Dere som har født flere ganger.. blir det lettere for hver gang?

StellaM

Flørter med forumet
Novemberlykke2024❤️
Blir det bare lettere og lettere? Er hver fødsel litt raskere enn den forrige? Blir pressingen lettere? Babyen bare flyr ut? :joyful:

Jeg venter mitt tredje barn. Synes den andre fødselen var mye lettere enn den første. Ingen konplikasjoner noen av gangene, men det gikk raskere andre gang og det gjorde mindre vondt å presse ut baby. Hun kom ganske lett i forhold til han (som også var 700 g tyngre og 3 cm mer i hodeomkrets).
Nå tenker jeg at tredje fødsel sikkert blir 'a walk in the park.' Man vet jo aldri, men det er vel slik det pleier å være, at det blir lettere for hvert barn?

Og hva har alder å si!? Nesten 15 år siden første fødsel.

Takk for svar :Heartred
 
Første fødsel va pyton. Du er så redd og engstelig for alt. Og minnene blir harde. Det var så vondt. Hadde styrt fødsel på sett og vis. Fødsel nummer 2.
Jeg valgte å kjøre full bedøvelse på hele greia. Fikk ingenting vondt.
Jeg va 29 første gang. 36 neste gang
 
Njæ, jo. Noen ganger.
Altså. Første fødsel var lett, egentlig, men lang pressetid. Pga dårlig forberedelse mentalt, så gikk jeg litt i panikk også.

Andre fødsel gikk raskt. Annen type rier dog, som satt enormt smertefullt. Dét kombinert med lystgass, gjorde at jeg mistet mye kontroll, gikk i en liten panikk under pressriene. Men kort pressetid..!

Tredje fødsel hadde jeg full kontroll, og det var egentlig ikke spesielt vondt heller. Nådde aldri 10 på smerteskalaen liksom. Ca like rask som nr3 i total tid.

Så kom nr4, som var meget annerledes. Her begynte det med vannavgang. Riene begynte kort etter, men likevel var totaltiden på fødselen den lengste av alle fire. (Litt over 12 timer, så snakker ikke ekstreme lengder altså). Fikk vel en begynnende infeksjon og ble ganske slapp av det, så det påvirket sikkert en del. Sov og spiste litt da alt dabbet av. Og så begynte det på igjen i full fart; og beskrevet aktiv fødsel i journalen var altså 1 time.

Men for meg så går selve fødselsopplevelsen myyye på hvor riene satte seg. Gang nr2 og nr4 hvor riene har satt i ryggen, (spesielt hofteriene med nr2), setter jo spor i opplevelsen.. og forberedelsen har mye å si her. Jeg forberedte meg mye mer til mine to siste, og skrev fødebrev; det hjalp meg å overholde mye av kontrollen, sånn at jeg ikke ble redd. Tidsbruken har ikke så mye å si her sånn. Men så er det snakk om hhv 11 - 5 - 5 - 12 timer totalt, mulig det ville stilt seg annerledes om det var snakk om et døgn eller to.

Forresten ca 14 år mellom nr 1 og nr 4.
 
Neh...
Nr. 1: 6,5 time aktiv fødsel - endte med tangforløsning
Nr. 2: 3 timer aktiv fødsel - LETT!
Nr. 3: 8 timer aktiv fødsel (gikk med åpning leeenge/flere dager før fødsel). Håpløse rier - måtte ha riestimulerende og fødselen var vond.
 
De sier at nr en tar tid , 2 går fort og 3 er en luring . Stemte her.

Nr 1 tok 14 timer fra første ri til ungen var ute
Nr 2 tok 7 timer fra første ri til ungen spratt ut. Kom til føden 03.00 og fødte 06.00 så måtte egentlig drite også kom ungen . :laughing021
Nr 3 tok 14-15 timer selve fødselen går fort , men på siste så hadde jeg typ 1 min til 6 min mellom riene i 12 timer og det var så vondt og slitsomt . Men er konisert , så hadde arr vev på livmor tappen så det åpna det ikke så lett.

Spent på nr 4 :dance011
 
Hos meg kom nr 1 fort så de antok at 2 ville komme veldig fort, men hun brukte tid (fødselen stoppet opp rett i det jeg skulle regnes som skriv fødsel med 4 cm åpning, da hadde jeg ikke rier lenger i mange, mange timer) og når det så startet opp tok det lenger tid enn hele prosessen med storebror.

Tredje er en luring sier de og, vel. Det er eneste gangen vannet har gått før ingen kom med vannet, for å si det sånn. Og ingen rier før 23 timer senere, like før vi skulle reise inn for igangsettelse. Derfra tok det rett nok bare 4 timer til hun var ute da.
 
De sier at nr en tar tid , 2 går fort og 3 er en luring . Stemte her.

Nr 1 tok 14 timer fra første ri til ungen var ute
Nr 2 tok 7 timer fra første ri til ungen spratt ut. Kom til føden 03.00 og fødte 06.00 så måtte egentlig drite også kom ungen . :laughing021
Nr 3 tok 14-15 timer selve fødselen går fort , men på siste så hadde jeg typ 1 min til 6 min mellom riene i 12 timer og det var så vondt og slitsomt . Men er konisert , så hadde arr vev på livmor tappen så det åpna det ikke så lett.

Spent på nr 4 :dance011
Stemte her og! Nr. 4 har meldt sin ankomst i september - er spent på hvordan den fødselen blir...
 
De sier at nr en tar tid , 2 går fort og 3 er en luring . Stemte her.

Nr 1 tok 14 timer fra første ri til ungen var ute
Nr 2 tok 7 timer fra første ri til ungen spratt ut. Kom til føden 03.00 og fødte 06.00 så måtte egentlig drite også kom ungen . :laughing021
Nr 3 tok 14-15 timer selve fødselen går fort , men på siste så hadde jeg typ 1 min til 6 min mellom riene i 12 timer og det var så vondt og slitsomt . Men er konisert , så hadde arr vev på livmor tappen så det åpna det ikke så lett.

Spent på nr 4 :dance011
Stemte her og! Nr. 4 har meldt sin ankomst i september - er spent på hvordan den fødselen blir...
 
Ja!
Nr. 1: 4 timer ingen smertelindring.
Nr. 2: 1,5 timer, ingen smerte lindring
Nr. 3: 17 minutter ingen smerte lindring
Nr. 4: ca 20 minutter ingen smerte lindring

Hadde lystgass med alle, men det tar ikke smerte gjorde meg bare mer glad
 
Nr 1. Tatt med sugekopp. Vannavgang hjemme 10 timer før. Nummer 2. Tidlig dødfødsel, igangsatt men nokså lik første i smerter, men ingen pressrier. Nummer 3 datt ut av seg selv. Startet hjemme klokka 23. Født halv 2 på sykehuset. Vondt i 20 minutter.
 
For mange blir det det. Nr 2 var like ille som nr 1. For meg. Nå prøver jeg på nr 3, 8 år etter, og ber til alle guder og gudinner om en lettere fødsel
 
Den letteste fødselen var den helt uten smertestillende! Fødsel nr 4
 
Blir det bare lettere og lettere? Er hver fødsel litt raskere enn den forrige? Blir pressingen lettere? Babyen bare flyr ut? :joyful:

Jeg venter mitt tredje barn. Synes den andre fødselen var mye lettere enn den første. Ingen konplikasjoner noen av gangene, men det gikk raskere andre gang og det gjorde mindre vondt å presse ut baby. Hun kom ganske lett i forhold til han (som også var 700 g tyngre og 3 cm mer i hodeomkrets).
Nå tenker jeg at tredje fødsel sikkert blir 'a walk in the park.' Man vet jo aldri, men det er vel slik det pleier å være, at det blir lettere for hvert barn?

Og hva har alder å si!? Nesten 15 år siden første fødsel.

Takk for svar :Heartred
Fødsel nr 1 var lengst (27 timer)og vondest totalt sett(men var kortest tid på sykehuset(5 og en halv time) hadde epidural.

Fødsel nr 2 var tilnærmet like lang (25 timer) men ikke like vond før på slutten,da var den myyye vondere og eg mistet kontroll,heldigvis bare 15 minutter med pressing.(6 og en halv time på sykehuset) Hadde Ingen smertelindring.

Fødsel nr 3 var veldig ulik de andre. Var da over 8 år siden forrige fødsel. Startet med vannavgang og fikk raskt sterke men uregelmessige rier med lange pauser mellom(5-10 minutter mellom hver) Fødselen tok totalt 14 timer(9 timer på sykehus),følte eg hadde god kontroll hele veien da riene aldri ble hyppige. Presset i 50 minutter(men med gode pauser) Ingen smertelindring. Han var 700 g tyngre enn søsknene sine.
 
Jeg fikk nettop min tredje, leste mye på dette, det som gikk igjen var at det enten var den letteste eller den værste.
Min første var keisersnitt, ble igangsatt på grunn av svangerskapsforgiftning, det gikk rett i styrtfødsel med stormrier og det var et smertehelvetteSom min premature lille baby ikke tålte så hun måtte akutt ut.
Min andre startet dagen før termin med store smerter og lang latensfase, men det gikk over og fødselen ble en drømmefødsel til slutt, satt ogjen med en skikkelig sterk glede og mestringsfølelse, var 5 timers aktiv fødsel med 6 min pressing. Han ble født på termindato.
Min tredje startet greit, men lite progresjon fikk så stormrier hvert andre minutt, og fremdeles bare 2-3 cm åpning etter flere timer. Det var min værste fødsel ifht smerter men på papir var det en veldig fin fødsel, 3 timer og 17 minutters aktiv fødsel med 3 min pressing. Noe føltes veldig feil hele denne fødselen så jeg tror ikke alt egentlig var som det skulle. Hadde det ikke vært for stormriene så hadde nok denne fødselen blitt like fin, med mindre det faktisk var noe som var galt/feil da. Fikk riehemmende sist, men ønsket ikke det nå så det er nok min feil. Stormrier er ekstra intense ifht vanlige rier. Siste gikk jeg 4 dager over termin (egentlig 5 for hun ble født rett over midnatt, men føler det blir feil å si 5), var sikker på jeg kom til å føde før, men neida, ble sikkert strippet 4 ganger, men hun ville absolutt ikke ut før hun bestemte det.

Hvis ikke du har noe historikk med stormrier eller at du håndterte det bra, så tenker jeg at du kommer til å få en like fin fødsel nå!
 
Nr 1: 10 timer aktiv fødsel, epidural og lystgass
Nr 2: 1 time aktiv fødsel, lystgass
Nr 3: 38 min aktiv fødsel, ingen smertelindring

Spontan vannavgang med første. Med de to andre kom jeg inn med rier som startet tidlig morgen. Dro kjapt inn der de tok vannet og så kom de kjapt ut .. :shy:
 
Back
Topp