre og værre her. Så fikk råd om Postafen fra JM. Prøvde å slutte med de, men spydde som en gris etter å ha hoppa over 2 tabletter. (tar en morgen og en kveld.) Så begynnte på de igjen.
Har også fått større pakning på resept fra fastlegen, som synes det var mye bedre at jeg tok de, enn at jeg ikkje klarte å holde på noe mat/drikke.

Åssen er formen din Astroem? Jeg må bare spørre.. hvor ille var det før du ble innlagt fyrste gang? Her er det sånn at det ødelegger nattesøvnen min :/ spyr hvert kvarter hele natta.. non stop. Begynner å bli så lei og sliten=/

Åssen er formen din Astroem? Jeg må bare spørre.. hvor ille var det før du ble innlagt fyrste gang? Her er det sånn at det ødelegger nattesøvnen min :/ spyr hvert kvarter hele natta.. non stop. Begynner å bli så lei og sliten=/

I forrige svangerskap så kasta jeg ikke opp så veldig ofte, noen par ganger om dagen kun (1-2), men jeg var veeldig kvalm, .men følte ikke jeg var sykehus-dårlig pga at jeg holdt jo noe nede.. den gang så var jeg i uke 9/10, jeg besvimte ved middagsbordet hos svigers (fredag), satt og spiste så datt hodet rett i fatet, ingen forvarsel som svimmel/tunnelsyn etc.. følte meg veldig "rar" i kroppen etter dette, svimmel, og om mulig enda dårligere enn tidligere. Da jeg våknet lørdag følte jeg meg ordntlig syk, tørre lepper osv.. og selv om jeg lå å slappet av i sofaen, så snurret rommet rundt, og jeg hadde problemer med å få med meg hva sambo sa eller hva de rundt meg gjorde, den dagen ble jeg inmlagt, husker ingenting fra inleggelsen, og ingen klarte å få kontakt med meg.. jeg var veldig dehydrert, og lå lenge før det i det hele tatt begynte å bli bedring i nivåene i kroppen..

Så fikk meg en aha oplevelse der, for dagene føe dette, så kjente jeg meg egentlig bedre enn det første svangerskapet... (der ble jeg ikke innlagt)..

Så nå i dette svangerskapet så bestemte jeg meg for at jeg skulle ha lavere terskel for selv å ta kontakt med legevakt/sykehus om keg ble dårlig denne gang også (pga at det var igrunn litt kritisk ved innleggelsen sist).. jeg ble innlagt i begynnelsen av uke 7 denne gang, og fra uke 4-6 så var jeg kvalm, kasta opp av og til, men ellers "grei" form unntatt det vanlige trøtt og sliten.. normal vekt hele veien her.. fra uke 6 til 7 begynte kvalmen for alvor, jeg gikk ned 5kg på en uke ( tapte mye væske).. og de siste 2 dagene før jeg ringte sykehuset hadde jeg så å si vært våken og spydd hele tiden, imellom hver runde så drakk jeg vann og sov dupp på baderommsgulvet (å drikke vannet gjorde det mindre vondt å kaste opp/brekke meg).. på dag nr 2 så ringte jeg jordmor å sa at det her, det går ikke.. og ble da lagt inn. Hadde faktisk nesten like dårlige verdier som i svskap nr 2, så hadde jeg ventet 1-2 dager til, så hadde det sikkert blitt samme opplegg.. så det går utrolig fort!
jeg var innlagt til midt i uke 8, og dagpasient ut uke 9, da var kvalmemedisinen begynt å virke såpas godt at jeg klarte å få i meg 2l væske om dagenn... så etter det så har jeg fått beskjed om å føre drikkelogg og spylogg, så jeg ser ca hvor mye væske som blir igjen i kroppen.. dette har fungert bra frem til uke 12, da sluttet medisinen å funke og jeg kjenner formen daler.. på mandag skal jeg til lege å forhåpentligvis få annen medisin, ellers kommer jeg til å be om å få daglig væske behandling igjen..

Huff høres grusomt ut å bli SÅ dehydrert og ødelagt.. synd at det skal ødelegge så for graviditeten.. er jo et hel*ete å gå gravid spør du meg.. Hvor lenge var du dårlig ved første graviditeten da?
Jeg er veldig dårlig hele dagen.. men det tar kaka på kvelden og natta.. i natt spøy jeg non stop hele tiden.. til slutt var det bare blod og galle som kom.. men så får jeg i meg litt væske og mat på dagtid.. er ekstremt kvalm da, men klarer å få ned noe.. så da er det kanskje ikke "kritisk nok" for innleggelse/intravenøst..
men kjenner dette tar på :( noen ganger vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. går hardt utover livskvaliteten. og det er synd. for et svangerskap skal jo være så "bra og fint"..

Er det ingen av dere med extremkvalme som fått zofran? Det er jo mye bedre enn antihistaminer. Ift å få blackout av phenergan så er jeg ikke så overrasket. Jeg jobbet tidligere som sykepleier på akutt psykiatrisk og vi brukte phenergan som sovemedisin for psykotiske pasienter...

Er det ingen av dere med extremkvalme som fått zofran? Det er jo mye bedre enn antihistaminer. Ift å få blackout av phenergan så er jeg ikke så overrasket. Jeg jobbet tidligere som sykepleier på akutt psykiatrisk og vi brukte phenergan som sovemedisin for psykotiske pasienter...

Ilke fått tilbud om det enda, men skal høre om det er mulig å få det på mandag.. om ikke bytter jeg lege :-P kan ikke gå sånn her..

Huff høres grusomt ut å bli SÅ dehydrert og ødelagt.. synd at det skal ødelegge så for graviditeten.. er jo et hel*ete å gå gravid spør du meg.. Hvor lenge var du dårlig ved første graviditeten da?
Jeg er veldig dårlig hele dagen.. men det tar kaka på kvelden og natta.. i natt spøy jeg non stop hele tiden.. til slutt var det bare blod og galle som kom.. men så får jeg i meg litt væske og mat på dagtid.. er ekstremt kvalm da, men klarer å få ned noe.. så da er det kanskje ikke "kritisk nok" for innleggelse/intravenøst..
men kjenner dette tar på :( noen ganger vet jeg ikke hvor jeg skal gjøre av meg.. går hardt utover livskvaliteten. og det er synd. for et svangerskap skal jo være så "bra og fint"..

Det er mye bedre å få intravenøst for tidlig enn for seint :-) kansje slipper du å bli innlagt men trenger kun å komme dit på dagtid for å få behandling (til og med kanskje kum annahverdag) så jeg ville ha kontaktet jordmor/lege og bedt om det.

Har du noe kvalmestilende? Ville også bedt om å få prøvd noe slikt :-)

Jeg er jo glad i å være gravid, spesielt med tanke på hba man får til slutt.. men liker ikke å væee i dårlig form/spy osv.. det kune jeg fint klart meg uten.. så graviditet er ikke fryd og gammen nei..

Med første var jeg fin uke 4-7, kjempedårlig fra uke 7-11, smådårlig uke 11-12..fin fra uke 12-26, smådårlig/av og til værre fra uke 26-34, og grei siste del.

Med andre var det akkurat likt.

Nå denne gang har jeg vært smådårlig fra uke 3-6, kjempedårlig uke 6-14 (nå)

Jeg tar zofran. Eneste som hjelper litt. Helvette startet i uke 5. Vært innlagt fra uke 6-15. På gynekologisk fra 6-9 og poliklinisk fra 9-15. Det er sånn helt ekstremt at jeg holdt på å spy meg hjel. Samboer måtte måtte mate meg med sje, kle på meg.. absolut alt. Brakk 3 ribbein på det verste i uke 9 pga voldsom oppkast. Nå er jeg 16+5 og får være hjemme. Men er helt sengeliggende. Sist svangerskap var jeg innlagt i 20 uker. Så det er jo likevel framgang denne gangen. Det varte svangerskapet ut sist, så regner med det nå å. Men er jo lov å håpe :-D Anbefaler zofran til dere som er dårlige.
Alt er verdt det til slutt. Men nå orker jeg ikke mer, så barn nr 3 får bli rn katt ;)

Gå til legen og bli undersøkt :-)
De legger inn ved 5-10 % vekttap og ketoner i urin. Lykke til !!! ♥

Back
Topp