Dere som har født..

Evette

Gift med forumet
Hvordan er formen om dagen?
Lillemann er 11 dager og han spiser og trives. Sover godt mellom amminger og legger på seg kjempebra.
Mammaen derimot har det nok verre nå enn for 5-6 dager siden.. Jeg sliter mye med å få meg mat, noe jeg gjor sist å.... Men denne gangen blir jeg ødlagt av det :( spiser kanskje et lite måltid når det svimmler på det verste ellers går det i frukt og juice. Jeg fryser også mye og går rundt i ull tjukkesokker selv om vi har en fantastisk høst med rundt 15 grader..
Siden formen er så laber, blir det lite trilleturer, sambo kjemper mot rotet i huset og de 2 eldste begynner å bli vandt til at mammen er mindre og mindre "med".
Og for å ikke snakke om de hersens barseltårene! Gråter av alt og ingenting!
Men jeg forguder lillemann! Han er verdt alt til slutt og jeg får bare håpe det snur om ikke altfor lenge!

Er ikke så lett å være en barselkvinne! Kjente mye på tårene de første dagene og var veldig langt nede da men har hatt det bedre de siste dagene! Husk at du kan ringe helsestasjonen dersom du føler du trenger litt hjelp! Kanskje du har litt fødselsdeprisjon? Er ikke noe skam å få litt hjelp når man har det vanskelig!
Viktig at du tar vare på deg selv oppi alt dette! Er slitsomt med amming og når du i tillegg har to barn til! Gjør det noe om det er litt rotete akkurat nå? Kanskje få din kjære til å gjøre litt ekstra nå til du får det bedre!
Håper ting blir bedre for deg og selvom mat ikke frister så er det viktig at du får dette i deg!

Det kommer til å snu! Jeg lover! Følte meg helt "ute av meg selv" de første ukene - både psykisk og fysisk. Men etter ca. 4 uker begynte jeg å føle meg mer som meg selv igjen. Og nå etter snart 6 uker føles kroppen nesten helt fin igjen, og barseltårene er borte. Endelig føler jeg at jeg har hodet over vannet igjen:) Så bare gi det litt tid - det er utrolig mye man skal gjennom etter et svangerskap og fødsel, det er dette som er normalen - ikke fotballfrues fremstilling;)

Sier som Sprelline; Det kommer til å snu! :happy::happy:
Jeg hadde det akkurat sånn som deg den første tiden, var helt utenpå meg selv....skikkelig ekkelt egentlig :eek:
Nå er vesla snart to måneder og nå begynner jeg å føle meg som meg selv igjen og matlysten er kommet tilbake :D
Bare "hold ut" og la kroppen jobbe seg tilbake til normalen :Heartred

De første dagene var jeg svimmel og slapp. Lite matlyst og hormonell. Nå er jeg helt fin. 14 dager siden fødsel. Jeg har god appetitt. Spiser jeg ikke er det fordi jeg ikke får tid mellom slagene med 3 barn. Jeg begynte på vitaminer for ammende mødre og etter et par dager ga svimmelheten seg. Jeg har begynt å gå trilleturer for å lufte hodet litt og lillesøster sover alltid godt i vognen sin.

Med nr 1 gråt jeg omrent hver dag i 7-8 uker. Det blir bedre :)

Huff ja. Kjenner til det med matlysten! Umulig å få i seg mat. Tror ikke det er så uvanlig! :-/

Formen varierer fra dag til dag:-/ barseltårer var veldig sterke i en ukes tid, nå snart tre uker etter fødsel er de lite fremtredene :-) med to gullgutter i tillegg til snuppa, er ikke mat det letteste å få i seg. Men som nevnt over, det går seg til, man må bare ta en dag om gangen:-)

Huff... Jeg var rett og slett syk.. Jeg skjønte det ikke før jeg lå strakt ut med feber på torsdagen :( jeg måtte gjennom det før alt ble bedre for idag kjenner jeg meg nesten normal! Har spist frokost:eek: og satt på klesvask:eek: nå håper jeg dette bare går fremover!

Huff... Jeg var rett og slett syk.. Jeg skjønte det ikke før jeg lå strakt ut med feber på torsdagen :( jeg måtte gjennom det før alt ble bedre for idag kjenner jeg meg nesten normal! Har spist frokost:eek: og satt på klesvask:eek: nå håper jeg dette bare går fremover!

Huff da, ikke noe kjekt å være syk når du har nok med å passe på en nyfødt! God bedring!!

Har faktisk vært i topp form siden lillegutt kom ut :)
Hoppet ned fra senga så fort jeg kunne, og var på trilletur langs nidelven dagen etter :)

Blør minimalt,og alle svangerskapsplager er borte,og det er sååå deilig :) er mye tørst om dagen og spes når jeg ammer :) spiser bra og synes dagene bare raser av gårde :)

God bedring :)

Lillemann er 11 dager og han spiser og trives. Sover godt mellom amminger og legger på seg kjempebra.
Mammaen derimot har det nok verre nå enn for 5-6 dager siden.. Jeg sliter mye med å få meg mat, noe jeg gjor sist å.... Men denne gangen blir jeg ødlagt av det :( spiser kanskje et lite måltid når det svimmler på det verste ellers går det i frukt og juice. Jeg fryser også mye og går rundt i ull tjukkesokker selv om vi har en fantastisk høst med rundt 15 grader..
Siden formen er så laber, blir det lite trilleturer, sambo kjemper mot rotet i huset og de 2 eldste begynner å bli vandt til at mammen er mindre og mindre "med".
Men jeg forguder lillemann! Han er verdt alt til slutt og jeg får bare håpe det snur om ikke altfor lenge!

Sliter også med å spise. Gikk ned 14 kg de 10 første dagene etter fødsel. Føler bare jeg går rundt i et valkuum. Gleder meg til å føle meg som meg selv igjen etterhvert!

Idag er lille schnuppa 8 dager og vi sliter veldig med puppinga, så startet så smått med flaske her. Men skal på ammeklinikken idag for veiledning så håper det snur :-) min form er ok, har spinalhodepine på 8 dagen så går på smertestillende og håper det går over av seg selv til i morgen. Hvis ikke så skal jeg inn på ahus for behandling.. :-(

Huff, høres ikke noe greit ut. Viktig at du tar godt vare på deg selv og tillater deg å være "barselkvinne" og at din samboer støtter deg. Du kan fort gå på en smell. Tenker det går seg til, det er jo mye som skjer i kroppen vår dette 4 trimester. Jeg har også grått en del, men det har mer eller mindre gitt seg nå. Min lille fikk en infeksjon og ble lagt inn på nyfødt intensiv 2 dager gammel. Ble lite spising på sykehuset første uken, men nå har ammesulten kommet for fullt :o lykke til videre, håper formen kommer seg raskt ❤️

Har faktisk vært i topp form siden lillegutt kom ut :)
Hoppet ned fra senga så fort jeg kunne, og var på trilletur langs nidelven dagen etter :)

Blør minimalt,og alle svangerskapsplager er borte,og det er sååå deilig :) er mye tørst om dagen og spes når jeg ammer :) spiser bra og synes dagene bare raser av gårde :)
Samme her. Har aldri følt meg bedre og spiser noe helt enormt mye, kommer nesten til å gå opp ivekt heller enn ned :p Nå hadde jeg minimalt med matlyst gjennom hele svangerskapet da og er såå deilig å endelig kunne spise igjen. Jenta er 8 dager gammel og ammingen går veldig bra nå (har slitt litt fram til i går).

Jeg griner fortsatt, fem uker etter fødsel :) Har gjerne en episode eller to hver dag hvor jeg lurer på meningen med livet, synes mannen er en kjempedust og babyen er vrien. Hadde det slik sist også. Det gikk over etter en stund. Har besøk av helsesøster hjemme en dag i uken. Synes det er ålreit, så vet jeg at det er noen som ser at det ikke går aldeles galt med oss :) Føler meg trygg på at det kommer til å gi seg, men det er ganske kjipt når det står på! Hang in there, sister, det retter seg til slutt - og da er det vel verd det (sier jeg like mye til meg selv som til deg) :D

Back
Topp