Dere som har gått ned mye i vekt

*RSB*

Hey
Assistert-jentene
Febbisbebbis'18
Hva gjorde du og hva er din beste metode for å gå ned i vekt? :)
Og er det noen som har tips for å bli glad i trening?:p

Følger med på denne :P

For meg hjalp lavkarbo, men rakk bare 2 måneder før jeg ble gravid. (men gikk ned 9 kg på den tiden og hadde nok gått ned veldig mye mer om jeg hadde fortsatt). Men du må finne ut hva din kropp responderer best på.

Når det kommer til trening så må du velge noe du liker. Du har stor sjanse for å feile om du trener vekter når du helst vil sykle. All trening er god trening. Husarbeid er faktisk veldig god trening det og. Ridning, kappe ved, gå en tur, dansing osv :-)

Vektklubb funket for meg!
Også kan du ordne personlig trener eller finne deg lagsport i nærområdet som ikke er så seriøse!

For oss har lavkarbo funket.

Første gang var før vi fikk barn, og da gikk jeg ned ca 10 kg på 6-7 mnd. Samboer gikk ned mye mer, hanner mer å ta av enn meg.
Men da var vi så strenge med oss selv, og spiste ikke godis på et halvt år. Så da sprakk vi...

Neste runde var mellom to barn, og da gikk jeg ned 14 kg på et halvt år ca, og samboer 40 på samme tid.
Han var mye i ketose tror jeg, jeg var ikke det, og byttet ut brød med knekkebrød blant annet. Og så trente jeg styrke tre dager i uka. Han trente ikke, annet enn å gå tur med hunden hver dag.

Nå er vi igang igjen, men blir ikke lavkarbo på samme måte når det er to barn i hus i tillegg.
Men vi spiser ikke brød, poteter, pasta og ris. Det får ungene ta seg av ;-)
Jeg har foreløbig gått ned tre kg på to uker bare ved å kutte ut godis, og de tingene nevnt over. Spiser knekkebrød.

Og så har jeg begynt å trene slynge en gang i uka.

Jeg tror mye er gjort ved kostholdet, rett og slett være mer bevisst på hva man putter i kroppen. Treningen må være lystbetont, og kanskje sammen med andre for å motivere hverandre?

Har gått ned ti kg to ganger (utenom ved å føde;))
Første gang lavkarbo, funka veldig fort, men gjekk opp igjen i løpet av eit par år.
Neste gang vektklubb. Fungerte veldig fint, og var enklare og billigare å gjennomføre. Gjekk ikkje raskt opp igjen, men no har det jammen sneket seg på nokre kilo;) Trur eg går for vektklubb igjen no:)
Trening har eg aldri likt, kun litt zumba heime i stova. Begge gangane eg gjekk ned var uten trening og i løpet av ca 4-5 mnd:)

Det som funket her var null snop i uka, og trening nesten hver dag:D
Gulrota var å se resultater! Og få lov til å shoppe nye klær:p

Gikk ned 12 kg på 6 mnd i 2012 ved å spise mindre, kutte ut snop å dra opp tempoet når jeg gjor husarbeid :) har slengt meg på en ny sånn nå å har gått ned 2 kg siden jul :)

Før jeg ble gravid nå så gikk jeg ned 12 kg på 6 uker hvorav 1 uke var jul og jeg spiste det jeg ville. Dette var på lavkarbo med 0 trening.

Hm...vil ikke anbefale lavkarbo...har ei venninne som ble veeeldig sjuk pga det.

En ting er å kutte ned på karbohydrater, men ikke ren lavkarbo-diett.

Anbefaler deg å spise RENT. Altså rent kjøtt (eks laksefilet, kyllingfilet, biff osv) med en LITEN dæsj ris, poetet, pasta og masse grønnsaker. Ikke spise mellom måltider, og kutte ut godteri og kaker. Gå noen raske turer med ei venninne - da får man skravlet samtidig ;)

Lykke til :)

Hm...vil ikke anbefale lavkarbo...har ei venninne som ble veeeldig sjuk pga det.

Anbefaler deg å spise RENT. Altså rent kjøtt (eks laksefilet, kyllingfilet, biff osv) med en LITEN dæsj ris, poetet, pasta og masse grønnsaker. Ikke spise mellom måltider, og kutte ut godteri og kaker. Gå noen raske turer med ei venninne - da får man skravlet samtidig ;)

Man skal gjøre det som passer kroppen sin, og noen kropper er bare ikke gode på lavkarbo. Andre passer perfekt. Jeg er litt usikker på hva du mener med ren lavkarbo-diett. Lavkarbo er opp til 150g karbohydrater om dagen, det klarer man ofte lett ved å kutte ut ris, pasta, poteter, hvitt mel og søtsaker. Vi trenger ikke raske karbohydrater, og i det øverste sjiktet av lavkarbo så fokuseres det ofte på lavglykemisk mat. Bytte ut jasmin ris med basmati ris osv.

Jeg gikk ned 13 kg ved å bevege meg mer og spise ofte og sunt. Trente kanskje 3 ganger i uken (sykle til jobb = trening) Jeg gikk turer, tok trapper og ikke heis osv. Drakk mye vann.. Jeg må kunne kose meg, så gjorde også det. 13 kg gikk fort av, da jeg virkelig gikk inn for det.

Kostholdet du beskriver her faller fort inn under lavkarboxsmile5
Ellers syns jeg det blir litt dårlig grunnlag å vurdere at man ikke skal gå på lavkarbo fordi du kjenner noen som har blitt syk av det. Hvorfor ble hun syk og hva skjedde spør jeg da.

Selv er jeg en slik som fungerer kjempefint på ekstrem lavkarbo. Holder meg på rundt 15-20g karbo om dagen, og har gått ned 10 kg på det. Hatt et halvt års "pause" og spist mer karbo da uten å legge på meg nevneverdig. Nå er jeg på nedtrapping mot nytt regime da jeg har 10 kg til som skal vekk.

For min del er det grusomt å starte opp. Jeg blir trøtt, får vondt i hodet, treg i oppfattelsen og løper på do hele tiden. Men så hår det en liten uke og kroppen har funnet ut av det hele. Da går jeg ned jevnt og trutt.

Jeg har blitt fulgt opp medisinsk underveis. Blodtrykket mitt er lavere, kolesterolverdiene mine er lavere og godt innenfor anbefalte verdier. Jeg går fjellturer på dette kostholdet, og jeg har løpt halvmaraton på det.
Legen min er imponert. Jeg er mest bare glad for å ha funnet noe om passer meg.

Treningstipset er å finne noe du føler du kan leve med. Tren dette to dager i uken i to måneder. Da har det blitt en vane du litt etter litt kan elske.

Gikk ned 17kg på 6 mnd, 21 kg totalt på 8-9 mnd.
Først kuttet jeg brusen, da gikk det 4 kg ned på noen måneder bare der.
Deretter kjørte jeg "Roede light" - jeg gikk ikke kurs, men var inne på nettsidene deres og beregnet hva jeg burde spise, registrert alt jeg spiste i noen uker for å få oversikt over hvor mye det egentlig VAR, og for å få nyttige tips og info.

Kuttet snop, spiste litt sjokolade på lørdagskvelden, droppet småspising av usunne ting mellom måltider og holdt meg til nød til ting som cherrytomater, agurk o.l.
Litt ekstra utfordringer fordi jeg ikke tåler fiber, så det er tricky å få i seg langsomme karbohydrater. Brukte mye egg, ost og kjøtt for å bli mett, grønnsaker som fyllmasse, og ris/potet/pasta litt på si.
Trening er en fin ting for å komme i form og stramme opp, men har utrolig lite å si for å gå ned i vekt ellers. Trening gir gram, kosthold gir kilo.
Prøv å finne en treningstype som passer deg. Bedre at du svømmer med lav intensitet to halvtimer i uka, enn at du ikke gjør noenting - ikke sant?
Meld ungene på svømmekurs om de har det som oss - foreldrene får ikke lov til å sitte ved bassengkanten når ungene svømmer, men kan fint trimsvømme i andre enden av bassenget. :)

Holdt meg fint innafor i 2-3 år, men ramlet utpå i fjor fordi det gikk så fiiiint med en liten sjokoladebit hver kveld etter middagen, og plutselig var den ene biten blitt en halv melkesjokolade og en bolle smågodt, gitt. :p

Nå er jeg i gang på nytt, var gått opp 10 fra jeg var "ferdig" forrige gang, lå ca. 12 over "idealvekten" min i følge sånne teite skjemaer, og har gått ned ca. 2 kg siden nyttår. :)

Lavkarbo her og, men hos oss er det ikke en diett, men en livstilsendring. Mye her energi og fungerer bedre i hverdagen. Kan fint spise karbondioksid, men vi begrenser det og finner heller gode lavkarbo retter.

Jeg har ett problem hvis jeg skulle en gang prøvd en form for diett - kaffe!
Min "avhengighet" er Nescafé Latte Macchiato!
Altså kaffe med garantert store mengder fett og karbohydrater... :(
Den kaffen gir meg samme type "høy" som snus gjorde før jeg sluttet, før jeg ble gravid...
Dermed så drikker jeg gjerne 3 kopper om dagen eller noe :(
Vanskelig å kutte ut..! Tar en på morgenen og ca to på ettermiddagen, som merkelig nok, hjelper meg med å sove...

Vektklubben hjalp meg mye, men du må bruke tid på det for at det skal fungere. Har lite tro på dietter, iallefall om man ønsker varig vekttap. Her gikk jeg ned 10 kg for 4 år siden og det var med hjelp av vektklubben, sunt kosthold og trening. Har ikke lagt på meg disse kiloene igjen selv etter å ha vært gjennom en graviditet. Tips for å bli glad i trening har jeg desverre ikke for jeg er ikke særlig glad i det selv! Men når du begynner å merke resultater så er det veldig motiverende :)

Gikk ned 10 kg på 3 mnd for 2 år siden..
Begynte å spise mat med lite fett, kuttet cola og godteri, og gikk tur (rask gange og mye oppoverbakker) 6-7 dager i uken.. klarte å holde på vekta i ettertid også.. Men har enda noen kg som skal vekk!

Jeg gikk ned 13 kg ved å bevege meg mer og spise ofte og sunt. Trente kanskje 3 ganger i uken (sykle til jobb = trening) Jeg gikk turer, tok trapper og ikke heis osv. Drakk mye vann.. Jeg må kunne kose meg, så gjorde også det. 13 kg gikk fort av, da jeg virkelig gikk inn for det.

Jeg gjorde ganske likt deg, funket fint. Hjelper å være bevisst på hva man stapper i seg ;)

Jeg har fokus på å holde et stabilt blodsukker gjennom døgnet. Har alltid frukt og grønnsaker i kjøleskapet, spiser 4-5 hver dag. Mer fisk og rent kjøtt til middag, pluss økt bruk av linser, bønner og kikerter. Byttet stort sett ut rundstykker og brød med knekkebrød. Yoplait yoghurt med havregryn til frokost i ukedagene før jobb. Økte vanninntaket, har nok ofte forvekslet tørste med sult tidligere. Drikker mye vann med kullsyre (Sodastream for the win!), synes ikke brus er særlig godt. Et par styrketreninger i uka og begynte å sykle til jobben :) Ble automatisk mer aktiv ettersom bedre kosthold ga mer energi. Enklere å holde fokus på hva som er bra for kroppen enn hva som gir størst vektnedgang.

Koser meg med både is, potetgull og junk innimellom, men det er som regel ikke det jeg har lyst på. Mørk sjokolade ligger alltid i kjøleskapet, hender titt og ofte at jeg knekker av en liten bit og koser meg med til kaffekoppen :)

Back
Topp