Dere som har fylt ut foreldrepengeskjemaet til nav...

Millacamilla

Glad i forumet
hvordan gjør jeg det med ferie, jeg telite å ta ferie i juli/august! Men blir aldri klok på hvordan jeg setter opp ferien i søknaden. Må jeg fylle ut eget skjema? blæ, kjenner jeg blir drit stressa, og det er jo faktisk ikke så lang tid igjen!

Ja, eget skjema om utsatt permisjon, i tillegg til den vanlige søknaden.
Ok, takk for svar, så da fyller jeg ut på den vanlige søknaden, datoen fra når permisjonen starter til den Egentlg slutter, også på skjemaet om utsatt permisjon så setter jeg opp ferien? Og da blir det riktig?

Jeg skal ha ferie i juli. Jeg skreiv i søknaden da at jeg skulle ha permisjon fra april til juni, ferie juli og permisjon igjen fra aug. Brukte ikke eget skjema.

Har du arbeidsgiver som du har levert permisjonssøknad til, og avtalt ferie med? Dersom du har det, og setter opp samme dato for ferie i permisjonssøknaden til NAV (i feltet for tilleggsopplysninger) så trenger du ikke levere eget søknadsskjema for utsettelse av perm pga ferie. Ellers blir det det egne skjemaet ja, men før gjerne opp under tilleggsopplysninger likevel. Er 4 uker og 1 dag...

Da jeg fylte ut skjemaet satte jeg bare tidspunkt for permisjonsstart (3 uker før termin) og lot det stå åpent i de andre feltene (altså når permisjonen slutter). Var det jeg fikk beskjed om å gjøre av NAV foreldrepenger (rådgivningssida på facebook), og det gikk helt fint - permisjonen er innvilga. I svaret fra NAV står det da når permisjonen er over, inkl ferien. Fører ikke noe opp ift fars perm, må bare passe på at han søker i god tid før min perm er ferdig.

Altså, om man må søke om ferie for seg sjøl i eget skjema avhenger av om det er arbeidsgiver eller NAV som utbetaler penger under permisjonen :) Er det NAV vil de ha søknaden, er det arb.giver som utbetaler og får refundert fra NAV, så holder det å skrive det i tilleggsopplysninger, så lenge tidspunkt for ferie også er avtalt med arbeidsgiver.

Jeg kan ikke se det står noen plass det du beskriver når en skal bruke det skjemaet. I såfall har jeg oversett noe.... :o
Jeg har også sendt i min, men den er til behandling ennå, så får se hva jeg får i svar.

Her er det jeg finner;
Dersom du søker om utsettelse av perioden på grunn av fulltidsarbeid eller ønsker å kombinere delvis foreldrepenger med delvis jobb, skal du bruke skjemaet ” Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (fleksibelt uttak)" - NAV 14-16.05.

Kan man ikke få utbetalt feriepenger uten å gi beskjed til NAV ? Jeg tenkte å bare holde av feriepengene på sparekonto frem til permisjonen min er over...er ikke det lov?
Huff lenge siden jeg sendte inn søknaden. Må jeg isåfall vente med å få ut feriepengene til neste år da?
Eller hva med å spørre om å få forskudd på feriepengene nå før permisjonsstart?

Kan man ikke få utbetalt feriepenger uten å gi beskjed til NAV ? Jeg tenkte å bare holde av feriepengene på sparekonto frem til permisjonen min er over...er ikke det lov?
Huff lenge siden jeg sendte inn søknaden. Må jeg isåfall vente med å få ut feriepengene til neste år da?
Eller hva med å spørre om å få forskudd på feriepengene nå før permisjonsstart?

Såvidt jeg har skjønt så spiller det ingen rolle når feriepengene utbetales. De trenger ikke komme samtidig som når du tar ut ferie. Det de bryr seg om, dersom du får utbetalt foreldrepengene direkte fra de, er når de skal stoppe utbetalingen (=når du har ferien, og forskyver permisjonen). Så er det opp til deg å sjonglere med foreldrepenger / feriepenger for å få det til å gå opp. Hør med arb.giver når de pleier å betale ut feriepenger, og om de evt kan holde igjen utbetalinga. Vil tro det enkleste er bare å få de når de pleier, og spare de selv...

Jeg kan ikke se det står noen plass det du beskriver når en skal bruke det skjemaet. I såfall har jeg oversett noe.... :eek:
Jeg har også sendt i min, men den er til behandling ennå, så får se hva jeg får i svar.

Her er det jeg finner;
Dersom du søker om utsettelse av perioden på grunn av fulltidsarbeid eller ønsker å kombinere delvis foreldrepenger med delvis jobb, skal du bruke skjemaet ” Utsettelse eller gradert uttak av foreldrepenger (fleksibelt uttak)" - NAV 14-16.05.

Det samme skjemaet skal brukes om man utsetter perioden med ferie :)

Man skriver opp på det vanlige skjemaet at man har permisjon fra uke ditt til uke datt, og en ny periode etter ferien fra uke ditt til uke datt. Så skriver man opp på det andre skjemaet de ukene som blir imellom de to permisjonsperiodene. Dersom du skal ha ferie og far skal ha permisjonen som blir etter ferien din så er det muligens bare han som må søke om utsatt permisjon. Ring nav og spør du :)

Såvidt jeg har skjønt så spiller det ingen rolle når feriepengene utbetales. De trenger ikke komme samtidig som når du tar ut ferie. Det de bryr seg om, dersom du får utbetalt foreldrepengene direkte fra de, er når de skal stoppe utbetalingen (=når du har ferien, og forskyver permisjonen). Så er det opp til deg å sjonglere med foreldrepenger / feriepenger for å få det til å gå opp. Hør med arb.giver når de pleier å betale ut feriepenger, og om de evt kan holde igjen utbetalinga. Vil tro det enkleste er bare å få de når de pleier, og spare de selv...
Det er det samme for arbeidsgiveren min når jeg får utbetalt feriepengene. Han sa jeg godt kunne få de nå hvis det ble trøbbel med NAV om jeg får de utbetalt i permisjonen...
Jeg får ikke foreldrepenger utbetalt av arbeidsgiver.
Jeg setter de jo bare på sparekonto når jeg får de uansett. Er ikke dette lov ifl NAV uten å søke om det?

Back
Topp