Dere som har fleire barn her :) *råd takk*

Klesklypa

Gift med forumet
kan jo komme med råd dokke førstegangsmammaer også da seffers :)

men  vertfall.. vi har lyst å gjøre denne "lillebrøster-overgangen" til Maria så lettvindt som mulig. vet at vi nok må forbrede oss på en del sjalusi og personlighetsendringer. men har vertfall lyst å gjøre det best mulig for ho.
så har dokke noken tips til ka en bør/ikkje bør gjør når fødselen er over og vi skal heim med nurket??

her er litt tips eg har plukka op som eg synes var gode: (men ka synes du?)
*ha med storesøster på barselbesøk, så ho får sett sjukehuset og at her blei babyen født..
*når storesøster kommer inn i rommet for føste gang på eg (mamman) ikkje sitte å amme eller hodle babyen. babbyen bør da ligge å kose seg i senga si. bruk litt tid på bare å kose med storesøss før en introduserer ho for babyen som ligger i senga.
*la storesøster holde babyen sjølv og styke på uten alt for masse skjenn og Nei til å begynne med. (med deg like ved selfølgelig)
*la storesøss vere med å hente  babyen på sjukehuset. istende for at mamma, pappa og babyen plutselig kommer inn i huset som et nytt team.
*prøv å holde på de rutiner og regler som alltid har gjeldt storesøss, fra første stund etter at babyen kommer..
 
Jeg synes du mangler det viktigste punktet, jeg!

Gi beskjed til venner og familie som kommer at dem skal snakke med Maria først, når dem kommer. Babyen får dem tidsnok se, og det kan være vondt for storesøsken å som alltid har fått all oppmerksomhet, at dem som kommer på besøk streifer forbi og rett bort til bebisen. Skjønner?
Kan også være greit å sørge for at folk snakker med Maria om vanlige ting, ikke bare babyting......
 


Snickers skrev:
Jeg synes du mangler det viktigste punktet, jeg!

Gi beskjed til venner og familie som kommer at dem skal snakke med Maria først, når dem kommer. Babyen får dem tidsnok se, og det kan være vondt for storesøsken å som alltid har fått all oppmerksomhet, at dem som kommer på besøk streifer forbi og rett bort til bebisen. Skjønner?
Kan også være greit å sørge for at folk snakker med Maria om vanlige ting, ikke bare babyting......

Det var et godt råd! takk skal du ha :)
begynner å bli lei på hennes vegne allerede, for alle som møter ho bare snakker om  "har mamma baby i magen??" "kor er babyen??" "skal du bli storesøster du da??" sukk.. ho er 2 år og bryr seg katta :D
 
Eg har jo bare ein, men synes punktet til Snickers var kjempe bra! 
Og eg har hørt i barnehagen til Sander at det kan være lurt at eldre søsken ikkje kommer inn på soverommet deres når dere ligger alle 3 i sengen, på samme måte som du Klypa skriver at dere ikkje bør komme inn som ett nytt team fra sjukehuset. De sa at de selv hadde hatt faren sovet på rommet med de eldre søsken eller at han sover på sofaen eller lignende løsninger :) Mitt bidrag, som eg bare hørte sånn tilfeldigvis ;-) hehe
 
Back
Topp