Dere som har født for tidlig

Mom87

Forelsket i forumet
Forrige svangerskap endte nesten i for tidlig fødsel 2 ganger og endte med 3 uker før tidlig..Alt gikk heldigvis fint til slutt.
Jeg er 20 uker og det jeg lurer på er om jeg burde få legen til å sykemelde meg Om et par uker? Jeg vil ikke gå igjennom alt igjen denne gangen...
Hvordan er det med dere som har hatt for tidlig fødsel før? Sykemeldt?

Hatt 2 premature fødsler bak meg. Med nr 2 ble jeg 100% sykemeldt tidlig. Denne gangen har jeg hatt 60% svangerskaps penger fom uke 6.

Forrige svangerskap endte nesten i for tidlig fødsel 2 ganger og endte med 3 uker før tidlig..Alt gikk heldigvis fint til slutt.
Jeg er 20 uker og det jeg lurer på er om jeg burde få legen til å sykemelde meg Om et par uker? Jeg vil ikke gå igjennom alt igjen denne gangen...
Hvordan er det med dere som har hatt for tidlig fødsel før? Sykemeldt?
Eg fødte 8 uker før tiden sist og har siden eg ble gravid fått svangerskapspenger.

Er dette grunnet for tidlig fødsel sist?
Både ja og nei. Eg ble konisert Kort tid etter fødsel som gjør at eg ikkje får løfte tungt pga faren for sen abort el tidligfødsel. Er nå 23 +5 (6) i morgen så det hva hovud årsaken itillegg til det at eg fødte 8 uker før tiden så ville legen sykemelde meg om jobben ikkje kunne tilrettelegge arbeidet. Slapp heldigvis sykemelding.

Er dette grunnet premature fødsler?

Ja. Legen ville egentlig at jeg skulle ha 100% svangersskap penger, men fått lov til å jobbe 2 dager i uka med litt tilrettelegging. Fått streng beskjed om å stresse så lite som mulig.

Hvordan fikk dere svangerskaps penger så tidlig? Jeg går glipp foreldrepenger fordi jeg ikke fikk svangerskapspenger. Jeg er kronisk syk og ved siden av må føde før termin fordi morkaka slutter å fungere. Premature rier i hvert svangerskap også.

Hvordan fikk dere svangerskaps penger så tidlig? Jeg går glipp foreldrepenger fordi jeg ikke fikk svangerskapspenger. Jeg er kronisk syk og ved siden av må føde før termin fordi morkaka slutter å fungere. Premature rier i hvert svangerskap også.

Regner med du er i jobb siden du sier du mister foreldrepengene. Du skal ikke miste foreldrepengene så lenge du har fast jobb, og enten er sykemeldt så lenge du har hatt jobben 6 måneder før du ble sykemeldt?
Jeg har vært sykemeldt 80% av svangerskapet mitt pga tidlig bekkensmerter, jobben min kunne ikke tilrettelegge for meg (noe man har krav på) så da ble det søkt om svangerskapspenger. Så be jobben din tilrettelegge for deg, hvis ikke de kan det, så be om å få det skriftlig, da får du svangerskapspenger istedenfor sykemelding. Dog jeg kom aldri dit da jeg fødte noen dager senere fra søknaden
Dersom du føder altfor tidlig før termin, så har du rett til å søke på pleiepenger. Så ikke stress, dette ordner seg ☺️

Last edited:

Her vi jeg beskjed allerede etter sist svangersskap av lege at han ville søke svangersskapspenger så tidlig som mulig hvis vi ble gravide igjen. Har to risiko svangersskap bak meg med premature fødsler. Viktig at jeg unngår stress. Jobber med mennesker og er begrenset hvor mye jobben kan tilrettelegge for meg. Jobber nå to dager i uka hvor jeg har mulighet for hjemmekontor til administrativt arbeid (det utgjør ca 30% av arbeidsoppgavene). Legen mente at enn så lenge vil det ikke medføre stress for babyen. Så vil det bli tatt en ny vurdering hvis babyen i magen slutter å vokse slik de andre to gjorde.
Svangersskaps penger får man hvis jobben ikke kan tilrettelegge slik at det kan være til skade for barnet. Er det du som gravid som er syk er det sykepenger man får. Er det prøvd med tilrettelegging på jobb? Har legen sagt noe om hvorfor han eller hun ikke vil søke om svangersskapspenger?

Her vi jeg beskjed allerede etter sist svangersskap av lege at han ville søke svangersskapspenger så tidlig som mulig hvis vi ble gravide igjen. Har to risiko svangersskap bak meg med premature fødsler. Viktig at jeg unngår stress. Jobber med mennesker og er begrenset hvor mye jobben kan tilrettelegge for meg. Jobber nå to dager i uka hvor jeg har mulighet for hjemmekontor til administrativt arbeid (det utgjør ca 30% av arbeidsoppgavene). Legen mente at enn så lenge vil det ikke medføre stress for babyen. Så vil det bli tatt en ny vurdering hvis babyen i magen slutter å vokse slik de andre to gjorde.
Svangersskaps penger får man hvis jobben ikke kan tilrettelegge slik at det kan være til skade for barnet. Er det du som gravid som er syk er det sykepenger man får. Er det prøvd med tilrettelegging på jobb? Har legen sagt noe om hvorfor han eller hun ikke vil søke om svangersskapspenger?
Jeg kan ikke jobb å og var i nav så de kuttet meg ut og jeg mistet pengene mine. Med svangerskaps penger så hadde jeg fortsatt fått penger, men jordmor mente man ikke fikk det før langt uti svangerskapet. Jeg må føde tidligere og har oppfølging pga at babyene ikke vokser nok. Eldste sluttet å vokse og burde ha kommet ut i uke 36 men pga teit sykehus så ble det uke 38 og eldste var nærme ved å dø av sult i magen. Nr 2 gikk det bedre med og flere kontroller og jeg får ikke gå til termin. Nå er kontrollene hyppigere enn med nr 2. Så da er for tidlig fødsel. Har hatt ubehagelige kynnere siden uke 11 også og mye av mine smerte nå er gravid relatert og ikke min sykdom da smertene er på forskjellige steder.

Jeg kan ikke jobb å og var i nav så de kuttet meg ut og jeg mistet pengene mine. Med svangerskaps penger så hadde jeg fortsatt fått penger, men jordmor mente man ikke fikk det før langt uti svangerskapet. Jeg må føde tidligere og har oppfølging pga at babyene ikke vokser nok. Eldste sluttet å vokse og burde ha kommet ut i uke 36 men pga teit sykehus så ble det uke 38 og eldste var nærme ved å dø av sult i magen. Nr 2 gikk det bedre med og flere kontroller og jeg får ikke gå til termin. Nå er kontrollene hyppigere enn med nr 2. Så da er for tidlig fødsel. Har hatt ubehagelige kynnere siden uke 11 også og mye av mine smerte nå er gravid relatert og ikke min sykdom da smertene er på forskjellige steder.

Jeg ville ha snakket med fastlege eller lege på sykehuset om svangersskaps penger. Så vidt jeg vet kan søknaden tilbakedateres (men er ikke 100% sikker)

Jeg har ikke jobb for tiden, men er uansett hjemme i det som ville vært foreldrepermisjon med en på 10 måneder. Nå er jeg gravid i uke 26 og ‘sykemeldt’ fra omsorgsoppgaver for baby for å hindre ny prematur fødsel. Fødte i uke 33 sist gang og merker stor forskjell på intensitet av kynnere etc nå som jeg tar det mer med ro enn jeg gjorde sist. Mannen min har overtatt resten av foreldrepermisjonen slik at jeg kan hvile og forebygge ny prematur fødsel. Skal sies at jeg har to kroniske somatiske sykdommer som øker belastningen på kroppen min og dette teller også inn når legen sykemelder. Hør med legen din!

Back
Topp