Dere som har født før, hvordan var svangerskap/fødselen?

klatremusa

Elsker forumet
Augustlykke 2015
Junibarna 2019
Snøkrystallene2021❄️
Dere som har vært gravide og født før. Hvordan var deres svangerskap og fødsler?

Min 1. Ingen kvalme, frisk og rask hele svangerskapet. Fødte en dag over termin, rask fødsel som startet med vannavgang. Gutt.

Min 2. Mye kvalm og kastet opp de første månedene, men klarte å fungere. I hverdagen. Raskt fødsel som startet med vannavgang to uker før termin. Gutt

Min 3. Helt ødelagt, kvalm og oppkast nesten hele svangerskapet. Fødte fem uker før termin etter spontan vannavgang, uten at fødselen kom i gang ble det til slutt keisersnitt. Jente :)

Spent hvordan det blir denne gangen.

Dere som har vært gravide og født før. Hvordan var deres svangerskap og fødsler?

Min 1. Ingen kvalme, frisk og rask hele svangerskapet. Fødte en dag over termin, rask fødsel som startet med vannavgang. Gutt.

Min 2. Mye kvalm og kastet opp de første månedene, men klarte å fungere. I hverdagen. Raskt fødsel som startet med vannavgang to uker før termin. Gutt

Min 3. Helt ødelagt, kvalm og oppkast nesten hele svangerskapet. Fødte fem uker før termin etter spontan vannavgang, uten at fødselen kom i gang ble det til slutt keisersnitt. Jente :)

Utrolig interessant hvor forskjellig de kan være! :pompus: :happy:

Nr 1: Kvalm til uke 14, genrelt mye symptomer. Ellers et fint svangerskap. Veldig grei fødsel, startet med rier to dager før termin. Fødsel varte ca 14 timer. Gutt

Nr 2: Kvalm i byer.. kom feks i 20 min og gikk så bort igjen..ømme pupper, ellers fin form. Fødsel startet med rier en dag etter termin. Fødselen startet vanlig, men fikk plutselig en brå vending når jeg reiste meg når vi skulle dra til sykehuset.. riene haglet og pressriene startet, sykehuset tilkalte ambulanse og luftambulanse. Barnet ble født på sofaen, ambulansepersonellet rakk akkurat frem. Helt forferdelig:eek: vi ble så fraktet til sykehuset, noe som var vell så ille pga morkaken ikke var tatt ut. Gutt

Denne gangen skal jeg møte på sykehuset etter første rie:D håper egentlig på en fødsel som starter med vannavgang, høres så artig ut:p

Begge mine er satt igang to uker før pågrunn av alvorlig svangerskapkløe. Første kom rette veien på 19 timer. Nydelig svangerskap, men null plagsomme symtomer. Nr to kom med keisersnitt tilslutt. Var sinnsykt kvalm og oppblåst, hadde premature rier en mnd før fødselen, ble satt på riehemmede drypp og sengeleie. To uker før tiden tok di henne ut, da var hun 4600!!!!

Jeg var mye plager med halsbrann og litt problemer med bekkene, men holdt det lenge i sjakk med jevnlig fysio. Jeg ble satt i gang en uke over termin og gutten ble tatt med tang dagen etter. Laaaang fødsel, mye drypp,epidural og smerter... men gleder meg til å gjøre det igjen. :)

Hadde seks uker med sengeliggende kvalme og fem uker med blødninger, ellers et greit svangerskap - dôg hadde jeg svangerskapsdiabetes.
Fødselen startet i to tiden på natten dagen før termin, hun kom 24 timer senere (på termin).
Hadde rier hele veien, men tok tid å få fremgang.

Gutt fra før. Svangerskapet gikk bra, bortsett fra mye kvalme av og på fra uke 7-29 :meh: Fikk akutt svangerskapsforgiftning på termin (rart, for jeg følte meg helt fin- bare blod-/urinprøve som viste forgiftning) og ble satt i gang. Lang, men fin fødsel! Kjenner nesten at jeg gleder meg til å føde igjen :woot:

1: Fint svangerskap, litt kvalm i starten, og fikk bekkenløsning ganske tidlig. Sykmeldt gradert til permisjon. Kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. Fødsel starter 10 dager før termin med vannavgang uten rier. Fikk gå 2 døgn før jeg fikk drypp, og fødselen tok vel rundt 12 timer. Fikk lystgass. Gutt

2: Hyperemesis og sykmeldt hele svangerskspet fra ca uke 10. Bekkenløsning og mye sliten. Fødsel startet som sist, med vannavgang uten rier på termin. Får gå 1 døgn som flergangsfødende før man blir satt i gang, fikk 2 kapsler og får masse heftige maserier. Fra 4cm til full åpning på 50 min, og plutselig var jeg tobarnsmor. Ingen smertelindring. Gutt

Med frøkna var jeg kvalm fra uke 7-18. Hadde ei uke eller to hvor det var greit. Så fikk jeg bekkenlåsning, deretter fulgte av bekkenløsning koen uker etter. Jeg mistrivdes veldig som gravid. Jeg hadde noen forventninger som ikke ble møtt :hilarious: Gikk opp nærmere 25 kg (som da nesten var 50% av før babyvekten mi). Hadde sinnsykt mye vann i kroppen og var veldig stor på slutten.

Fødselen gikk som en drøm egentlig. 11t fra vi kom inn til ho var ute. Fikk epidural som funket litt for godt. Kjente ikke riene etter epiduralen, ikke nedpress eller pressrier eller «ring of fire».

Morkaka satt imidlertid fast etter fødsel, så siste timen av fødsel var ganske heavy. Etter en time med diverse forsøk, blant annet håndmelking ene siden, ei som prøvde å legge frøkna til på andre siden og tredjemann klætta på magen min, ble det satt riestimulerende. Da kjente jeg smertene og jeg begynte å kaste opp, som førte til at morkaka kom ut som et prosjektil. Mistet 1,2l blod og endte med blodoverføring 4 dager etter fødsel.

Graviditeten var ganske fin, fikk mye vann i kroppen mot slutten, så ble stor og tung. Det var mye kontroller og restriksjoner mot slutten grunnet fotleie. Fødsel startet rundt midnatt dagen før termin. Hadde jevnt og bra med rier, men grunnet fotleie og noen føtter som ikke ville opp endte det med akutt keisersnitt kl ti på morgenen termindagen :) Da kom det ei flott prinsesse :-)

Kvalm fra uke 6. Gikk sånn delvis over i uke 14, men hvis jeg så noe ekkelt eller luktet noe ekkelt så spydde jeg tvert og tissa på meg:meh:

Alt var ganske bra til uke 25, da fikk jeg diagnostisert svangerskapsdiabetes. Bekkenløsning fra uke 28. Kynnere fra uke 33.

Fødte i uke 37+3 pga diabetesen. Fødte med kun lystgass. Aktiv fødsel på 35 minutt. Altså fra 4 cm til 10 cm og ungen ute på 35 minutt. Hadde nok gått enda fortere om jordmor ikke hadde nekta for at jeg hadde pressrier i 20 minutter.
Fikk noen små rifter som ikke var så farlig, men blodet mitt var så tynt at spruten sto av høna. Mistet 1,5 liter blod. Måtte få spinalbedøvelse og intravenøst "blod fortykkede??" fikk ikke se baby på 5 timer. Neste gang må ambulansen møte oss hvis fødsel begynte hjemme sa lege. :nailbiting:

Graviditeten så langt: Er allerede kvalm og svimmel. Ellers er det stikk i livmor som er likt fra sist. :)

Nr1: mye kvalm, og fikk masse hevelser og vann i kroppen. Fødte 9 dager før termin der fødselen startet med vannavgang, 10 timers fødsel.
Jente

Nr 2: små kvalm, bekkenløsning fra helvette og tilbake. Startet med rier, 9 timers fødsel. Stor gutt.

Nr 3: ikke så mye symptomer, bortsett fra trøtt. Ingen bekkenløsning. Startet med rier, ca 2 timer i aktiv fødsel, totalt kanskje 7 timers fødsel. Liten gutt.

Nr 1: Tidenes enkleste svangerskap! Var kanskje litt øm i puppene i begynnelsen og hadde en del ligamentsmerter gjennom svangerskapet, men absolutt ingen andre plager. Fødselen var laaaang, fikk rier dagen etter termin, fødte ca et døgn etterpå med vakuum, slet med å få trekt sammen livmor, mye blodtap osv..!

Denne gangen skal jeg visst ta igjen det tapte, allerede doblet bryststørrelse, blodtrykksfall bare jeg tenker på å reise meg opp og kvalme i tide og utide! Kan bli et langt svangerskap Håper da at jeg får en enklere fødsel denne gangen!

Nr 1: Sporadisk kvalm frem til uke 12, svært plaget av halsbrann og smerter i ribbeinet frem til fødsel. Vannavgang 2,5 uke før termin. Morkake plassert på fremsiden, håper jeg slipper det denne gangen da jeg såvidt kjente spark. Gutt :Heartblue

To vidt forskjellige svangerskap.

Det første:
KONSTANT halsbrann! drakk Gavicon i litersvis. Var uggen, men kastet sjeldent opp.
Men var mye sliten så ble sykemeldt ganske tidlig. Snuppa kom i uke 36+0 med hastesnitt pga. morkakeforløsning.

Det andre:
Kjempe trøtt de første ukene.. Sovnet over alt, når som helst :hilarious: Men bortsett fra det var jeg egentlig fin.
Jobbet full til den dagen jeg ut i permisjon. Siste dagen fikk jeg kjeft av en pappa (kunde) da jeg klatret opp i gardintrappa i butikken i høye heler. :wacky: LilleP kom 6 dager over termin i rolige former.

Var kvalm hele svangerskapet, mye halsbrann, bekkenlåsning, sykemeldt først 50% så ble det 100% fra jeg var ca 6 mnd på vei. Barnefar ga blaffen i både meg og barnet jeg bar så jeg flyttet ut. Tøfft å gå gjennom alt alene, men hadde heldigvis gode venner å familie å støtte meg på.
Hadde fin vektoppgang tross kvalmen, la på meg 10 kg. Hadde planlagt keisersnitt og var på sykehuset i 2 dager.
Gutt

Jeg var mye trøtt, husker ikke helt når det ga seg, kanskje halvveis uti eller noe. Ellers lite kvalm, kastet opp kun to ganger. Hadde svangerskapsdiabetes, så jeg spiste sunt og kontrollert fra det tidspunkt det ble oppdaget. Måtte i tillegg få insulin. La på meg først 8kg, men med diabetesen gikk jeg ned igjen 4 kg. Var i strålende form i 3. Trimester. Gikk masse.

Ble satt i gang to dager før termin, da min lege på Ullevål mente at man ikke skal gå over termin med svangerskapsdiabetes. Fikk inn ballong kl. 17, den var ute kl. 21. Hadde et fint forløp, men etter epidural så kjente jeg ikke riene lenger, så mot slutten måtte jeg klippes litt. Det gikk helt fint. Har ikke hatt noen plager med det. Hun var uten Kl. 09.30 dagen etter ballongen ble satt inn. Alt i alt en fin fødsel. :happy:

Første svangerskap: fin i formen til å begynne med, men det snudde rundt uke 7-8, da begynte ekstrem kvalme med oppkast noe som gjorde at jeg ble sengeliggende over lang tid. Jeg var også plaget med blødninger og kynnere gjennom hele svangerskapet. Fødselen starta med vannavgang uten noen som helst tegn til modning og jeg måtte vente 4dager før de satt drypp slik at fødselen skulle starte. Etter at drypp var satt gikk alt fort og hun ble født bare noen timer etterpå, ca 1dag over mens termin.:-) jeg hadde epidural.

Svangerskap nr 2: ikke planlagt svangerskap og ble oppdaget rundt uke 9-11. Jeg ammet fremdeles første mann siden det kun var 6mnd siden hun var født med og dermed reagerte jeg ikke på at mens uteble. Kvalm også i dette svangerskapet, men ikke på langt nær slik som med elste. Var plaget med en del blødninger også dette svangerskapet og ble satt til "bedrest". Fødselen startet nogså likt som første, med vannavgang uten noe tegn til at fødselen skulle være i gang. Ble kjørt til sykehus med ambulanse grunnet grønt fostervann og at han ikke var festet,men lå i sideleie.
Fekk epidural ved ankomst på sykehuset og drypp etter ca 1 time. Han ble født ca rundt kl 20.00 på kvelden. Denne gangen fekk jeg gutt som meldte sin ankomst 12 dager etter termin.

Overlegen ved sykehuset mente jeg var en av de heldige som ikke kan få rier av meg selv noe og derfor har de nå skrevet at jeg må ha drypp for å starte fødselene.

har født en gang før og det var grusomt for å være ærlig:/ tungt svangerskap og traumatisk fødsel. Håper på ekstra oppfølgning denne gangen

Nr 1, Gutt. Ømme bryst i starten av svangerskapet, perioder med blodtrykksfall, ellers fin form hele svangerskapet. Ingen kvalme, halsbrann etc. Fødte 11 dager over termin... Skulle bli satt i gang, men startet heldigvis av seg selv natt til igangsettelse. Var ute kl 16, ingen dramatikk..

Nr 2 i magen nå.. Litt oppblåst, ellers null symptomer enda.. 6+4 ammer fortsatt eldste som er 11 mnd, så mistenker jeg derfor ikke har ømme bryst..
Håper på like fint svangerskap denne gangen.

Back
Topp