Dere som har gått på BI

Babyynr4

Gift med forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Står at en må ha studiekompetanse for å gå på BI. Jeg har svennebrev (ikke studiekompetanse) og har jobbet i 5 år. vet at noen plasser går fagbrev under studiekompetanse. Noen som vet om det gjør det samme på BI????

http://www.bi.no/Content/Article____51991.aspx her står det litt omrealkompetanse.

ellers så er det dette som gjelder... du kan også kansje komme unner 23/5 regelen

Opptak til 1. år
1. Generell studiekompetanse

• Fullført og bestått norsk treårig videregående skole, eller
• Diplom International Baccalaureat (IB), eller
• Rudolf Steinerskolen, eller
• 23/5 regelen; - 23 år eller eldre med minimum 5 års yrkeserfaring og dekket fagkrav.

Det ovennevnte innbefatter departementets fagkrav:
- norsk (14 timer)
- engelsk (5 timer)
- matematikk (5 timer)
- naturfag (5 timer)
- samfunnsfag (6 timer) (nyere historie (4) og samfunnslære (2))
2. Opptak på grunnlag av fullført høyere utdanning

Søkere som er 25 år eller eldre i opptaksåret får studiekompetanse på grunnlag av eksamen fra studium på minimum ett års lengde, tilsvarende 60 offentlig godkjente studiepoeng.
3. Realkompetanse

Søkere som er 25 år eller eldre, og som ikke kan dokumentere generell studiekompetanse, har krav på å få vurdert om de er kvalifiserte for et bestemt studium på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er kunnskap søkeren har fått gjennom yrkespraksis, skolegang, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, etterutdanning eller på annen måte. Kvalifikasjonene blir vurdert i forhold til det studiet som søkeren ønsker å gjennomføre. Det vil vektlegges om søkeren har nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studium. Ved søknad til studier på grunnlag av realkompetanse, må eget søknadsskjema fylles ut i tillegg til søknadsskjema for studieplass. Eget søknadsskjema for realkompetanse fås ved henvendelse til ønsket studiested.

For opptak til det internasjonale Bachelor in Business Administration kreves det i tillegg forkunnskaper i engelsk tilsvarende TOEFL (550)/IELTS (6.0) eller International Baccalaureat, samt application essay. Se www.bi.no.edu/admission

For opptak til siviløkonom- og sivilmarkedsførerstudiet, kreves dokumenterte kunnskaper i matematikk tilsvarende 2MX, 2MY eller 3MZ. Se nærmere informasjon på www.bi.no.

Er du i tvil om du fyller kravene til generell studiekompetanse, ta kontakt med ett av BIs studiesteder.

Beregning av opptakspoeng
Skolepoeng
+ Tilleggspoeng (se egen forklaring)
= Opptakspoeng

Beregning av skolepoeng
Karakterpoeng max 60
+ Fordypningspoeng max 4
+ Realfagspoeng max 6
= Skolepoeng max 68

Karakterpoengene regnes ut slik: Middelverdi av alle karakterer på alle vitnemål multiplisert med 10. (Avrundes etter vanlige regler til nærmeste hele tall.)

Beregning av tilleggspoeng
Alderspoeng (max 8 )
+ Øvrige mulige tilleggspoeng (max 3 )
= Tilleggspoeng (max 11 )

Alderspoeng
Det beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret, for søkere med fullført og bestått vitnemål fra utdanningene tidligere beskrevet. Ved søknad på grunnlag av deleksamen beregnes alderspoeng fra og med fylte 24 år.

Det gis 2 poeng pr. år for alder i inntil 4 år (for opptaket høsten 2007):
Født: Tilleggspoeng
1987: 2
1986: 4
1985: 6
1984 eller tidligere 8

For deleksamen (for opptaket høsten 2007):
Født Tilleggspoeng
1983: 2
1982: 4
1981: 6
1980 eller tidligere 8

Øvrige mulige tilleggspoeng
Det gis inntil 3 tilleggspoeng for enten:
• fullført årsstudium eller tilsvarende
(60 studiepoeng) ved universitet eller høyskole, eller
• ett år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon, eller
• fullført militær eller sivil førstegangstjeneste.

3 tilleggspoeng er full kvote, selv om søkeren kan dokumentere mer enn ett av kravene nevnt over.

hva er det du vil studere?

går selv på bi og tar revisjon gjennom nettstudier og er strålendes fornøyd. jeg leser på bi i stavanger når jeg har lesedag.

ORIGINAL: trusa

Jeg går på BI, men har ikke svar på det du spør om.
Du kan sende en mail til info@bi.no og spørre. De er kjemperaske til å svare og veldig hjelpsomme. [;)]

okki takk[:)]

ORIGINAL: Malin!

ser du er fra stavanger[:D]

Kan ikke svare deg på det du lurer på, men hva er det du ønsker å gå på BI?

tenkte kansje et år på bedrifts økonom. Går du på BI?

ORIGINAL: jody

http://www.bi.no/Content/Article____51991.aspx her står det litt omrealkompetanse.

ellers så er det dette som gjelder... du kan også kansje komme unner 23/5 regelen

Opptak til 1. år
1. Generell studiekompetanse

• Fullført og bestått norsk treårig videregående skole, eller
• Diplom International Baccalaureat (IB), eller
• Rudolf Steinerskolen, eller
• 23/5 regelen; - 23 år eller eldre med minimum 5 års yrkeserfaring og dekket fagkrav.

Det ovennevnte innbefatter departementets fagkrav:
- norsk (14 timer)
- engelsk (5 timer)
- matematikk (5 timer)
- naturfag (5 timer)
- samfunnsfag (6 timer) (nyere historie (4) og samfunnslære (2))
2. Opptak på grunnlag av fullført høyere utdanning

Søkere som er 25 år eller eldre i opptaksåret får studiekompetanse på grunnlag av eksamen fra studium på minimum ett års lengde, tilsvarende 60 offentlig godkjente studiepoeng.
3. Realkompetanse

Søkere som er 25 år eller eldre, og som ikke kan dokumentere generell studiekompetanse, har krav på å få vurdert om de er kvalifiserte for et bestemt studium på grunnlag av realkompetanse. Realkompetanse er kunnskap søkeren har fått gjennom yrkespraksis, skolegang, ubetalt arbeid, organisasjonsarbeid, etterutdanning eller på annen måte. Kvalifikasjonene blir vurdert i forhold til det studiet som søkeren ønsker å gjennomføre. Det vil vektlegges om søkeren har nødvendige faglige forutsetninger for å gjennomføre det aktuelle studium. Ved søknad til studier på grunnlag av realkompetanse, må eget søknadsskjema fylles ut i tillegg til søknadsskjema for studieplass. Eget søknadsskjema for realkompetanse fås ved henvendelse til ønsket studiested.

For opptak til det internasjonale Bachelor in Business Administration kreves det i tillegg forkunnskaper i engelsk tilsvarende TOEFL (550)/IELTS (6.0) eller International Baccalaureat, samt application essay. Se www.bi.no.edu/admission

For opptak til siviløkonom- og sivilmarkedsførerstudiet, kreves dokumenterte kunnskaper i matematikk tilsvarende 2MX, 2MY eller 3MZ. Se nærmere informasjon på www.bi.no.

Er du i tvil om du fyller kravene til generell studiekompetanse, ta kontakt med ett av BIs studiesteder.

Beregning av opptakspoeng
Skolepoeng
+ Tilleggspoeng (se egen forklaring)
= Opptakspoeng

Beregning av skolepoeng
Karakterpoeng max 60
+ Fordypningspoeng max 4
+ Realfagspoeng max 6
= Skolepoeng max 68

Karakterpoengene regnes ut slik: Middelverdi av alle karakterer på alle vitnemål multiplisert med 10. (Avrundes etter vanlige regler til nærmeste hele tall.)

Beregning av tilleggspoeng
Alderspoeng (max 8 )
+ Øvrige mulige tilleggspoeng (max 3 )
= Tilleggspoeng (max 11 )

Alderspoeng
Det beregnes alderspoeng fra og med fylte 20 år i søknadsåret, for søkere med fullført og bestått vitnemål fra utdanningene tidligere beskrevet. Ved søknad på grunnlag av deleksamen beregnes alderspoeng fra og med fylte 24 år.

Det gis 2 poeng pr. år for alder i inntil 4 år (for opptaket høsten 2007):
Født: Tilleggspoeng
1987: 2
1986: 4
1985: 6
1984 eller tidligere 8

For deleksamen (for opptaket høsten 2007):
Født Tilleggspoeng
1983: 2
1982: 4
1981: 6
1980 eller tidligere 8

Øvrige mulige tilleggspoeng
Det gis inntil 3 tilleggspoeng for enten:
• fullført årsstudium eller tilsvarende
(60 studiepoeng) ved universitet eller høyskole, eller
• ett år på folkehøgskole med godkjent dokumentasjon, eller
• fullført militær eller sivil førstegangstjeneste.

3 tilleggspoeng er full kvote, selv om søkeren kan dokumentere mer enn ett av kravene nevnt over.

takk[:D] det ser ut til at jeg går under den første du har markert me svart da. er 24 år, og har jobbet over 5 år og har fagbrev. (som frisør da, men det spiller vel ingen rolle)
Tenkte på 1 år som bedrifts økonom[:)]

ORIGINAL: MammaTilMira

Nei, jeg begynner til høsten om jeg ikke kommer inn på universitetet.
Skal gå økonomi og administrasjon[;)]

ok.. tenker på til høsten jeg og[:)]
Vet du kor lenge før en må søke? Det er sikkert økonomi og adm eg og tenke på då. Eg har isje satt meg sånn inn i det helt enda ka eg ska....

Nei, jeg begynner til høsten om jeg ikke kommer inn på universitetet.
Skal gå økonomi og administrasjon[;)]

ok.. tenker på til høsten jeg og[:)]
Vet du kor lenge før en må søke? Det er sikkert økonomi og adm eg og tenke på då. Eg har isje satt meg sånn inn i det helt enda ka eg ska....

du kan søke allerede nå om fag til neste år.

Back
Topp