Dere som har greie på katter

galas

Betatt av forumet
Vi har en jentepus på 2.5 år. Hun er svært lite kosete, hun er sky og veldig skvetten. Hun trives ikkje sammen med barna, og vil helst ikkje vere inne når de er hjemme og våkne. Hun tar aldri initiativ til kos, og liker ikkje å vere i nærheten av oss.

Var liksom ikkje slik eg så for meg at en familiekatt skulle vere. Vil gjerne at barna skal ha mer glede av kjæledyret vårt.

Så da lurer eg på om vi skal få oss en katt til. Hva anbefales da? Kattunge? Voksen katt? Hannkatt? Hunnkatt? Noen som har gode råd?

Luna var slik selv, jobbet med henne, gjorde kos til rutine, samme tid vær dag, lekte litt med henne og koste. på starten var det tvangkos, men ettervært løsnet hun helt og nå kommer hun vær gang også (når hun er inne

Lolita var andeledes hun er 4 generasjon villkatt, ikke kunne vi kose, holde eller gjøre noe med henne, begynte med rutine, men det hjalp heller ikke, da var hun 100% innekatt, Så slapp vi henne ut og nå kommer hun til tider og Utider og skal ha kos, og leke. Luna holder seg vekk fra ungen, men lolita liker godt den lille,

Det å ha to er ikke dumt, men ikke skaff deg en sær katterase som vi gjorde med 4 generasjons villkatt, for det kan slå feil som det gjorde her mellom våre to katter. men en kattunge vil være best, for den eldre katten deres;)

Så lenge det er hunkatt dere har fra før, så er det litt hipp som happ ang kjønn. Hadde det vært hankatt hadde det vært annerledes.
Ville og ha skaffa en kattunge, og latt de bli kjent med hverandre i eget tempo, sakte men sikkert. Holdt kattungen på et avstengt rom i begynnelsen, feks badet, og latt de lukte på hverandre gjennom døren, gnidd kattungen med en håndkle og gi til den voksne og omvendt, etc.
Katter har jo en veldig personlighet, noen er rett og slett ikke kosete, men det kan og endre seg ettersom de blir eldre. Mange katter er skeptiske til barn, og hater bråk. Har selv en katt som skyr banen med en gang det kommer en bil på tunet her, for hun hater bråk og fremmede. Men med oss kan hun komme og kose når vi er alene, så lenge hun får bestemme selv når og hvor. :p

Er ikke sikkert at de to kattene vil gå overens heller. Men hvis dere tar det sakte, så er sjansen mye større for at det vil gå bra. :)

Ville vurdert en omplasseringspus - med voksen pus så vet du litt mer om den vil være kosete/glad i barn eller ikke, og så hjelper dere en pus som trenger ett hjem :)

Snakk med de som omplasserer om situasjonen, de har sikkert tips og råd til best mulig tilpasning. Og worst case, hvis det ikke går, så har de anledning til å ta den tilbake.

Det er best å få hannkatt siden du har hunn fra før. Hunnkatter går ofte dårlig overens.

Vi har en jentepus på 2.5 år. Hun er svært lite kosete, hun er sky og veldig skvetten. Hun trives ikkje sammen med barna, og vil helst ikkje vere inne når de er hjemme og våkne. Hun tar aldri initiativ til kos, og liker ikkje å vere i nærheten av oss.

Var liksom ikkje slik eg så for meg at en familiekatt skulle vere. Vil gjerne at barna skal ha mer glede av kjæledyret vårt.

Så da lurer eg på om vi skal få oss en katt til. Hva anbefales da? Kattunge? Voksen katt? Hannkatt? Hunnkatt? Noen som har gode råd?
Har du prøvd å sterilisere henne?

Back
Topp