Dere som har gutter og jenter

Zonnestraaltje

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
Dere som har barn av begge kjønn, merker dere mye forskjell på barnas interesser i leker, klær, måte de leker på, etc.?

Jobber selv med barn, så vet at de fint kan leke mye "på tvers", men samtidig har jeg alltid undret meg over hvor mye som er miljø, og hva som bare ligger i oss. Det er ikke dette jeg leter etter svar på her altså, men jeg undres hvordan dere som har begge kjønn hjemme hos dere, opplever det? :)

Jeg har selv to eldre sønner, og fikk i fjor en datter. Med gutta la jeg alltid til rette for "kjønnsnøytral lek", men allerede fra de var rundt året begynte preferansene for typiske "gutteleker" å vise seg. Biler, traktorer og store maskiner var stas. De ble veldig stereotypiske. Dukker var totalt uintressant.

Jeg har tatt vare på en del av lekene etter gutta, b.la. Bruder kjøretøy og Viking toys biler. Det er litt tidlig å si noe om preferansene til frøkna enda, men hun bryr seg ikke om ting på hjul foreløpig(som mellomste gjorde på hennes alder). Ikke var det interessant at traktoren brøytet rett utenfor kjøkkenvinduet heller, mens storebror var i ekstase over slikt allerede som baby. Jeg er utrolig spent på om det vil bli noen signifikante forskjeller i interresser!

Ja, stor forskjell på mine. Begge har hatt dukker, biler og duplo, togbane osv tilgjengelig fra start. Jenta mi er sånn typ 10 ganger mer opptatt av omsorgslek og å stelle med bamser og dukker. Jeg har lekt med dukker på samme måte til begge to. Sønnen min har dog ikke vært kjempeopptatt av biler før rundt 2 år. Og aldri vært helt gæren etter gravemaskin osv.
til gjengjeld liker begge to å tegne, male, plastelina og å kle seg ut. Og det er ting jeg har gjort med begge. Men ser at jenta mi allerede ved 1,5 år har tegna så mye at hun holder blyanten korrekt. Mens med sønnen min fikk vi beskjed om å øve etter 4årskontrollen. Han var mer typen som tar tak i blyanten og køler på.

Jeg ser hvertfall store forskjeller på mine to barn, som jeg absolutt tror er kjønnsbestemt fra fødsel. Jeg har virkelig vørt veldig opptatt av å behandle dem likt uavhengig av kjønn og presentere dem for like type leker. Jenta mi begynte i bhg da hun var 18mnd, så tendensene lenge før dette (og da hadde hun bare vært hjemme så jeg vet at hun ikke har blitt påvirket i bhg før dette).

Ja. Altså, guttungen fikk dukke til jul 18 mnd gammel etter eget ønske (skjønte vi av utbruddet da han så dukkene i butikken. Og skeptisk til julenissen til han fikk dukka, da fikk nissen en klem og flere gaver var det ikke interesse for )

Men med årene har han blitt mer en Lego -gutt og nå data-gutt.
Søstrene fikk også dukker og var sånn sett ikke like jublende glad for den, men har likevel vært mer perlerier og dilldall jenter. (forsåvidt data-jenter også, men de spiller rollespill på Roblox og the Sims. Han spiller Minecraft og Harry Potter og alt mulig rundt Pokemon, så interessene er ulike der også)

Jeg har 3 helt forskjellige unger :p
Jenta er eldst, hun har alltid vært glad i at ting skal skje, fart og spenning (men forsiktig/redd for å skade seg)samtidig som hun er vanvittig kreativ. Rir, kjører sykkel, slalåm etc.
Mellomste (gutt) er mer den rolige typen, kunne leke med alt både dukker og biler /med jenter og gutter/ rollespill. Liker å lære, museum, grotter, steiner osv.Vliker ikke sykle, ski eller noe. Speideren er innafor.
Minste (gutt) er spinnvill, kaster seg ut i ting og er ikke redd for noe. Skader han seg prøver han igjen uten og nøle. Her er biler og alt typisk gutt intr. Rolige aktiviteter er dritkjedelig. Han har løpt siden han klarte å stå på beina. Gå begynte han med når han nærmet seg 3 :p Er med på alt!

Ja.. gutten viste tidlig interesse for kjøretøy og var helt oppslukt i det.. og skulle bare ha et tema på klærne..

Begge jentene har vært mer opptatt av omsorgslek og dukker og bamser fra de var bitteliten. De har derimot ikke vært like nøye på klærne.. som broren var..

Har ei jente på snart 3,5 og en gutt på 16 måneder. Biler og anleggsmaskiner var hennes favoritt i ettårsalderen, mens han er mest opptatt av baller. Hun er mer forsiktig enn ham, men det kan også ha noe med koronaisolasjonen å gjøre. Han nyter godt av å ha en storesøster å strekke seg etter.

Ellers liker begge musikk, å lese, tegne, plastelina, perling, Barbiedukker, kjøkkenleker, duplo/lego, utrykningskjøretøy, togbane, kosedyr og gjemsel. De er egentlig veldig like og allsidige i interesseområdene sine.

Er spent på om gutten blir like interessert i "alt" som jenta. Hun sluker alt om insekter, dinosaurer, fugler, planter, dyr og naturfenomener. Kan klikke i vinkel om jeg tar fra henne en bok og sier at vi må gå i barnehagen/legge oss. Gjenstår å se hva hans lesediller utenom barnebøker blir!

Det er stor forskjell. Han liker ikke dukker og ikke så interessert i kosedyr heller. Han er mer interessert i tekniske leker, bygge, ting med funksjoner. Hun er mye mer på kosedyr, litt på dukker, babyer. Begge er glade i dyr og synes de er fine og søte, og begge har perioder der de er interesserte i babyer. De er nok også ganske ulike som personer, så er mer enn bare kjønnsforskjeller vi ser her, men at det er visse kjønnsforskjeller også på våre tror jeg nok. Vi har aldri pushet noe på dem, men ser de velger ulikt og foretrekker ulike ting

Gutten har alltid vært sykt på traktor og generelt andre store kjøretøy. Elsker nå lego, og er nok en ganske typisk guttegutt i interesser.
Jenta er også glad i kjøretøy, og særlig paw patrol etter storebror. Men det beste hun vet, er nok dukker, bamser, dukkevogna, dukkeklær, og dukkesenga, samt lekekjøkken.

Eldste hadde minimalt med interesse for dukker og bamser han ble introdusert for når han var mindre. Men det har liksom kommet helt naturlig fra tiiidlig av med jenta.

Merker stor forskjell på gutt og jente.
Guttene er mer bråkete, voldsomme, mens jenta er mer stille og gjør ting litt mer i skjul.
Ofte hører jeg f.eks en side av krangelen, jenta vår vet veldig godt hvordan hun skal få guttene til å bråke mye, "få" skylden, mens hun går fri. Typisk eksempel på at gutta høres, ikke jenta.

Jenta elsker rollelek med familie, leker mye sånn type lek, når guttene var like gamle var det også rollelek, men mer lekeslossing, pirater osv.

Jenta vår gir veldig klare beskjeder om hva hun klarer og hva det forventes av meg, mens guttene lar meg styre :)

Jenta vår er mer utfordrende for hun gjør som hun vil, vanskelig å styre mens guttene har mer respekt for oss. (Det er jo ikke sikkert har så mye med kjønn å gjøre)

Jenta er veldig opptatt av klær, sminke, sko, elsker å shoppe mens guttene hater sånt. ( jeg er heller ikke god på disse områdene)

Så vet ikke om alt dette er pga kjønn, men det er stor forskjell på jenta vår enn gutta vår.

Har 2 gutter og 2 jenter. Guttene som er eldst går rett mot Lego, biler osv. Jentene (hun eldste av dem ihvertfall, minste er kun 19 mnd ennå) sin verden er dukker, barbie, prinsesser, rosa, glitter og alt en forbinder med jenter. Vi har både biler, dukker, osv, men ungene går fort til lekene typisk for gutter/jenter. Men de kan også leke sammen, da går det i rollelek, rødt lys, leke i sandkasse osv. De elsker å sykle og å være i strandkanten på jakt etter skatter og krabber

Veldig kjønnstypisk her også. Jentene er rosa, omsorgsleker, familie etc, dukker, kle seg ut osv, mens guttene er kjøretøy, fart og spenning, lekeslossing og aaldri noe rosa..

Back
Topp