Dere som har født før...

Jeg hadde en kjempe flott fødsel. Ingen smertestillende, og jeg trodde det skulle være værre. Gleder meg til fødsel igjen:)
 
Har kjøpt en bok om graviditet og fødsel og der står fet en del om smertelindring under fødsel. Tenker det sikkert hadde vært digg med epidural og ikke kjenne noe smerte i det hele tatt, men synes liksom det virker litt voldsomt å stikke en nål nesten inn i ryggmargen! Er fet ikke også litt risikofaktorer ved at de kanskje stikker nåla feil? Hva er deres erfaring med epidural og annen type smertelindring? Anbefalinger?
 


PetronellaMor skrev:
Har kjøpt en bok om graviditet og fødsel og der står fet en del om smertelindring under fødsel. Tenker det sikkert hadde vært digg med epidural og ikke kjenne noe smerte i det hele tatt, men synes liksom det virker litt voldsomt å stikke en nål nesten inn i ryggmargen! Er fet ikke også litt risikofaktorer ved at de kanskje stikker nåla feil? Hva er deres erfaring med epidural og annen type smertelindring? Anbefalinger?


Jeg ønsket å prøve uten, men innstilte meg på at det kunne gå annerledes enn jeg tenkte. Hadde jeg hatt en normal fødsel ville det kanskje gått, men det ble komplikasjoner. Jeg hadde klare tanker om hva jeg ville.. prøvde akupunktur (men også for modning underveis) Hadde øvd på pusteteknikk (Lamaze) og det tror jeg ville hjulpet meg gjennom mye. Men det ble komplikasjoner og jeg måtte ha epidural. Fikk ikke noe valg. Kjente ikke at de stakk, og det var himmel å få det da.. Ingen komplikasjoner hos meg. Men der er jo en del risikoer, så er jo verdt å tenke seg om. Snakk med jordmor etterhvert så får du god info om det. Men.. jeg vet at skulle jeg føde igjen så ville jeg valgt epidural, sikkert pga min dårlige erfaring. Men nå tror jeg ikke det blir noe valg for meg, for blir nok KS, pga skader etter forrige fødsel pluss risikoer for gjentagelse.. 
 
Huff, for å være helt ærlig (siden du spør) så syns jeg det var det helt forjævlig  :-/ Det var så vondt at jeg kan ikke beskrive det en gang. Nå hadde jeg en veldig kjapp fødsel, kom inn på sykehuset 00:30, og 03:39 var han ute. Riene var superintense og jeg fikk ingen pause mellom til å hente meg inn igjen. Han var tenkt alenebarn i mange måneder etterpå og jeg syns synd på gravide jeg så som hadde det foran seg... Men så sitter jeg her nå da, planlagt gravid igjen :) Hadde en "fin" fødsel sånn utenom smertehelvete da, ingen komplikasjoner og ingen revning og sting etterpå. Så var jo egentlig heldig :)
 
Fødselen ble som resten av svangerskapet - forferdelig og traumatisk... Endte i hastekeisersnitt, fordi barnet holdt å på dø. Håper virkelig at denne fødselen blir mye bedre!:-)
 
Fødselen min var laaaaaaaaang... Hadde fått hørt at siden min mor hadde raske fødsler, og som rege fødte før termin så kom jeg sannsynigvis til å arve det... For det første så ble terminen forandret til 12 dager senere etter UL... Hun kom attpåtil 14 dager etter det igjenn(altså 26 dager etter menstermin).. Fødselen varte i 39 timer, der 2 timer var pressrier.. Fikk prøvd akupunktur, risputer og badekar som jeg følte ikke fungerte noe særig... Lystgassen hjalp en del så jeg klarte å slappe av og "kose meg" melom riene, og til slutt epidural som var fantastisk.. Fødselen var smertemessig mindre ille enn forventet.. Varigheten var myyye lengre enn forventet.. Mitt råd er å ikke bestemme seg så mye på forhånd hva man ønsker av smertelindring. Ta det som det kommer, og gjør det du kan for å få en best mulig opplevelse...:)
 
Ikke som forventet her, her kom de 10 uker før tid og hele fødselen var ganske dramatisk fra den startet til den var over. Det gikk relativt fort og begge to var ute en time etter første ri meldte sin ankomst den dagen. Jeg håper og krysser fingrer for at denne fødselen går litt mer etter boken :)
 
Kan ikke si at epiduralen virka hos meg, men jordmor sa at den tok toppene, hvis det er sant hadde jeg nok daua på første topp uten epi.. Fikk ingen følelse av himmelen som andre har opplev, men hvis den som sagt faktisk fungerte, må jeg jo ha den neste gang hvis det var så jævlig vondt med så sterke smertestillende! :) jeg ba forresten om lokalbedøvelse ved klippingen fordi jeg mente epiduralen ikke fungerte, og jeg priser meg lykkelig for at jeg sto på mitt, for den sprøyta midt oppi der var det desidert vondeste ved fødselen:) så kan ikke tenke meg hva som hadde skjedd hadde jeg ikke fått den og de hadde starta klippingen!!
 
Jeg hadde en drømmefødsel spør du meg. sa etter fødsel at jeg kunne født 13 barn til om det var sånn en fødsel var.
hadde sett for meg et smertehelvette uten like.
 
Back
Topp