Dere som har født 3 barn eller flere!

Aili

Glad i forumet
Septemberhjertene 2018
Hvordan var forløpet i fødsel nr 3 sammenlignet med nr 1 og nr 2? Mine to første fødsler var egentlig nokså like! Begge to er født før termin, nr 1- 5 dager før termin og nr 2- 13 dager før termin. Fødslene startet på omtrent samme tid på kvelden ca kl 21 og kl 23 og ble født på omtrent samme tidspunkt dagen etter, begge en søndags formiddag :hilarious:Andre fødsel ble litt kortere enn den første, og jeg gikk fra 4-10 cm åpning den siste timen av fødselen etter ca 10 timer med rier uten noe særlig fremgang :facepalm: nr en hadde vel mer gravis åpning over lengre tid enn nr 2..

Men det jeg egentlig lurer på er om fødslene kan forventes å bli kortere for hver gang? Og hvis man tidligere har født før termin er det mer sannsynlig at neste også blir det? Spør kun av nysgjerrighet og vet det sikkert ikke er noen fasit. Men gøy med andres erfaring uansett :knegg: tredjemann er en luring sier noen:think005

Alle er født før termin. Nr 1 kom 39+1. Nr 2 kom 36+5 og nr 3 kom 38+6. Alle startet på natta. Men opplevde dessverre nr 3 som en luring. Under fødsel nr 1 og 2 hadde jeg regelmessige rier og rier med et mønster fra start til slutt. Med tredje hadde jeg regelmessige rier og rier med et mønster i starten, men så ble de plutselig borte. Kom tilbake. Ble borte. Kom tilbake. Ble borte… ble aldri et ordentlig mønster etter de ble «borte» første gangen. Jordmor sa vi kunne dra hjem fra sykehuset(jeg var den eneste innom føden den dagen, så var ikke plassmangel). Hun fikk meg til å tvile på at jeg var i fødsel. Jeg tenkte at det bare var vonde modningsrier ettersom hun sa jeg kunne dra hjem. Dro hjem og turte ikke å komme tilbake før riene var tette og regelmessige igjen. Det skjedde aldri. Hadde 5 rier i løpet av 1 time før vannet plutselig gikk og det sa pang. Rier non stop. Rakk såvidt sykehuset i ambulanse, selvom vi dro med én gang og kjørte ambulansen i møte. Hun stod i åpningen i det vi ankom mottakelsen.

Kan legge til fødselshistorier om du ønsker :shy:

Alle er født før termin. Nr 1 kom 39+1. Nr 2 kom 36+5 og nr 3 kom 38+6. Alle startet på natta. Men opplevde dessverre nr 3 som en luring. Under fødsel nr 1 og 2 hadde jeg regelmessige rier og rier med et mønster fra start til slutt. Med tredje hadde jeg regelmessige rier og rier med et mønster i starten, men så ble de plutselig borte. Kom tilbake. Ble borte. Kom tilbake. Ble borte… ble aldri et ordentlig mønster etter de ble «borte» første gangen. Jordmor sa vi kunne dra hjem fra sykehuset(jeg var den eneste innom føden den dagen, så var ikke plassmangel). Hun fikk meg til å tvile på at jeg var i fødsel. Jeg tenkte at det bare var vonde modningsrier ettersom hun sa jeg kunne dra hjem. Dro hjem og turte ikke å komme tilbake før riene var tette og regelmessige igjen. Det skjedde aldri. Hadde 5 rier i løpet av 1 time før vannet plutselig gikk og det sa pang. Rier non stop. Rakk såvidt sykehuset i ambulanse, selvom vi dro med én gang og kjørte ambulansen i møte. Hun stod i åpningen i det vi ankom mottakelsen.

Kan legge til fødselshistorier om du ønsker :shy:
Takk for at du deler! :Heartred Alle ble født før termin faktisk, tro om det er tilfeldig eller bare mer sannsynlig? Ja del gjerne fødselshistorier også! Er ikke gravid med nr 3, bare prøver foreløpig. Men drømmen om nr 3 er stor :shy:

@Aili håper det blir full klaff snart :Heartred

Fødsel nr 1:
Slimproppen begynte å gå akkurat én uke før, fredag 22 april. Så kom det mer slim på mandag 25 april, og på torsdag 28 april kom det litt utpå dagen og masse på kvelden. Våknet 01.30 natt til fredag 29 april av at resten av slimproppen gikk og litt av vannet. Riene kom 30 minutter etter dette. Riene kom med 2-4 minutters mellomrom i starten. Jeg ringte føden kl 03.29. Der og da var de ikke sikre på at vannet mitt hadde gått, så de ville jeg skulle se an slimet og dette våte som jeg mente var fostervann. Da klokken ble 05.51 ringte jeg føden igjen, fordi riene var så vonde at jeg ikke klarte å holde ut mer. Etter å ha pakket fødebagen med rier, som kom med 1-2 minutters mellomrom(anbefales ikke!!), så reiste vi til sykehuset kl 06.00, og var framme kl 07.00. Vi ble tatt med inn på et undersøkelsesrom. Her var vi lenge, fordi de hadde det så travelt med fødsler! Trodde jeg skulle klikke, riene var så vonde. Etter undersøkelsen viste det seg at jeg hadde 6 cm åpning.

Ble fulgt inn på fødestua, hvor jordmorstudent og sykepleierstudent skulle være sammen med meg. Det var veldig travelt med fødsler denne dagen, derfor gikk jordmor ut til noen andre. Etter en halvtime begynte jeg med lystgass. Riene ble etterhvert uutholdelige og jeg lå i smertehelvete i flere timer. Jeg var i min egen verden. Jeg registrerte ikke noe av det som skjedde rundt meg. Verken noe av det de sa til meg, eller at mannen min måtte ut på gangen flere ganger, etter som han ikke orket å se meg ha det så vondt. Jeg hylte og skreik! Disse timene med lystgass var den verste delen av fødselen! Hadde det ikke vært for den biten, hadde fødselen vært en drømmefødsel.

Da kl ble 16.00 var det endelig vaktskifte, og jeg fikk endelig en ordentlig jordmor inne hos meg. Hun så ganske fort at jeg hadde det vondt, og at det ikke var noe fremgang i fødselen. Jeg hadde det så vondt at jeg ikke klarte å slappe av, og den lille kom seg ikke lenger ned. Jeg spente meg strak som en pinne under hver rie. Riene kom tett og jeg fikk så og si ingen pauser. Jeg hadde fortsatt bare 6 cm åpning! Det var til og med en gang det gikk fra 7 cm og tilbake til 6 cm igjen. Jordmor tilkalte legen ganske fort slik at jeg skulle få epidural.

Legen fikk ikke satt epiduralen på første forsøk, og i tillegg ble den satt feil. Jeg fikk støt/strøm i beinet, beinet mitt hoppet av seg selv. Etterhvert fikk han satt den riktig, og endelig, det ble en helt ny verden! Det var som å komme til himmelen! Jeg klarte å drive med tlf og spise litt frukt/snacks. Epiduralen skulle blitt satt lenge før! Hadde jeg vært tilstede og ikke hatt det så vondt skulle jeg klart å bedt om epidural selv. Jordmorstudenten som jeg hadde i første delen av fødselen mente jeg klarte meg så fint med bare lystgass, men det ser vi i ettertid at jeg ikke gjorde. Jeg fikk drypp i tillegg. Riene var gode og effektive, og det ble endelig fremgang. Rundt kl 19 hadde jeg litt feber så fikk en paracet. Kl 21-22 fikk jeg penicilin intravenøst fordi jeg fortsatt hadde feber og tegn på infeksjon. Da klokken ble 22.40 fikk jeg lov til å presse. Jeg trodde denne biten skulle være vond, men det var bare barnematen i forhold til smertene jeg hadde med lystgassen. Under pressingen satt han litt fast, og han hadde det ikke så bra. Jordmor ringte på alarmen, og det kom barnelege og andre løpende inn på rommet. Jeg ble klippet(hadde mest sannsynlig sluppet om det ikke var for at han måtte ut fort), i tillegg tok jordmor og de folka der plutselig tak i beina mine, dro dem mot seg, og så hardt mot meg igjen og vips var han ute, kl 23.06. Det kjentes ut som et fossefall i det han kom! Fostervannet var litt misfarget. Gutten var blå, og skrek ikke da han kom. Han hadde navlestrengen rundt ryggen. Mannen min fikk ikke klippet navlestrengen, fordi dette måtte de forte seg å gjøre pga de måtte utføre ekstra tiltak(ekstrastimulering) i det han kom. Han kom seg heldigvis fort. Jordmora trodde hun hadde brekt kragebeinet på gutten vår i det han kom ut, men det hadde hun heldigvis ikke. Så etter en fødsel på 21,5 timer ble jeg endelig mamma. Kunne nok vært 9 timer kortere om dem hadde gjort det dem skulle - satt inn tiltak når jeg stod fast på 6cm i så mange timer.

Fødsel nr 2:
Klokken 18 begynte jeg å få menssmerter. Jeg var usikker på om dette var begynnelsen på rier eller om jeg begynte å få vonde kynnere. Gikk å la meg til vanlig tid, våknet kl 01.00. Menssmertene var der fortsatt, og innimellom fikk jeg tak.

Kl 01.30 våknet sønnen vår på 12 mnd for flaske, så jeg satt der å ga han flaske samtidig som jeg begynte å få mer vondt. Jeg la meg igjen etter matingen, men det var ikke mye jeg fikk sove før jeg våknet av smertene jeg nå skjønte var starten på rier. Jeg stod opp, begynte å pakke resten av fødebagen, pakke saker til kommende storebror, ta oppvasken og litt diverse rydding. Deretter gikk jeg å la meg igjen. Jeg vekket mannen min og sa ifra til han at fødselen var i gang og at jeg skulle ringe føden.

Da kl ble 04.36 ringte jeg føden. De sa jeg kunne komme med en gang. Mannen min ringte sin mor slik at hun kunne komme for å passe kommende storebror. Hun kom rundt kl 05.00. Vi reiste til sykehuset ca 05.15 og var fremme kl 06.00. Da vi kom dit ble jeg koblet på CTG. Riene kom tett og ofte, de begynte å bli veldig vonde, men undersøkelsen viste bare 2-3 cm åpning. Fikk tildelt fødestue allikevel da, klokken var 06.40.

Jeg ba om lystgass ganske fort. Klokken var mellom 07.00-07.30. Det beste for meg(med tanke på smertene), var å ligge på siden i senga. Men jeg prøvde å stå og gå litt også. Etterhvert klarte jeg ikke annet enn å ligge i senga. Jordmor ba meg heise opp hjertebrettet, slik at jeg kunne få brukt tyngdekraften på den måten. Mannen min gjorde dette for meg, samtidig som jordmor gikk til noen andre. Og poff!!!! så gikk vannet, kl 09.40. Det var reine badebassenget i senga der! Jordmor og mannen min måtte få av meg klærne nedentil. Etter at vannet gikk koblet jeg helt ut, smertene kom som kastet på meg. Nå kom jeg inn i den bobla jeg ikke ville inn i. Bobla hvor man har det så vondt at man ikke klarer å gi uttrykk for hvordan man har det eller ønsker det. Jeg så meg selv død flere ganger, typisk sånn man ser på film. Men ja, jeg hadde hvert fall 5 cm etter vannet gikk. Jordmor gikk ut til noen andre. Jeg hylte og skreik, slo i senga, veivet rundt med lystgassmaska og var absolutt ikke meg selv. Jeg klarte ikke å slappe av lenger. Jeg begynte å spenne meg og kjempe imot riene, isteden for med. Etter en times venting på legen og på kanten av panikk i smertehelvete(jordmor måtte få meg på rett spor igjen opptil flere ganger) fikk jeg endelig epiduralen!! Klokken var 11.08. Jeg måtte stikkes to ganger. Da den begynte å virke ble det overkommelig igjen... men jeg trengte fortsatt lystgassen innimellom, epiduralen hadde ikke full effekt. Jeg mistet riene i det hun stod i åpningen, så hun stod der å tøyde i 4 minutter. Og fy faen, smerte ja... En ny opplevelse for meg, da jeg ikke kjente noe sånt vondt med førstemann. Hun ble født kl 12.04. Aktiv fødsel på underkant av 2,5 timer.

@Aili

Fødsel nr 3:
Våknet til vanlig tid på natta for å tisse, kl 02.30, jeg la meg igjen, men fikk ikke sove. Jeg begynte å merke rier, som varte i godt over ett minutt og kom med 2-4 minutters mellomrom. Altså ganske så regelmessig og tette rier med et fast mønster. Jeg lå i senga fram til kl 03.35. Da stod jeg opp for å finne frem klær til søsknene, sånn at det skulle ligge klart til svigermor kom. Jeg støvsuget badet og pakket de siste tingene til fødebagen. Riene dabbet av litt da jeg var i aktivitet, men kom tilbake da jeg slappet av. Kroppen begynte å tømme seg. Jeg ringte føden kl 04.08 og sa ifra at vi kom. Jeg hadde 9 rier fra vi dro og til vi ankom føden, en biltur som tar 45 minutter. Fikk tildelt fødestue med en gang vi ankom, kl 05.30. Ble koblet på CTG og alt var bra. Jeg ble undersøkt og hadde bare 2 cm åpning. Riene begynte å ta seg opp igjen sånn som de var hjemme helt i starten. Etter en stund begynte de å bli veldig av og på. Utrolig frustrerende! Riene var overkommelige og vonde om hverandre også. I perioder lengtet jeg etter lystgass. Jeg fikk ikke lov til å begynne med det. Jeg ble tilbudt ei varmepute. Jeg tenkte det ikke var noe for meg, men takket ja. Jeg plasserte den nederst på magen under riene, den hjalp ikke mot smerten, men følelsen av noe varmt på kroppen var god. Ettersom riene levde sitt eget liv prøvde jeg å gjøre mitt beste med tanke på fremgang. Jeg byttet på å bevege meg, stå og ligge. Først funket det å slappe av, for så å ikke funke. Så funket det å stå og være i bevegelse, for så å ikke funke! Til slutt tenkte jeg «samme faen hva jeg gjør så blir det ikke fremgang» og så la jeg meg ned igjen, jeg ga faen i alt. Det virket som om riene var borte. Det var stille lenge.

Kl 11.30 bestemte vi oss for å dra hjem fordi det ikke var fremgang i fødselen, riene var liksom borte, men mest av alt fordi jordmor hintet bortpå det flere ganger. Hun fikk det til å høres ut som det kunne ta lang tid, til og med dager, ettersom riene var så av og på, at det ikke var noe mønster lenger og fordi riene ikke var regelmessige. Vi følte rett og slett på presset om å dra hjem. Hun fikk meg til å tvile på meg selv. Hadde det ikke vært for hun hadde vi fortsatt vært der. Alle fødestuene var jo ledig.

Jeg fikk noen rier i bilen på vei hjem og fikk to rier da jeg kom hjem mens jeg stod i dusjen. Jeg vasket håret og tok det med ro. Kl 13.30 begynte jeg å blø. Jeg gikk å la meg for å sove kl 14. Våknet kl 14.10 av rier. De kom uregelmessig og det var ikke noe fast mønster. Kunne gå alt fra 5 minutter til en halvtime i mellom, varigheten var også opp og ned. Jeg begynte å tenke på at det kanskje bare var modningsrier, at jeg kom til å gå sånn her i noen dager, og verste fall i noen uker. Hvorfor skulle det bli fødsel når jordmor sa vi kunne reise hjem? Hvorfor skulle det bli fødsel når hun sa det kunne gå dager? Tredje barnet, mange sier det er en luring. Kanskje jeg bare ble lurt av kroppen min? Men.. kl 17.30 begynte riene å bli skikkelig vonde. Jeg begynte å spenne meg, akkurat som jeg gjorde under mine to andre fødsler. Jeg lengtet etter lystgass. Turte ikke å kontakte føden, for jeg tenkte det ikke var noen fremgang med de teite riene jeg hadde: null mønster, varierende lengde. Jeg ville ikke komme tilbake med 2 cm liksom, og rier som dabber av. Ville ikke føle meg dum eller være til bry! Jeg tenkte det hvert fall burde være regelmessige rier, 3 rier på 10 min. Jeg hadde 5 rier i løpet av én time.

Jeg stod opp fra senga kl 19.15. Da gikk jeg på do for å tisse, for så å legge meg ned på sofaen. Jeg og mannen såg på «113» på TV. Der var det ei gravid dame som nesten holdt på å føde i ambulansen. Lite visste jeg om at jeg kom til å havne i den samme situasjonen selv. Kl 19.30 hørte vi begge et knepp og vannet gikk samtidig som jeg fikk ei helvetes rie! Fra da sa det virkelig pang! Av erfaring skjønte vi at det var på tide å komme seg til føden så fort som mulig. Jeg fikk kastet på meg ei ny truse og et stort Tena Lady bind, samt andre klær da jeg bare hadde ligget i topp og truse. Vi fortet oss ut døra. Satte meg ned i bilen og fikk ei ny rie samtidig som mer av vannet gikk. Fikk såvidt et par hvilepust før det kom enda ei ny rie og enda mer av vannet gikk. Jeg ringte føden kl 19.43 og sa ifra at vi kom. De sa jeg skulle ringe opp igjen om jeg trengte ambulanse. Jeg kjente at hun kom godt nedover og jeg bare visste at dette ikke kom til å ende bra om jeg ikke fikk ambulanse. Jeg prøvde å ringe tilbake til føden selv(klokka var nå 19.54), men jeg rakk det ikke før ei ny rie kom. Mannen måtte ta over tlf og be de sende ambulanse. Jeg hylte og skreik(noe jeg ikke ville, men ikke klarer å styre). Fra nå av og til ungen var ute så skreik jeg under riene non stop. Hadde øynene lukket fra nå og til ungen var ute, var bare 3-4 ganger jeg gløttet på øyet, blant annet for å se om ambulansen hadde kommet oss i møte. Jeg lengtet etter synet av en gul bil, lengtet etter synet av en ambulanse! Vi havnet så klart bak en traktor på E6 og det var sperrelinje. Mannen måtte bare kjøre forbi. Traktoren og bilen foran oss, som nå var bak oss, tuta. Mannen min glemte å sette på varselblinkeren i det vi kjørte forbi, sånn er det med kaos i hodet..

Jeg fikk ingen pauser mellom riene. Jeg syntes synd på meg selv fordi jeg var i dette intense smertehelvete, tenkte jeg aldri skulle dratt fra føden.. Hvordan kunne jeg være så dum? Følte jeg burde ha visst bedre, var jo tross alt tredjegangsfødende.. Jeg følte jo fra starten av at det var fødsel på gang, hadde det ikke vært for jordmora. Jeg tenkte hvordan kunne jeg dra fra muligheten til smertelindring? Jeg tenkte jeg var dum som ikke dro inn før. Og var rimelig oppgitt og frustrert over at ambulansen aldri var å se! Mannen min ble stressa og klarte ikke å tenke klart, han merket på meg at det kom til å skje noe snart, jeg begynte å holde meg på låret og stod nesten mer enn jeg satt, dvs at jeg løftet rumpa opp av setet. Han kjørte altfor, altfor fort(noe jeg fikk vite i ettertid) Jeg sa til han før vi reiste at han måtte holde fartsgrensa.

Fem minutter unna sykehuset ringte endelig ambulansen oss for å høre hvor vi var og for å avtale møteplass. Vi møtte dem og i det jeg gikk ut i fra bilen fikk jeg jo såklart ei ny rie før jeg i det hele tatt rakk å komme meg bort til ambulansen. Jordmorstudenten kom meg i møte. Fikk enda ei rie da jeg var på vei forbi døra til ambulansen. Jeg stod med hodet inntil ambulansen og holdt meg fast i dørhåndtaket. Jordmorstudenten prøvde å holde i meg slik at jeg ikke skulle falle ned skråningen som var bak meg, men jeg ba a om å slutte å holde på meg fordi jeg hadde så inni helvetes vondt. Fikk stablet meg bort til ambulansebåren i blinde da ria ble borte. Ny rie kom med en gang jeg var på vei til å legge meg ned. 3 rier bare på noen meter! Fikk aldri pauser. Jordmor, jordmorstudenten og ambulansefolkene hjalp meg ned på båra. Jeg ble spent fast og vi kjørte avgårde. Mannen min måtte kjøre selv i vår bil, han hadde ringt til søstera mi fordi han følte seg så alene og redd. Redd for meg, redd for babyen, redd for å ikke rekke fødselen. Søsteren min skulle egentlig være med oss på fødselen, men planen gikk i vasken da koronaen kom.

I ambulansen spurte jeg jordmor «har dere lystgass i denne bussen her?». Bussen.. Jeg klarte ikke å finne frem til ordet ambulanse. Men nei, de hadde så klart ikke det. Jeg kjente at hun kom snart, det var utholdelig, beina ristet ukontrollert. Jeg sa ifra om det og fikk beskjed om å ikke presse. Kjente at hun kom lenger og lenger ned, enda jeg ikke gjorde noe. Kroppen gjorde som den ville, den jobbet altfor effektivt helt på egenhånd. Det var så vondt å måtte ligge pal på ryggen. Jeg hadde lyst til å vri meg fra side til side.

Kl 20.20 ankom vi ambulansemottakelsen, jordmor ville undersøke meg. Det gikk rett og slett ikke, de skjønte fort at de ikke hadde tid med tanke på hvordan jeg var. De løp med meg opp til føden, og hele veien hadde jeg rier hvor jeg altså da skreik og hyla for full hals. Gjennom alle korridorer... Lurer på hvor mange som så meg sånn i gjennom korridorene og veien opp til føden. Jeg åpnet øynene én gang, og da så jeg vi løp forbi ei dame i hvite klær.

Vi ankom fødestua. De spurte om jeg klarte å komme meg oppi fødesenga selv. De føltes så langt vekk, stemmene var liksom i det fjerne. Samtidig som de føltes nære, for jeg kjente jo berøringer og bevegelser fra dem. Jeg klarte ikke å svare. Jeg klarte ikke å gå, klarte ikke å stå. De fikk dratt meg over i fødesenga, og i det jeg ble løftet over så kom mannen min inn døra. Jeg lå på siden, jeg kjente hun var i åpningen. Jeg sa ingenting. De dro av meg klærne nedentil. De såg fort at hun var i åpningen. De dyttet meg over på ryggen. Jeg hørte en av jordmødrene i det fjerne si «her har du det du har ønska deg». Jeg reagerte ikke, koblet ingenting. Hun måtte fysisk ta på meg og be meg åpne øya. Jeg åpnet øya og fikk min etterlengtede lystgass!!! Takk gud! Tenk at lystgassønsket mitt ble videreformidlet til denne jordmoren(hun var ikke med i ambulansen). Jeg dro inn lystgassen alt jeg hadde, jeg slapp ikke taket på den maska! Endelig kunne jeg sveve litt, bli borte fra den verste smerten. Rommet var fullt med ambulansefolk, jordmødre, jordmorstudent og barnepleiere. Babyen jobbet seg ut på egenhånd egentlig. Den reisen begynte hun med fra da vannet gikk. Det var så rart å merke at hun kom lenger og lenger ned i fødselskanalen fra start til slutt. Jeg merket det skikkelig godt, jeg merket det ikke på samme måte med de andre to. Kl 20.28 ble hun født.

Her var tredje fødsel kortere enn første og lengre enn andre (styrtfødsel). Endte vel på 4-5 timer fra første tegn til babyen var ute.

Alle tre startet med rier. Nummer en ble født 40+4, nummer to 39+1 og nummer tre 39+6. Så tredje la seg midt mellom de andre to. Alle fødslene har startet med rier på natt/tidligmorgen, og barna er født kl 3, kl 9 og kl 21. :laughing002

@Aili

Fødsel nr 3:
Våknet til vanlig tid på natta for å tisse, kl 02.30, jeg la meg igjen, men fikk ikke sove. Jeg begynte å merke rier, som varte i godt over ett minutt og kom med 2-4 minutters mellomrom. Altså ganske så regelmessig og tette rier med et fast mønster. Jeg lå i senga fram til kl 03.35. Da stod jeg opp for å finne frem klær til søsknene, sånn at det skulle ligge klart til svigermor kom. Jeg støvsuget badet og pakket de siste tingene til fødebagen. Riene dabbet av litt da jeg var i aktivitet, men kom tilbake da jeg slappet av. Kroppen begynte å tømme seg. Jeg ringte føden kl 04.08 og sa ifra at vi kom. Jeg hadde 9 rier fra vi dro og til vi ankom føden, en biltur som tar 45 minutter. Fikk tildelt fødestue med en gang vi ankom, kl 05.30. Ble koblet på CTG og alt var bra. Jeg ble undersøkt og hadde bare 2 cm åpning. Riene begynte å ta seg opp igjen sånn som de var hjemme helt i starten. Etter en stund begynte de å bli veldig av og på. Utrolig frustrerende! Riene var overkommelige og vonde om hverandre også. I perioder lengtet jeg etter lystgass. Jeg fikk ikke lov til å begynne med det. Jeg ble tilbudt ei varmepute. Jeg tenkte det ikke var noe for meg, men takket ja. Jeg plasserte den nederst på magen under riene, den hjalp ikke mot smerten, men følelsen av noe varmt på kroppen var god. Ettersom riene levde sitt eget liv prøvde jeg å gjøre mitt beste med tanke på fremgang. Jeg byttet på å bevege meg, stå og ligge. Først funket det å slappe av, for så å ikke funke. Så funket det å stå og være i bevegelse, for så å ikke funke! Til slutt tenkte jeg «samme faen hva jeg gjør så blir det ikke fremgang» og så la jeg meg ned igjen, jeg ga faen i alt. Det virket som om riene var borte. Det var stille lenge.

Kl 11.30 bestemte vi oss for å dra hjem fordi det ikke var fremgang i fødselen, riene var liksom borte, men mest av alt fordi jordmor hintet bortpå det flere ganger. Hun fikk det til å høres ut som det kunne ta lang tid, til og med dager, ettersom riene var så av og på, at det ikke var noe mønster lenger og fordi riene ikke var regelmessige. Vi følte rett og slett på presset om å dra hjem. Hun fikk meg til å tvile på meg selv. Hadde det ikke vært for hun hadde vi fortsatt vært der. Alle fødestuene var jo ledig.

Jeg fikk noen rier i bilen på vei hjem og fikk to rier da jeg kom hjem mens jeg stod i dusjen. Jeg vasket håret og tok det med ro. Kl 13.30 begynte jeg å blø. Jeg gikk å la meg for å sove kl 14. Våknet kl 14.10 av rier. De kom uregelmessig og det var ikke noe fast mønster. Kunne gå alt fra 5 minutter til en halvtime i mellom, varigheten var også opp og ned. Jeg begynte å tenke på at det kanskje bare var modningsrier, at jeg kom til å gå sånn her i noen dager, og verste fall i noen uker. Hvorfor skulle det bli fødsel når jordmor sa vi kunne reise hjem? Hvorfor skulle det bli fødsel når hun sa det kunne gå dager? Tredje barnet, mange sier det er en luring. Kanskje jeg bare ble lurt av kroppen min? Men.. kl 17.30 begynte riene å bli skikkelig vonde. Jeg begynte å spenne meg, akkurat som jeg gjorde under mine to andre fødsler. Jeg lengtet etter lystgass. Turte ikke å kontakte føden, for jeg tenkte det ikke var noen fremgang med de teite riene jeg hadde: null mønster, varierende lengde. Jeg ville ikke komme tilbake med 2 cm liksom, og rier som dabber av. Ville ikke føle meg dum eller være til bry! Jeg tenkte det hvert fall burde være regelmessige rier, 3 rier på 10 min. Jeg hadde 5 rier i løpet av én time.

Jeg stod opp fra senga kl 19.15. Da gikk jeg på do for å tisse, for så å legge meg ned på sofaen. Jeg og mannen såg på «113» på TV. Der var det ei gravid dame som nesten holdt på å føde i ambulansen. Lite visste jeg om at jeg kom til å havne i den samme situasjonen selv. Kl 19.30 hørte vi begge et knepp og vannet gikk samtidig som jeg fikk ei helvetes rie! Fra da sa det virkelig pang! Av erfaring skjønte vi at det var på tide å komme seg til føden så fort som mulig. Jeg fikk kastet på meg ei ny truse og et stort Tena Lady bind, samt andre klær da jeg bare hadde ligget i topp og truse. Vi fortet oss ut døra. Satte meg ned i bilen og fikk ei ny rie samtidig som mer av vannet gikk. Fikk såvidt et par hvilepust før det kom enda ei ny rie og enda mer av vannet gikk. Jeg ringte føden kl 19.43 og sa ifra at vi kom. De sa jeg skulle ringe opp igjen om jeg trengte ambulanse. Jeg kjente at hun kom godt nedover og jeg bare visste at dette ikke kom til å ende bra om jeg ikke fikk ambulanse. Jeg prøvde å ringe tilbake til føden selv(klokka var nå 19.54), men jeg rakk det ikke før ei ny rie kom. Mannen måtte ta over tlf og be de sende ambulanse. Jeg hylte og skreik(noe jeg ikke ville, men ikke klarer å styre). Fra nå av og til ungen var ute så skreik jeg under riene non stop. Hadde øynene lukket fra nå og til ungen var ute, var bare 3-4 ganger jeg gløttet på øyet, blant annet for å se om ambulansen hadde kommet oss i møte. Jeg lengtet etter synet av en gul bil, lengtet etter synet av en ambulanse! Vi havnet så klart bak en traktor på E6 og det var sperrelinje. Mannen måtte bare kjøre forbi. Traktoren og bilen foran oss, som nå var bak oss, tuta. Mannen min glemte å sette på varselblinkeren i det vi kjørte forbi, sånn er det med kaos i hodet..

Jeg fikk ingen pauser mellom riene. Jeg syntes synd på meg selv fordi jeg var i dette intense smertehelvete, tenkte jeg aldri skulle dratt fra føden.. Hvordan kunne jeg være så dum? Følte jeg burde ha visst bedre, var jo tross alt tredjegangsfødende.. Jeg følte jo fra starten av at det var fødsel på gang, hadde det ikke vært for jordmora. Jeg tenkte hvordan kunne jeg dra fra muligheten til smertelindring? Jeg tenkte jeg var dum som ikke dro inn før. Og var rimelig oppgitt og frustrert over at ambulansen aldri var å se! Mannen min ble stressa og klarte ikke å tenke klart, han merket på meg at det kom til å skje noe snart, jeg begynte å holde meg på låret og stod nesten mer enn jeg satt, dvs at jeg løftet rumpa opp av setet. Han kjørte altfor, altfor fort(noe jeg fikk vite i ettertid) Jeg sa til han før vi reiste at han måtte holde fartsgrensa.

Fem minutter unna sykehuset ringte endelig ambulansen oss for å høre hvor vi var og for å avtale møteplass. Vi møtte dem og i det jeg gikk ut i fra bilen fikk jeg jo såklart ei ny rie før jeg i det hele tatt rakk å komme meg bort til ambulansen. Jordmorstudenten kom meg i møte. Fikk enda ei rie da jeg var på vei forbi døra til ambulansen. Jeg stod med hodet inntil ambulansen og holdt meg fast i dørhåndtaket. Jordmorstudenten prøvde å holde i meg slik at jeg ikke skulle falle ned skråningen som var bak meg, men jeg ba a om å slutte å holde på meg fordi jeg hadde så inni helvetes vondt. Fikk stablet meg bort til ambulansebåren i blinde da ria ble borte. Ny rie kom med en gang jeg var på vei til å legge meg ned. 3 rier bare på noen meter! Fikk aldri pauser. Jordmor, jordmorstudenten og ambulansefolkene hjalp meg ned på båra. Jeg ble spent fast og vi kjørte avgårde. Mannen min måtte kjøre selv i vår bil, han hadde ringt til søstera mi fordi han følte seg så alene og redd. Redd for meg, redd for babyen, redd for å ikke rekke fødselen. Søsteren min skulle egentlig være med oss på fødselen, men planen gikk i vasken da koronaen kom.

I ambulansen spurte jeg jordmor «har dere lystgass i denne bussen her?». Bussen.. Jeg klarte ikke å finne frem til ordet ambulanse. Men nei, de hadde så klart ikke det. Jeg kjente at hun kom snart, det var utholdelig, beina ristet ukontrollert. Jeg sa ifra om det og fikk beskjed om å ikke presse. Kjente at hun kom lenger og lenger ned, enda jeg ikke gjorde noe. Kroppen gjorde som den ville, den jobbet altfor effektivt helt på egenhånd. Det var så vondt å måtte ligge pal på ryggen. Jeg hadde lyst til å vri meg fra side til side.

Kl 20.20 ankom vi ambulansemottakelsen, jordmor ville undersøke meg. Det gikk rett og slett ikke, de skjønte fort at de ikke hadde tid med tanke på hvordan jeg var. De løp med meg opp til føden, og hele veien hadde jeg rier hvor jeg altså da skreik og hyla for full hals. Gjennom alle korridorer... Lurer på hvor mange som så meg sånn i gjennom korridorene og veien opp til føden. Jeg åpnet øynene én gang, og da så jeg vi løp forbi ei dame i hvite klær.

Vi ankom fødestua. De spurte om jeg klarte å komme meg oppi fødesenga selv. De føltes så langt vekk, stemmene var liksom i det fjerne. Samtidig som de føltes nære, for jeg kjente jo berøringer og bevegelser fra dem. Jeg klarte ikke å svare. Jeg klarte ikke å gå, klarte ikke å stå. De fikk dratt meg over i fødesenga, og i det jeg ble løftet over så kom mannen min inn døra. Jeg lå på siden, jeg kjente hun var i åpningen. Jeg sa ingenting. De dro av meg klærne nedentil. De såg fort at hun var i åpningen. De dyttet meg over på ryggen. Jeg hørte en av jordmødrene i det fjerne si «her har du det du har ønska deg». Jeg reagerte ikke, koblet ingenting. Hun måtte fysisk ta på meg og be meg åpne øya. Jeg åpnet øya og fikk min etterlengtede lystgass!!! Takk gud! Tenk at lystgassønsket mitt ble videreformidlet til denne jordmoren(hun var ikke med i ambulansen). Jeg dro inn lystgassen alt jeg hadde, jeg slapp ikke taket på den maska! Endelig kunne jeg sveve litt, bli borte fra den verste smerten. Rommet var fullt med ambulansefolk, jordmødre, jordmorstudent og barnepleiere. Babyen jobbet seg ut på egenhånd egentlig. Den reisen begynte hun med fra da vannet gikk. Det var så rart å merke at hun kom lenger og lenger ned i fødselskanalen fra start til slutt. Jeg merket det skikkelig godt, jeg merket det ikke på samme måte med de andre to. Kl 20.28 ble hun født.
Tusen tusen takk for at du delte dine opplevelser! Måtte både le og felle en tåre når jeg leste gjennom :Heartred :shy: Skjønner også godt følelsen av å «ikke vil være til bry». Det er så altfor lett å tenke sånn! Vi må være flinkere til å ta plass og vi kjenner vår kropp aller best, selvom man naturlig nok lytter til de med mest erfaring, jordmødrene altså. Har hatt det ganske likt som deg med tanke på smerter under fødsel. Klarte også bare å ligge å hyle, følelsen av å miste kontrollen på seg selv. Helt grusomt… Har født begge mine med kun lystgass men har bedt om epidural begge gangene. Det har dessverre vært for seint begge gangene. Ba om epidural når smertene var så vonde at jeg vrælte at jeg heller ville dø enn å fortsette med denne pininga:laughing001 så om det blir en tredje tenker jeg at jeg kanskje skal ønske epidural før det er for seint! :hilarious:

Her var tredje fødsel kortere enn første og lengre enn andre (styrtfødsel). Endte vel på 4-5 timer fra første tegn til babyen var ute.

Alle tre startet med rier. Nummer en ble født 40+4, nummer to 39+1 og nummer tre 39+6. Så tredje la seg midt mellom de andre to. Alle fødslene har startet med rier på natt/tidligmorgen, og barna er født kl 3, kl 9 og kl 21. :laughing002
Midt mellom ja! De kommer nok når de selv vil og når kroppen er klar:knegg:

Nr 1 og 2 var ganske like( klarte å fremprovosere første fødsel en ukr før termin,prøvde ikke med nr 2 og hun er født 1 dag over termin)...mange timer med rier( 26 og 25 timer). Vannet ble tatt eller gikk seint I forløpet...

Nr 3 hadde eg modningsrier de siste ukene.
Fødsel startet med vannavgang og rier med en gang( ble aldri regelmessige 5-10 minutter mellom,tilogmed på pressriene! ikke uutholdelige før de siste cm). Fødsel tok totalt ca 14 timer. Sov gjennom alle riepauser fra kl 01-06 ca...presset I nesten 1 time(mye lenger enn de andre 2,me han her var litt større og det var over 8 år siden forrige fødsel)

alle tre fødsler har startet med spontan vannavgang, men i ulike tidspunkter i svangerskapet. Raske fødsler med 1 og 2, fikk stoppet fødselen med nr 3 og fikk keisersnitt pga seteleie og veldig prematur.
Graviditetene i seg selv har vært ganske like og livmoren har begynt å krangle rundt uke 26-27 med alle tre og vannet gikk sent på kvelden med alle tre før riene kom kort tid etter.

Fikk også høre at nr 3 er en luring og det stemte her . Nå synes jeg også at min nr 3 kan være vanskelig å bedømme , fordi jeg var konisert og pgr arrvev så tok det så veldig lang tid før jeg fikk åpning . Hadde tette rier i rundt 12 timer . Men når det først åpna seg så var fødsel veldig fin og rask .

Nr 1 brukte 14 timer fra første ri til ho var ute . Begynte med rier tidlig kveld og var på føden til 23 og hun var ute 07.06. Født to dager over termin.

Nr 2 brukte 7 timer fra første ri til han var ute . Jeg la meg 23 og da begynte riene , kom inn på føden 03.00 og han var ute 06.00. Hadde da 3 cm åpning og skulle sove litt , det var ikke lett med rier , så lå der i to timer til jeg måtte drite skikkelig … ja da var hode på vei ut haha han ble født 11 dager over termin .

Nr 3 ble født 4 dager over termin og første ri startet i 13 tiden og hun var ute 04.20

Så veldig spent på nr 4 hvordan det vil gå :) håper på termin hvertfall og at åpningen går lettere nå .

Har tre veldig forskjellige fødsler, så jeg kan egentlig ikke si at nr 3 skilte seg så mye ut, utenom at den var den raskeste. Alle er født rundt termin.
1.: Tok laang tid, over 3 døgn med rier og lite framgang, som viste seg å være pga at barnet lå i seteleie. Måtte overføres fra en avseling til en annen med nytt personale. Fikk epidural.Det ble heldigvis en vaginal fødsel uten komplikasjoner.
2.: Mye maserier og "falsk alarm" en gang da vi måtte dra hjem fra sykehuset. Selve fødselen tok vel et halvt døgn når det først var i gang. Fødte i rolige omgivelser med en kjent jordmor.
3. Hjemmefødsel. Hadde mye kynnere og modningsrier i forkant. Men når det først startet tok det kort tid, rundt 3 timer. Kanskje fordi jeg slapp stresset rundt det å dra til sykehuset.

Så for min del har det gått fortere og fortere, men det kan også skyldes andre faktorer som barnets leie og hva slags miljø de ble født i. Blir spennende å se hvordan nr. 4 blir.

Back
Topp