Dere som har født før; tanker rundt fødestilling?

Håpefull94

Forelsket i forumet
❤Januarlykke 2022❤
Nå for tiden er det sikkert ikke bare jeg som tenker en del på fødsel :)
Jeg har født et barn fra før, liggende på rygg i fødeseng. Men denne gangen har jeg lest litt mer og kunne tenkt meg, sånn jeg ser det for meg nå, å kunne føde i en annen stilling enn liggende på rygg, uten at jeg vet hva jeg heller ønsker. Kanskje man ikke vet før man prøver det ut der og da? Og er absolutt åpen for vannfødsel om muligheten byr seg og jeg trives i badekaret.
Men kunne vært interessant å høre hvilke stillinger dere har født i, typ på siden, på kne, you name it, og hvordan dere opplevde det?:)

Jeg har født et barn fra før, liggende på rygg i fødeseng. Men denne gangen har jeg lest litt mer og kunne tenkt meg, sånn jeg ser det for meg nå, å kunne føde i en annen stilling enn liggende på rygg, uten at jeg vet hva jeg heller ønsker. Kanskje man ikke vet før man prøver det ut der og da? Og er absolutt åpen for vannfødsel om muligheten byr seg og jeg trives i badekaret.
Men kunne vært interessant å høre hvilke stillinger dere har født i, typ på siden, på kne, you name it, og hvordan dere opplevde det?:)
Jeg leste om flere som hadde anbefalt å stå på kne/huk med overkroppen over sengekanten. Enten oppi sengen og stå med kroppen opp etter ryggen, eller som jeg endte med å stå på huk/kne på gulvet og lene meg over sengekanten. Det funket veldig bra for meg og man får «hjelp» av tyngdekraften i motsetning til om man ligger på rygg:)
Mange liker badekar også. Jeg prøvde å ligge oppi, men syntes det var vanskelig å «holde meg fast» eller finne riktig stilling oppi der når smertene ble for store. Så jeg gikk fort utav:p Ellers skrev jeg i fødebrevet at jeg ønsket tips og hjelp til å prøve ut gode fødestillinger de hadde god erfaring med:happy:

Jeg hadde lest meg mye opp på temaet fødestillinger før min første fødsel, og hadde ambisjoner om å teste ut både det ene og det andre.. Men, når fødselen først var igang var det helt utenkelig og klin umulig å få meg selv til å gjøre noe annet enn å ligge på rygg:p Det samme skjedde på fødsel nummer to. Skal sies at jeg har hatt to styrtfødsler, så har ikke akkurat hatt noe behov for hjelp av tyngdekraften! Burde vel heller stått på hendene for å bremse ting:hilarious: Uansett, jeg tenker du kommer langt med å være åpen for å teste ut ulike stillinger og for å ta imot tips og råd fra jordmor underveis. Det er nok vanskelig å forutse hvilke(n) stilling(er) som fungerer for deg før du står i situasjonen :happy:

Jeg hadde lest meg mye opp på temaet fødestillinger før min første fødsel, og hadde ambisjoner om å teste ut både det ene og det andre.. Men, når fødselen først var igang var det helt utenkelig og klin umulig å få meg selv til å gjøre noe annet enn å ligge på rygg:p Det samme skjedde på fødsel nummer to. Skal sies at jeg har hatt to styrtfødsler, så har ikke akkurat hatt noe behov for hjelp av tyngdekraften! Burde vel heller stått på hendene for å bremse ting:hilarious: Uansett, jeg tenker du kommer langt med å være åpen for å teste ut ulike stillinger og for å ta imot tips og råd fra jordmor underveis. Det er nok vanskelig å forutse hvilke(n) stilling(er) som fungerer for deg før du står i situasjonen :happy:
Ja, tenker også man må se det litt an. Husker jeg prøvde å stå på kne over en sakkosekk i senga under riene ganske sånn i startfasen sist, men likte det ikke. Men syns det er fint å ha litt tanker rundt det før jeg ankommer føden, og så håper jeg såklart jordmor har gode tips :) For alt jeg vet hater jeg alt annet og ender opp på rygg igjen jeg også :hilarious:

Har født to ganger. Første på rygg, siste knestående hengende over senga. To helt ekstremt ulike fødsler. Tyngdekraften hjelper veldig når man står kontra ligger, og man slipper at babyen seiler frem og tilbake som en slags ubestemt ubåt. Fikk litt sjokk av hele greia sist (i knestående), føltes som om ungen bare "datt" ned, men var SÅ mye lettere å få han ut, i tillegg slapp han å få sånt langt deformert hode de ofte får når de fødes på rygg.

Husker det siste jeg ville var å be om å sitte eller stå når det stod på som verst (riene var mye vondere på fødsel nr 2), men når jeg først hadde fått sagt i fra og hevet meg rundt, var det virkelig en helt annen opplevelse (positivt). Skal gjøre det samme denne gangen, om ting går som det skal ❤️

Har født to på ryggen da det føltes veldig naturlig der og da. Likte veldig godt håndtakene på siden av sengen for å skvise under pressinga..første unge kom etter 40 min pressrier og andre etter knappe 5 min pressrier som et såpestykke, så det er fort nok for meg :hilarious: har ingen ambisjoner om å ta bevisste valg under pressriene for da føler jeg kroppen bare måker på på urinstinkt uansett. Har og hørt at man bør unngå å rope/skrike feks men det ville vært som å be meg holde igjen et nys :hilarious: både jeg og mannen ble sjokkert over hvilke nye sider av meg som kommer frem der mot slutten. Skal sies at jeg DIGGER pressfasen av fødselen! Det er så rått og jeg blir helt facinert av styrken og adrenalinet som plutselig dukker opp! Har alltid sett for meg at det skulle være umenneskelig vondt, men opplever det ikke sånn i det hele tatt!

Har født to ganger. Første på rygg, siste knestående hengende over senga. To helt ekstremt ulike fødsler. Tyngdekraften hjelper veldig når man står kontra ligger, og man slipper at babyen seiler frem og tilbake som en slags ubestemt ubåt. Fikk litt sjokk av hele greia sist (i knestående), føltes som om ungen bare "datt" ned, men var SÅ mye lettere å få han ut, i tillegg slapp han å få sånt langt deformert hode de ofte får når de fødes på rygg.

Husker det siste jeg ville var å be om å sitte eller stå når det stod på som verst (riene var mye vondere på fødsel nr 2), men når jeg først hadde fått sagt i fra og hevet meg rundt, var det virkelig en helt annen opplevelse (positivt). Skal gjøre det samme denne gangen, om ting går som det skal ❤️
Så interessant å lese, takk for svar:) noe av det man hører om og husker er jo det å få babyen opp på brystet med en gang - var det annerledes når du ikke lå klar på rygg? Tenker å si fra når vi kommer på føden om tanker rundt dette, så jordmor evt kan hjelpe underveis :)

Jeg fødte på alle fire sist, eller, lent over sengeryggen slik at underkroppen min var vel egentlig nesten en flat linje. Det var visst ikke helt optimalt, for en jordmor prøvde å få meg over på rygg, men heldigvis avbrøt den andre henne og lot meg holde posisjonen - jeg tror jeg hadde knekt i to om jeg hadde ligget på rygg.

Denne gangen blir det også på alle fire, eller stående på knærne, eller i badekar. Forhåpentligvis badekar :) Jeg har dog sett på storyene til Fødebagen om stillinger før selve finalen, gode stillinger som ikke hindrer nedkomsten og som åpner bekkenet osv. Dette er ting jeg skulle ønske jeg visste sist! Husker så vidt at en jordmor forklarte hvordan jeg skulle stå med beina i prekestolen, men ikke at hun forklarte hvorfor. For meg er det høyst relevant for å faktisk ta innover meg råd, og jeg kan i grunn aldri få for mye informasjon :hilarious:

Med eldste lå jeg på venstre side i sengen og presset, mens med yngste lå jeg på rygg.
Jeg kan ikke fordra å ligge på ryggen fordi magen presset for mye mot lungene, men er foreløpig usikker på om jeg skal be om at de stiller sengen annerledes.

Jeg kommer til å føde i Stavanger, og der er det fine fødeloftet for tiden gjort om til avdeling for gravide med covid.
Ikke at jeg ville fått føde der uansett siden jeg har for høy bmi :(
Men fødeloftet var flott med eldste, og dobbeltsenga der var definitivt mye bedre å føde i enn den andre typen som kan stilles inn og sånt.

planen min er å be om ei fødestue med badekar og være lengst mulig oppi der. For det hjelper.
Tror ikke jeg kommer til å føde oppi der denne gangen heller, men det er mer behagelig å ligge oppi der i det minste.

Jeg får panikk av pressrier så akkurat det der med å be meg tie stille og slutte å skrike er nytteløst.
Det er en skrekk av en helt annen verden, og jeg beundrer virkelig de som klarer å ligge stille og omtrent ikke lage lyd og få babyen ut samtidig.
Jeg kommer til å skrive i fødebrevet at jeg vil ha meg frabedt at noen sier jeg skal vært stille.
Og må ha mange varme kluter på der nede for den bremser panikken litt, men da kan jeg ikke være i badekaret når jeg presser.

Så interessant å lese, takk for svar:) noe av det man hører om og husker er jo det å få babyen opp på brystet med en gang - var det annerledes når du ikke lå klar på rygg? Tenker å si fra når vi kommer på føden om tanker rundt dette, så jordmor evt kan hjelpe underveis :)

Nei, egentlig ikke. Fikk han opp i armene mens jeg fortsatt stod, og så la vi oss fort ned på ryggen etter det. ❤️ Sikkert lurt å informere på forhånd, for det er nok lett å la vær når man først kan dersom ingen vet. Kanskje gi beskjed til mannen om at han skal si ifra eller minne på underveis?

Nei, egentlig ikke. Fikk han opp i armene mens jeg fortsatt stod, og så la vi oss fort ned på ryggen etter det. ❤️ Sikkert lurt å informere på forhånd, for det er nok lett å la vær når man først kan dersom ingen vet. Kanskje gi beskjed til mannen om at han skal si ifra eller minne på underveis?
Så fint:Heartred Var på kontroll idag og jordmor spurte om tanker rundt fødsel, jeg hadde tenkt at fødebrev var veldig unødvendig, men hun sa selv at alt som ved nedskrevet gjerne fikk litt mer tyngde og at jordmødrene gjerne gjorde litt ekstra for å huske på det da, samt at det var lett å bare la andre styre når man var midt i de verste smertene selv - så fant ut at jeg skal skrive ned noen notat på helsekortet så jeg vet at jeg får sagt i fra i alle fall:)

Så fint:Heartred Var på kontroll idag og jordmor spurte om tanker rundt fødsel, jeg hadde tenkt at fødebrev var veldig unødvendig, men hun sa selv at alt som ved nedskrevet gjerne fikk litt mer tyngde og at jordmødrene gjerne gjorde litt ekstra for å huske på det da, samt at det var lett å bare la andre styre når man var midt i de verste smertene selv - så fant ut at jeg skal skrive ned noen notat på helsekortet så jeg vet at jeg får sagt i fra i alle fall:)
Det blir så spennende! Masse lykke til med innspurten og fødsel ❤️

Sniker fra juni:rolleyes: Fødte på kne, lent over senga sist. Hadde vel egentlig hele fødselen i den posisjonen, fra riene startet til barnet var ute. Vet at jeg trives i den posisjonen hvis jeg har vondt mage eller rygg eller feks ved mensen. Jeg tenker det kan være fint å prøve ut litt forskjellig hjemme før fødsel, kanskje man finner noe man tror kan funke?
Var spørsmål her om å få barnet opp på brystet og jeg fikk beskjed om å snu meg rundt når det var født og så kom morkaka mens jeg lå på rygg, fungerte kjempefint.

Husker det siste jeg ville var å be om å sitte eller stå når det stod på som (riene var mye vondere på fødsel nr 2), men når jeg først hadde fått sagt i fra og hevet meg rundt, var det virkelig en helt annen opplevelse (positivt). Skal gjøre det samme denne gangen, om ting går som det skal ❤️

Ubestemt ubåt:hilarious::hilarious:

Back
Topp