Dere som har greie på bilderedigering

Charl0tte

Gift med forumet
Jeg skulle fremkalle endel bilder på www.japanphoto.no og fikk endelig bildene i posten idag... Bildene skulle fremkalles i formatet 18x13cm.
Dessverre har jeg fått 11 stk i 19x13, 36 i 17x13, og 38 stk i 19x13 hvor motivet kun er i 19x11 så da er det to brede hvite stiper på hver langside. Alle rammene mine er ifra Ribba-serien til ikea og er 13x18 selvfølgelig. 

Ringte de og fikk beskjed om at formatet bildet var tatt i var grunnen, og at jeg kunne bruke 100% fornøyd garantien og få pengene tilbake for maskinen dems klarte ikke å fremkalle de større sånn at de dekket hele arket, eller endre formatet i photoshop og fremkalle de på nytt for da ville de bli riktige.
Men jeg er jo helt grønn på bilderedigering, så skjønte ikke så mye av chat-samtalen vi hadde litt etter jeg ringte.

Noen som skjønner hva hun mener her eller vet råd på hvilket format de må være i for at jeg skal kunne fremkalle de på nytt i 13x18 med motiv på hele fotoarket?
Bruker PhotoScape!

11:57:21Velkommen til live chat, Charlotte.Du snakker nå med Evy Førde.
11:57:24Evy Førde: Hei
11:57:27Evy Førde: Hva kan jeg hjelpe deg med?
11:58:03Charlotte: Hei, jeg fikk en bestilling i posten idag, og der har 38/86 bilder fått en hvit stripe på hver side.
11:59:05Charlotte: Bestilte alle i 13x18, men selvet arket er i nesten riktig størrelse (13x19), men motivet er kun i 11x19.
11:59:37Evy Førde: Ja hei, var vel deg eg snakka med tidligere i dag på telefon?
11:59:56Charlotte: Kan jeg sende de bildene som jeg ikke får brukt i retur, og beholde de jeg kan klippe til?? eller må jeg sende alle?
12:00:05Charlotte: Ja, stemmer.. Jeg ringte før idag! :)
12:00:19Evy Førde: Du kan sende i retur berre dei du ikkje vil beholde
12:00:58Charlotte: Er det ikke noe mulighet for at dere tilpasser motivet så det kommer på hele arket?
12:01:23Charlotte: Jeg synes det var så rart at dere har valgt å gjøre motivet mindre enn det jeg i utgangspunktet bestilte..
12:03:26Evy Førde: Nei dessverre, alt skjer i ein heilautomatisk prosess. Det at det er blitt mindre, er nok for at viss det hadde passet i høgda og blitt 13cm ville det blitt for lang ut på sidene og kuttet der
12:04:11Charlotte: Men det hadde ikke gjort noe i forhold til motivet.
12:04:33Evy Førde: Men det kan ikkje den heilautomatiske maskina vite, at det er greit for deg å kutte på sidene:)
12:04:57Charlotte: Du sa jeg kunne redigere størrelsen og fremkalle på nytt.. Hvordan størrelse skal de være i? De andre bildene har jo mange forskjellige størrelser, men har blitt fremkalt i samme.
12:05:44Evy Førde: det kjem an på formatet. Det må vere i format 2:3
12:06:48Charlotte: Oi, da skjønte jeg nok ikke hvordan man skulle endre alikevel, for de andre var i 720x450 osv
12:07:37Evy Førde: når du deler det høgste tallet på det minste der, får du 1,6. Det du er ute etter for at det skal passe, er 1,5
12:08:56Charlotte: Så hvis jeg endrer alle de bildene som har hvit kant på til 720x450, så vil motivet dekke hele arket?
12:11:39Evy Førde: eg tenke nåke voldsomt her no:)
12:12:12Charlotte: Var de med den hvite kanten som var viktigst, for de er nyest skjønner du :) Tatt med samme kamera.
12:15:26Evy Førde: Har du mulighet til å sende meg eit av dei bilda på e-post, så kan eg sjå på det i photoshop og finne ut kva størrelse det må vere? For når eg dele det største tallet på det minste, får eg 1,6 men må ha 1,5. Så det eg er litt usikker på om bildet blir mindre eller større
12:16:33Charlotte: Ja, hva er e-posten din.
12:16:44Evy Førde: Du kan sende til evy.forde@japanphoto.no
12:18:58Charlotte: sendt
12:19:20Evy Førde: ok. Høyre frå meg her om nokre minutt
12:19:47Charlotte: ok
12:39:29Evy Førde: no har vi sett litt på det, og det er vanskelig å sei nøyaktig kva størrelse du må ha. Som sagt så må det vere i format 2:3 mens det bildet du sendte er i format 2,2:4, det er altså for langt, og for at det då ikkje skal bli kutta i lengda, blir det smalere og lagt på kvit kant. Det eineste du egentlig kan gjere for å få dette riktig, er å finne eit bilderedigeringsprogram og få endret (cropet) til ein riktig størrelse. Grunnen til at det er vanskelig å sei eksakt, er at både 3000:2000 og 300:200 eller 600:400 er format 3:2
12:42:14Charlotte: Ser bildet jeg sendte er 2248x4000, så da er jeg egentlig litt blank på hva jeg må gjøre det om til for at det skal stemme.
12:42:20Evy Førde: eg tok no og snakket med datterselskapet Eurofoto
12:42:27Evy Førde: der har vi kanskje løysinga
12:45:37Charlotte: Ok, hadde de noe forslag? :)
12:46:27Evy Førde: Om du sender inn bestillinga på dei 38 bilda der og skriv i kommentarfeltet at det skal vere korrigering, størrelse 13x18 og produseres i no resize, og bestiller det i 15x20, så skulle dei klare å få med heile motivet, men du må då sjølv klippe vekk kvite kanter i ettertid.
12:46:52Evy Førde: men då blir motivet i 13x18
12:49:06Evy Førde: men då blir det også mest sannsynlig kuttet litt i lengde sidene, for å få det til å bli 13 på kortsidene
12:55:11Charlotte: Kommer ikke opp noe kommentarfelt, men at jeg må beskjære bildene selv..
12:55:59Evy Førde: Det kjem opp som siste ledd i bestillingen. Men det er kanskje like enkelt å finne eit program på nettet og beskjære bildene dine sjølv
12:57:21Charlotte: men bestiller jeg de i 15x20 er det 12,50,- per bilde, så da blir det fort en rimelig høy sum.
12:57:36Charlotte: Hadde nok vært enklere å gjort de om på forhånd da.
12:57:40Evy Førde: Det blir det ja, så eg vil anbefale deg å redigere dei sjølv. Kanskje du kan få hjelp i ein lokal fotobutikk evt
12:59:30Charlotte: hmm.. ok! Takk for hjelpen da. Sender de i retur så får jeg prøve å finne på noe for å få de fremkalt.
12:59:43Evy Førde: Bare hyggelig! Og lykke til:)

Hvordan vet jeg hva jeg skal krympe det til for at de hvite stripene forsvinner når jeg skal fremkalle det i str. 13x18?

Det kommer helt an på størrelsen på bildet i utgangspunktet. Som kundesupporten allerede har forklart er det forholdet mellom sidene som er viktig, og det skal være 3:2.
Jeg antar at du vil beholde høyden på 2248. Da må du finne ut hva lengden kan være for å få forholdet 3:2, hvor mye det må klippes på sidene.
3 delt på 2 er 1,5, så for å finne x/2248, kan du gange. 2248*1,5=3372 :)

Altså må du skrive inn at du vil klippe (crop) til høyde 2248, og bredde 3372.
Bruk samme formel på andre bilder med andre størrelser. Lengste siden delt på korteste skal bli 1,5.

Miriel skrev:
Det kommer helt an på størrelsen på bildet i utgangspunktet. Som kundesupporten allerede har forklart er det forholdet mellom sidene som er viktig, og det skal være 3:2.
Jeg antar at du vil beholde høyden på 2248. Da må du finne ut hva lengden kan være for å få forholdet 3:2, hvor mye det må klippes på sidene.
3 delt på 2 er 1,5, så for å finne x/2248, kan du gange. 2248*1,5=3372 :)

Altså må du skrive inn at du vil klippe (crop) til høyde 2248, og bredde 3372.
Bruk samme formel på andre bilder med andre størrelser. Lengste siden delt på korteste skal bli 1,5.

TUSEN TAKK FOR HJELPEN!
I fare for å virke totalt nedsnødd.. Når bildet står loddrett så kan vel ikke sidene bli klippet for at det skal fylle ut 18x13 cm? Er det ikke topp og bunnen som må klippes?
Hvis bildet ligger og skal gjøres om, kan jeg bare bytte om på tallene da? evt snu alle bildene sånn at alle står? hahah.. for å slippe så mye forskjellige tall å endre til.

Dytter litt!

Jepp, bare bytt om på tallene, så blir det riktig. Eller snu bildet først, det spiller ingen rolle :)

Miriel skrev:
Jepp, bare bytt om på tallene, så blir det riktig. Eller snu bildet først, det spiller ingen rolle :)

Verken Photoshop eller PhotoScape lar meg endre til de målene..?
I PhotoScape regner den ut selv hva det andre tallet skal bli, og i Photoshop hopper den tilbake til orginalstørrelsen når jeg skriver inn det siste av de fire talla.

Ja, det er sant. Online editoren til Photoshop vil ikke la deg klippe bildet ved å resize, bare endre størrelse på hele bildet som ett, ikke en side av gangen.
Gå heller på Crop, og i dropdown menyen velger du 2x3.

Back
Topp