Jeg er opprinnelig fra Trøndelag (vi flyttet til Trondheim da jeg var 15 og foreldrene mine bor fortsatt der). De to eldste barna er født i Oslo (mannen er også født der). Og da barna var 4 år og 9 mnd så flyttet vi til California.
Da vi bodde i Oslo besøkte vi ofte Trondheim og gjorde ting som jeg husker fra da jeg vokste opp. Selv om jeg ikke flyttet dit før jeg var 15 så har Trondheim vært en del av oppveksten fra jeg var født siden det er der min farmor og bestefar bodde.
Nå er det jo viktig å besøke disse stedene når vi er i Norge på sommerferie. Barna begynner å bli eldre så de setter pris på Olavsfestdager og museer på en annen måte enn før. I tillegg til at vi er flinke med å ta de med på hytta og fjellet når vi er der. Vi spiser endel norsk husmannskost og feirer høytider på norsk vis.
Jeg syns vi har lyktes bra for begge barna føler at de er norske, og hadde jeg sagt at vi skulle flyttet til Trondheim hadde de hvint av glede. Eldstejenta har faktisk veldig lyst til å flytte tilbake til Norge for hun savner å ha familien nærmere samt at hun savner vinter og ski. Yngstejenta er ikke så glad i nye situasjoner så for henne kan vi flytte til Norge så lenge hun slipper å begynne på ny skole
Begge barna går på Globalskolen og så ser vi på SuperNytt hver kveld
Det med dialekt har ikke plaget meg så mye siden mannen er oslogutt. Jeg har nok også blitt litt finere i målet med tiden, og spesielt etter at vi fikk barn.
Min mor er opprinnelig fra Telemark og vi tilbragte noen uker hver sommer der. Jeg husker det som en annen verden (bestemor og bestefar der var sånne typiske besteforeldre som gjorde det meste på gamlemåten mens besteforeldrene mine i Trondheim var mye mer moderne). Og det er viktig for meg at mine barn også får en tilknytning dit. Så vi legger ofte inn en tur for å besøke min bestemor og noen tanter og onkler og slikt. Ene tanten min bor på gård så det er selvsagt helt topp for disse byfisungene mine.