Dere som har født før...

Esnica

Flørter med forumet
Hvordan var fødselen? Ble det som forventet?
 
Jeg selv ble satt i gang 3 dager før termin pga lite fostervann, og fikk samtidig vite at han skulle komme med rompa først:/ Det var ikke helt forventet etter at jeg hadde fått beskjed på forrige kontroll at hodet var festet... Men jeg hadde ingenting og sammenligne med, han kom på 7,5 t med gnagsår på rompaemoticon
 
Jeg har hatt to drømmefødsler! Første hadde jeg få forventninger til, annet enn at det ville gjøre vondt - det gjorde det jo - men det var ikke verre enn jeg forestilite meg. Det er de to største kickene jeg har opplevd i mitt liv, og nå bare håper jeg at neste blir like ukomplisert og fin som de to første! Brukte litt lystgass begge gangene, men ikke noe annet. Første tok 6 timer fra vi kom inn på føden, andre tok 4 timer fra første tegn på fødsel. Fascinerende hvordan kroppen husket fra første gang :)
 
Ble ikke som forventet her nei.. Ville føde på fødeloftet i stavanger, med badekar og akupunktur.. Men fødselen startet med blødning 3 uker før og jeg sto klistra inntil maskiner med 2 magebelter og overvåkning på hodet til babyen.. Kunne ikke gå noe men det var jo for babyens sikkerhet da de ikke visste hvorfor jeg hadde blødd såpass mye...

Hadde heller ikke med meg en ting, ble hentet av ambulanse og hadde truse og t skjorte.. Og mannen glemte baggen som også bare var halveis pakket! HAAHA komisk å tenke på altså...

Selve fødselen var grei, men fikk blødning etterpå også.. SÅ nå er jeg redd for at det samme skjer nå, for syntes det var skummelt og de visste ikke hva det var :/
 
Mye lettere enn forventet men også mye mer skremmende enn jeg hadde trodd, ble litt dramatisk, og ikke minst mye raskere enn jeg hadde trodd;) 
 
hadde du spurt et par mnd før termin, så hadde jeg ikke vært helt ærlig, men siden du spør allerede nå (og da kanskje glemmer) så kan jeg være litt mer ærlig! hehe
det var ikke gøy! jeg hadde vannavgang uten at noe mer skjedde (6 dager over termin).
så 30 timer etter vannavgang, ble jeg satt igang!
jeg hadde egneltig ønsket meg å føde i badekar, men jeg ble syk, i tilleg til at jeg starten på svangerskapsforgiftning, så jeg ble lenket til sengen med antibiotika intravenøst.
jeg hadde ingen pauser mellom riene og ble til slutt tvunget til å ta epidural! noe jeg absolutt ikke hadde hatt noen planer om.
jeg fikk da endelig en liten pause! men med epiduralen hadde de satt drypp, så jeg fikk 10 minutter med epidural, før jeg pluselig hadde gått fra 6 til 10 cm.
nå sluttet epiduralen å virke!
da han hadde kommet ut, fikk jeg såvidt sagt hei til det lille nurket, før jeg fikk beskjed om å ta overdose på lystgass fordi nå skulle det syes, de fikk nemlig ikke stoppet blødningene. så etter 2 timer svevende mellom lystgasshimmel og syhelvette:P så var jeg endelig ferdig!!


jeg tro det eller ei..... det var den beste dagen i mitt liv, og jeg gjør det gladlig igjen :)
 
Første fødsel ble ikke som forventet i det hele tatt,da jeg trodde at det var arvelig og føde fort som min mor gjorde..Fra 5 cm til han var ute tok det 28 timer,det ble testing med både sugekopp og tang før hastesnitt etter ca 27,5 time,da hadde jeg liggi og pressa i altfor mange timer.Han var en stjernekikker og satt bomfast i bekkenet mitt.
Andre fødsel var drømmefødsel i mine øyne , fra 6 cm til han var ute tok det ca 9,5 time og fra vannet gikk til han var ute tok det 42 min. 
 
Fikk ballongkateter 15 dager på overtid og dro hjem igjen med det. Det datt ut kl 22 samme kveld (føltes som å legge ett egg!!) hadde time for igangsetting morgenen etter og kom dit kl 9. Legen undersøkte meg kl 11.30 og da hadde jeg tre cm og han tok vannet. Gikk en time uten rier før de satt meg på drypp halv ett. Hadde tette og kraftige rier fram til halv fire da fikk jeg epidural og 4 timer senere var hun ute :) etter det startet komplikasjonene, men de trenger jeg ikke si noe om nå ;) men jeg synes det å føde var fantastisk og gleder meg til neste gang! Håper bare det startet av seg selv litt tidligere denne gangen ;)
 
Fødselen min var fantastisk :) Vannet gikk torsdagskveld, hadde rier hele dagen frem til fredagskveld, var 7 cm klokken 21, spilte kort med mannen og jordmorstudenten til klokken var 1 ca, null smertestillende og klokken 02.14 var hun ute på tre trykk :)

Edit; Hadde på meg olabukse 30 min etter fødselen og gikk fint selv veien fra fødestua til nyfødt intensiven og lørdags ettermiddag etter var jeg på en 45 min tur med hundene rundt nabolaget rundt sykehuset :P 
 
Jeg syntes ikke noe om d der og da, men allerede rett etter han var ute tenkte jeg at dette kunne jeg gjort på ny :) gikk fra torsdag til søndagskveld med rier fra og til før jeg ble lagt inn i 2 tiden natt til mandag med 5 cm åpning, 3 timer etter var full åpning og visstnok litt til siden han var stjernekikker og lå i tillegg litt skjevt! Men en time med trykking var han ute og alt var fantastisk;) d var visst litt drama med synkende fosterlyd under trykking og de ville ta han med vakuum, men jeg ba så fint om å få prøve 2 til, og d fikk jeg og merkelig nok steg lyden igjen og jeg klarte d alene:)
 
Jeg syntes ikke noe om d der og da, men allerede rett etter han var ute tenkte jeg at dette kunne jeg gjort på ny :) gikk fra torsdag til søndagskveld med rier fra og til før jeg ble lagt inn i 2 tiden natt til mandag med 5 cm åpning, 3 timer etter var full åpning og visstnok litt til siden han var stjernekikker og lå i tillegg litt skjevt! Men en time med trykking var han ute og alt var fantastisk;) d var visst litt drama med synkende fosterlyd under trykking og de ville ta han med vakuum, men jeg ba så fint om å få prøve 2 til, og d fikk jeg og merkelig nok steg lyden igjen og jeg klarte d alene:)
 
Jeg hadde en perfekt fødsel
Det hele begynte med murringer en tidlig morgen, akkurat som det hadde vært i de to siste ukene, bare denne gangen gikk de ikke over etter en varm dusj. De økte i intensitet sakte men sikkert utover dagen, og sånn i 18-19 tiden ble jeg skrevet inn på føden. Fikk badekar (som hjalp i ca 20 min) så etterhvert lystgass. Det ble jeg bare kvalm av, så etter 4 timer ba jeg om epidural. Ikke fordi jeg følte at jeg ikke klarte mer, men fordi jeg var redd for hvor mye mer vondt det kom til å bli :-) Fikk super effekt av epiduralen, og da de sjekket meg rett etter var jeg 7cm. En snau halvtime etter kjente jeg veldig nedress, og fikk beskjed om å bare trykke med. (Fortsatt nokså smertefritt) Slik holdt det på i en halvannen time før prinsen vår kom med et grynt. (Dette var ikke smertefritt, men varte heller ikke mer en noen få minutter). Jeg sydde to pyntesting, og kom meg raskt etter fødselen. Som sagt en perfekt fødsel, så jeg frykter at jeg ikke kan være så heldig TO ganger :/ Men det er lov å håpe da :)
 
Min tok 4 timer og var ikke noe særlig vond før pressriene kom på slutten. :)
Vet alle fødsler er forskjellige, men jeg gruer meg ikke til å føde igjen!

Min datter var 4090g og 53 cm (36 rundt hodet).
 
Her gikk det ikke som forventet. Trodde det skulle ta lengre tid :p Våknet kl 5 om natten av noe jeg trodde var rier. Det tok seg fort opp, og jeg ringte føden. Det var bare å komme. Vi tok oss god tid. Gikk tur med hunden, spiste frokost og pakket bagen. Var på sykehuset kl. 08. Jordmor sjekket åpning, den var på 7 cm! Etter 10 min med pressrier var hun ute, kl 10:06. 5 timer etter jeg hadde kjent første ri. rakk ikke å snuse på smertestillende. Så her gikk det unna! Det var intenst, men helt fantastisk :)
 
Jeg hadde ikke forventet så veldig mye egentlig. Hadde ingen aning hva jeg gikk til. 
Dagen før fødsel var jeg på hundetrening, dro hjem og la meg og ca kl 02 på natten gikk vannet. 30 minutter senere startet riene, og 14 timer etter det igjen var gutten vår ute. Jeg fikk epidural da jeg var 8 cm åpen, da var jeg utslitt etter flere timer med stormrier uten pause imellom. Å få epidural var som å komme til himmelen!! Etter det spiste jeg litt nøtter og drakk litt jus før jeg plutselig var klar til å presse. Gutten var stor (4200g) og brukte lang tid på å jobbe seg ned i bekkenet. Jeg ble klippet for de trodde de måtte ta han med tang, men i det samme legen gjorde seg klar kom han helt av seg selv, og lykken var et faktum! Fikk en blødning rett etterpå og mistet noe blod, men det stoppet fort. 


 
min fødsel gikk veldig mye fortere enn forventet, i tillegg ble jeg satt i gang og epeduralen virket ikke så jeg fikk overdose lystgass noe som førte til noen ville fantasier;) Så det jeg husker av fødselen er ikke sant og skjedde ikke:) Bl.a satt jordmødrene og drakk te og fniste mellom beina mine, de ba mannen gå hjem og jeg fikk tvillinger;) hahaha, huff jeg håper det blir andeledes denne gangen om jeg kommer i mål...
 
ble ikke som forventet. Er veldig glad for at jeg ikke gikk på fødselsforberedende kurs, da ville jeg nok blitt veldig skuffet :P

Var på overtidskontroll 11 dager over termin, ble lagt inn pga litt lite fostervann, men ble ikke satt igang før to dager senere. Det var kjedelige timer og dager på sykehuset. Ble satt i gang med gelè en søndag morgen. Var ikke moden. Etter noen timer begynte jeg å kjenne tak i magen. Det ble raskt sterkere og rundt klokken 14:30 etter vaktskiftet fikk vi fødestue. Vannet ble tatt klokken 15:00 og etter det hadde jeg kraftige ineffektive rier. Fikk akupunktur som jeg bare syntes var i veien. Klarte ikke å puste meg igjennom riene som jeg hadde forestilt meg og hadde bare 20-30sekunders pause i mellom. Prøvde lystgass, noe som var til stor hjelp. Begynte å få trykketrang ca klokken 17:00, men hadde fortsatt bare 3cm åpning... Epidural ble bestilt og etter en time kom anestesilegen. Bommet to ganger og måtte vente på anestesioverlegen osm var opptatt i operasjon. I mellomtiden stod jeg på alle fire i sengen og brølte meg gjennom riene som kom tett. Epiduralen kom etterhvert og klokken 22:20 var det endelig full åpning. 23:10 var gullgutten ute. Utmattet og lykkelige var vi :)

Håper å slippe igangsetting neste gang! forestiller meg at det er bedre å være hjemme de første timene, og at riene kanskje blir mer effektive og ikke kommer så tett da :)
 
Jeg kunne ikke hatt det bedre, tror jeg;)

Hadde min første fødsel i 2011. Var i super form siste måneden og kunne vært gravid i uker til;) Dagen etter termin våknet jeg overrasket opp klokken 10 med stabile "kynnere" trodde jeg. Klokken ble 1 og jeg satt på pcen og skrev tidene jeg hadde rier (skjønte jeg nå) 13.01-13.05- ..oida... 4 minutter mellom, var det ikke da jeg skulle dra til føden. 

Kom på sykehuset klokken 3 UTEN åpning. Jordmor gav meg alternativ å dra hjem, eller å bare ligge litt i badekaret siden jeg begynte å få ganske kraftige rier. Jeg valgte å bli, THANKS!

Klokken 5 var jeg helt inni ganske harde rier, men hadde bare kommet opp i 3cm. Klokken 6 trodde jordmor jeg var fullt åpnet, men bare 5cm! Nå gikk det altfor sakte!! Klokken 7 måtte jeg "gi meg" og ba om å bli flyttet til føden for epidural (skulle føde på Storken) Jordmor fortalte at det var fullt og jeg måtte vente. Tiden går evig sakte, og akkurat når rullestolen kommer så går vannet, full åpning og det er bare å presse!!

Eneste jeg syns var litt slitsomt var at jeg ikke hadde pressrier, jeg måtte gjøre all jobben selv. Men jeg syns virkelig ikke dette var noe gale! Rier er definitivt vondere og mer jobb enn å presse ut melonen! Klokken 8 var hun ute, og jeg i like god form som dagen før, men så ut som en sprengt tomat over hele med av alle de sprengte blodkarene;). Håper på like rask fødsel neste gang:)
 
1: Fødselen startet av seg selv tidlig på morgenen 7 dager over termin. Veldig lite framgang, tok veldig lang tid. Fikk riestimulerende og fikk 10 cm åpning til slutt. Men hodet til babyen kom aldri ned i bekkenet, så det ble hastekeisersnitt 14.30 dagen etter. 2: Ble satt igang 12 dager over termin. Skjedde ikke så mye før midt på natta. Gikk da fra 5-6 cm til 10 cm på et kvarter. Intenst og vondt! Men det samme skjedde, så det ble haste-ks da også. Så det var absolutt ikke som forventet...
 
Back
Topp