Dere som har født før, har dere noen tips til førstegangsfødende ?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Har dere noen tips og dele med de som aldri har født før ?
Det være seg ting og ha med i fødebaggen, utsyr til og ha hjemme, tips og triks ifbm renselsen.....anything altså :)

BRING IT ON!

1. innbild og forbedre deg på at du skal gå langt på overtid, istedet for å begyne å syte å klage 2 mnd før termin om at nååååå må den snart komme, da går tiden så mye saktere.

2.Ha Lepsyl med under fødselen, all pustinga å pesinga gjør deg tørr på munnen.

Det beste er igrunn å ikke høre så mye på hva folk sier om hvordan fødselen er. Alle er forskjellige, og en fødsel kan ikke sammenliknes. Mitt beste råd er å bare "go with the flow". Kroppen ordner det den skal, du må bare prøve etter beste evne og henge med.
Gode ammesingleter, og myke, behagelige klær har vært gull å ha med seg i bag`en. Har ofte brukt tights og kjoler. Da har jeg følt meg litt mer stelt og litt freshere når det har kommet beøk enn første dagen jeg bare surret rundt i sykehus-skjorta. Ta med det som får deg til å føle deg vel! Man trenger det etter en fødsel ;-)

Liker du musikk anbefaler jeg deg å ha med det, kan bli lange timmer på føden. Jeg angrer på at jeg ikke tok med musikk.

Ikke planlegg noen ting ifm med fødselen, f.eks. -"jeg SKAL ikke ha epidural f.eks." Det er greit med ønsker, men når man ikke vet hva man snakker om er det bedre å følge kroppen som nevnt over, samt gå for tips og råd fra jordmor underveis :)

Forbered deg på at du er sliten i kroppen etter fødselen, jeg var det den første måneden etterpå. Er selvsagt hyggelig med besøk, men jeg liker da at jeg ser ålreit ut og at huset er ryddig og rent. Men hvem vet, kanskje du har mer energi enn jeg hadde :)

Nyyyt dagene på barsel, ta imot all hjelp du kan få ift amming, stell inkludert bading osv.

Det beste er igrunn å ikke høre så mye på hva folk sier om hvordan fødselen er. Alle er forskjellige, og en fødsel kan ikke sammenliknes. Mitt beste råd er å bare "go with the flow". Kroppen ordner det den skal, du må bare prøve etter beste evne og henge med.

Veldig viktig råd, og mitt beste tips også :-)

enig med di over. går ikke ann å planlegge eller se for seg hvordan det blir. må bare ta det som det kommer :) babyliten skal ut enten den eller andre veien :)

enig med di over. går ikke ann å planlegge eller se for seg hvordan det blir. må bare ta det som det kommer :) babyliten skal ut enten den eller andre veien :)

Det er vel strengt tatt akkurat dette jeg forventer :) Jeg har vært nøye i mine fire år som prøver, å ikke lytte til andres fødselshistorier. Jeg vil gjøre mine egne erfaringer (selvom tipset om lypsyl og en enkel kjole og tights til barseltiden var veldig gode tips!

Jeg tenkte under hele fødselen at : det kommer til å bli verre hele tiden.. Det hjalp meg veldig.. Jeg er sikkert rar, men det gjorde at jeg takla de smertene som kom bedre :)

Ha et par amme bh'er i en større str enn du bruker klar før fødsel. Kjøp også ullammeinnlegg (fås bla på apotek) og sånne vanntette Libero etc.
Ikke forvent at pregravide klær passer før etter en del uker (i allefall ikke bukser). Du blør mer enn du tror i mange uker (opp til 6) etter fødsel.
Begrens besøksmengden helt i starten.

Du blør mer enn du tror i mange uker (opp til 6) etter fødsel.
Begrens besøksmengden helt i starten.[/quote]

Det var ikke jeg forberedt på... og jeg blødde i 9 uker. Håper IKKE det blir likt denne gangen!

Back
Topp