Dere som har/har hatt bleiebarn

ToSmå2010

Forumet er livet
Snuppa er 2 år og 2 mnd nå og planen er egentlig å få henne tør i løpet av sommeren, hvertfall på dagtid da.. Kjøpte sånn doring til henne, for jeg syns potte er en uting.. Det tok litt tid også syns hun det var greit å sitte på doringen, men gjorde aldri noe der.. Men så plutselig en dag bæsjet hun på do.. Og vi ble så stolte vettu[8D][:D] Men dette er nå 3 mnd siden og etter det nekter hun plent.. [&:] 

De sitter på potte i bhg, så hun har spurt ofte etter potte.. Derfor kjøpte jeg potte til henne for noen dager siden. Hun syns det er stor stas å sitte der, men har ikke ro til å sitte lenge om gangen da.. Men hvis hun må bæsje så nekter hun å sitte der. Hun er livredd for å gjøre noe på do/potte. [:-] Istad når hun dusjet måtte hun bæsje og jeg tok henne ut av dusjen, hun sa at hun ville sitte på do. Så da satte jeg henne på do. Når hun kjente at bæsjen kom ble hun helt hysterisk og jeg måtte løfte henne av å ta på bleia.. Noe som resulterte i at hun ikke bæsja.. Fordi hun ikke måtte lenger når bleia kom på. [X(]

Jeg syns dette er vanskelig, for jeg vil jo ikke presse henne til noe.. Men når hun ber om det så vil jeg jo ikke si nei heller.. Hun sliter masse med å bæsje fra før av, veldig hard i magen åsånn.. Så det hjelper ikke så mye om hun ikke skal tørre å gjøre noe da.. [&:] Er det noen her som har litt erfaring med bleieslutt og kanskje har noen råd til hva jeg skal gjøre for at hun skal skjønne at det ikke er farlig??[&o]

kanskje hun ikke er klar? eller hun blir stresset av "presset". Jeg syns det er så vanskelig å gi råd når jeg ikke kjenner barnet, men det kan høres ut som om at hun må snu forholdet til potten fra noe vondt hvis hun forbinder det med f.eks hard mage, til noe positivt.
Du kan prøve å sette deg ned ved siden av henne, ta frem en bok eller synge sanger og la henne få sitte så lenge hun vil. Er hun ferdig selv om det ikke er kommet noe i potten/doen så la henne være fornøyd med det. Ikke minst gi masse ros når det kommer noe..datteren min er veldig opptatt av å få ordne seg selv etterpå i treningen, eks skylle ned i do og slikt.
Det aller viktigste er å skape gode rutiner, dvs ha faste tidspunkter til dotreningen og gi tilbudet ila dagen. Tilbudet skal være positivt og ikke føles pressende. Når barna føler press for dotreningen vil det oftest ha motsatt virkning fra det vi ønsker.

Det er også veldig vanlig at barn som er begynt å bli bleiefrie går tilbake til bleier når de får småsøsken i hus.[:)]

Er i samme modus. Han nekter sitte på potte og ringen her...
Men jeg har mest funnet det fram for å introdusere og at han velger selv. For jeg tenker å ta en mer intensiv trening etter babyen har kommet. Helsesøster var enig i det ved 2 års kontrollen. For ofte gikk de tilbake til bleie når de får en lillebror eller -søster. Jeg kjenner at jeg ikke stresser med det riktig enda, for jeg har trua på at de selv må være klare for det. Men at jeg legger til rette for det om han ønsker å prøve[:)]
Det var mine tanker!! Lykke til!!

Jeg tenker også at hun kanskje ikke er helt klar enda? [8|]

Med Noah så brukte vi potte i starten, og da satt vi lenge. Jeg prøvde å roe han ned til å sitte lenge. Tok med noen bøker inn på do og leste litt for han der. Puslet litt på badet så han ikke skulle være alene.

Det gikk jo tilslutt, men han var over 3 år før han sluttet med bleie på dagtid, og han var godt over 4 år før han sluttet med bleie om natten. Han tisser fortsatt litt i senga noen netter, men det går greit.

Det er hvertfall viktig å ikke stresse barnet, tror jeg [:)]

Takk for svar[:)] 

Nei jeg presser henne ikke i det hele tatt..
Men hun ber om det selv, også når hun kjenner at det kommer noe, så blir hun helt hysterisk å kan ikke komme seg fort nok av doen/potten.. Har prøvd å synge litt, lese en bok å sånne ting.. Får vel bare fortsette å ta ting i hennes tempo[:)] Er jo ikke noe stress enda.. Kan hende ting blir litt lettere til sommeren når man ikke trenger ha på så mye klær kanskje..

Her er han ikke klar enda og han er jo eldre enn jenta di, har hatt en liknende opplevelse med at han fikk panikk når bæsjen kom. Han har doring og sitter på do hver morgen og kveld, samt at han ber om å få tisse på do noen ganger når han kommer hjem fra barnehagen. Men det kommer aldri noe når han sitter på do, han har kontroll over både tissingen/bæsjingen men hvis vi spør om han vil bæsje på do når han må bæsje så sier han nei og trekker seg unna. Så jeg tolker det som at han ikke er klar enda og stresser ikke noe særlig med å få han tørr før til høsten[:)]

ORIGINAL: ToSmå2010

Takk for svar[:)] 

Nei jeg presser henne ikke i det hele tatt..
Men hun ber om det selv, også når hun kjenner at det kommer noe, så blir hun helt hysterisk å kan ikke komme seg fort nok av doen/potten.. Har prøvd å synge litt, lese en bok å sånne ting.. Får vel bare fortsette å ta ting i hennes tempo[:)] Er jo ikke noe stress enda.. Kan hende ting blir litt lettere til sommeren når man ikke trenger ha på så mye klær kanskje..

Det finnes vel eg ikke noe fasit svar, siden alle barn er så forskjellig. Jeg også spurte venninner med erfaringer, også plukket og prøvde jeg litt av hvert, og tilslutt fant vi noe som passet for Noah [:)]

Men det har vært en laaaang reise - hehe [:)]

Kan jo hende at det blir lettere til sommeren som du skriver. Alt er jo så mye enklere da! Fint vær, lite klær og man er generelt på bedre humør - hvertfall er jeg det [:)][:)]

ORIGINAL: **spire_nr2**

Her er han ikke klar enda og han er jo eldre enn jenta di, har hatt en liknende opplevelse med at han fikk panikk når bæsjen kom. Han har doring og sitter på do hver morgen og kveld, samt at han ber om å få tisse på do noen ganger når han kommer hjem fra barnehagen. Men det kommer aldri noe når han sitter på do, han har kontroll over både tissingen/bæsjingen men hvis vi spør om han vil bæsje på do når han må bæsje så sier han nei og trekker seg unna. Så jeg tolker det som at han ikke er klar enda og stresser ikke noe særlig med å få han tørr før til høsten[:)]

"godt" å høre at det er normal oppførsel.. Er litt vanskelig når jeg har innbilt meg at dette skulle gå så lett, også gjorde det ikke det.. [8D] 

De vet som regel hva de vil, og som du sier så er det jo ikke noe å stresse med enda[:)]

ORIGINAL: ToSmå2010

ORIGINAL: **spire_nr2**

"godt" å høre at det er normal oppførsel.. Er litt vanskelig når jeg har innbilt meg at dette skulle gå så lett, også gjorde det ikke det.. [8D] 

De vet som regel hva de vil, og som du sier så er det jo ikke noe å stresse med enda[:)]

He he ja det er alltid deilig å se/høre om barn på samme alder som har lik atferd, da blir man litt roligere liksom[:)] Jeg også trodde det skulle gå litt lettere, er lenge siden han begynte å sitte på potta/doen.
Men det er jo som du sier, de vet hva de vil disse små så man får vel bare vente tålmodig [8D]

Ta med en bok inn på do, og les for henne mens hun gjør sitt! Hadde ei i barnehagen som var livredd for do, bokstavelig talt. Helt panikkslagen. Så etter hvert måltid valgte hun en bok og jeg ble med henne inn på do og leste for henne mens hun lovte å prøve så hardt hun kunne. Det kom bæsj hver gang, og etter et par uker var hun tørr:)

Back
Topp