Dere som har fått noen diagnoser

Eliz92

Forumet er livet
Februarlykke 2015
Marsmellows-15
Januar 2017
Februarhjertene2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
hvordan skjedde det? Dere som har mast eller barnehagen som har tatt tak?
Jeg lurer igrunn på om min sønn burde hatt en diagnose. Han har akkurat fått spesial pedagog i barnehagen så antagelig vil hun kunne si om hun er bekymret eller ikke.

Min gutt er straks 4 år. Han har store språkvansker. Begynte i barnehagen 18 mnd. Når han begynte i barnehagen gikk språket nedover. Fra å kunne 10 ord ca ved oppstart så forsvant språket etter han hadde begynt i barnehagen. Han har store problemer med uttale av ordene. Mangler deler av ordene og er helt umulig å forstå. Begynte å snakke i sommer når han var 3,5 . Han bruker mye kroppsspråk , peker.
-Opplever det at han ofte ikke forstår beskjeder
-Han skylder gjerne på andre
- han skubber andre bort for å få oppmerksomhet
Han er ekstremt rutine preget, han skal kun ha det son- son- son avik på denne kan være ekstremt vanskelig.
Noen ny ting tar han med engang og forventer det skal være slik hver gang.
- han skal 90 % av tiden kun leke med biler
 
Ut i fra det lille du beskriver, ville jeg bett om en prat med spes ped i bhg og hørt med henne. Ellers hadde jeg tatt en tur til fastlege og forklart ting der og bet om en henvisning videre for utredning.
Håper du får det til ❤️
 
Ut i fra det lille du beskriver, ville jeg bett om en prat med spes ped i bhg og hørt med henne. Ellers hadde jeg tatt en tur til fastlege og forklart ting der og bet om en henvisning videre for utredning.
Håper du får det til ❤️
Takk :Heartred hun har akkurat begynt å være med spesialpedagog. Så føler det at hun må få vært litt med han så merker hun kanskje. Selvfølgelig kunne kanskje sendt en e-post så kunne hun sett etter tegn...
 
Takk :Heartred hun har akkurat begynt å være med spesialpedagog. Så føler det at hun må få vært litt med han så merker hun kanskje. Selvfølgelig kunne kanskje sendt en e-post så kunne hun sett etter tegn...
Greit å la spes ped få litt tid, men er det noe fremtredende ville jeg tro de tok det fort. Altså 1- 2 mnd hvis spes ped er der mer enn en gang i uka og mer enn noen timer hver gang.
Men å sende en Mail og si hva du tenker ville jeg selv gjort.
Eller bare snakket med henne:happy:

For du har sikkert gjort deg opp noen tanker om hva det kan være.
❤️
 
Greit å la spes ped få litt tid, men er det noe fremtredende ville jeg tro de tok det fort. Altså 1- 2 mnd hvis spes ped er der mer enn en gang i uka og mer enn noen timer hver gang.
Men å sende en Mail og si hva du tenker ville jeg selv gjort.
Eller bare snakket med henne:happy:

For du har sikkert gjort deg opp noen tanker om hva det kan være.
❤️
Takk :) eneste som til nå er kartlagt er at han har språkvansker og at han henger litt etter på flere områder. Barnehagen brukte fra desember- mai å lage søknad om spesialpedagog... vi la frem vår bekymringer i barnehagen allerede før han var 2 år. Så barnehagen har alltid sagt at alt kommer.. ikke tatt tak i noe. Flere av testene som ble gjort klarte han ikke å få noe score på.
 
Takk :) eneste som til nå er kartlagt er at han har språkvansker og at han henger litt etter på flere områder. Barnehagen brukte fra desember- mai å lage søknad om spesialpedagog... vi la frem vår bekymringer i barnehagen allerede før han var 2 år. Så barnehagen har alltid sagt at alt kommer.. ikke tatt tak i noe. Flere av testene som ble gjort klarte han ikke å få noe score på.
Da hadde jeg tatt kontakt med den personen som dere har fått til spes ped og hørt med den. Ellers hadde jeg gått til fastlege og fortalt hvordan ting er og bet om utredning for det du tror det er.

Vet mange mener man ikke skal teste barna bare for å teste dem, men i noen tilfeller må man faktisk presse på og få testet dem.

Personlig tror jeg ikke de tar skade av slike tester.

Tror du må rett og slett mase og grave hos spes ped og lege jeg.

Når bhg kan bruke så lag tid på å sende en søknad, er rart for meg.
 
Da hadde jeg tatt kontakt med den personen som dere har fått til spes ped og hørt med den. Ellers hadde jeg gått til fastlege og fortalt hvordan ting er og bet om utredning for det du tror det er.

Vet mange mener man ikke skal teste barna bare for å teste dem, men i noen tilfeller må man faktisk presse på og få testet dem.

Personlig tror jeg ikke de tar skade av slike tester.

Tror du må rett og slett mase og grave hos spes ped og lege jeg.

Når bhg kan bruke så lag tid på å sende en søknad, er rart for meg.
Ja de er veldig treg og de har ikke tatt oss på alvor. Jeg vet ikke hva der er . Ene forslaget til svigermor var Asberger. Men vet ikke.. lest at noen der har veldig godt språk.. og det barn ikke min gutt akkurat. Det er forskjellige grader av alt.
Min fetter har Asberger , jeg hadde mye lese og lære vansker som barn, min bror har ADHD. Aner ikke om det går i arv akkurat.. helsestasjonen sa at lese og lærevansker ikke gikk fra mor til barn....men hvordan vet man det? Jeg har hele tiden håpet det bare at han er sein at det kommer.. men tanken på at det er noe som ikke stemmer kommer med jevne mellomrom. Nå har han en søster på snart 2. På noen områder er de på samme stadie på andre er han mye flinkere, men så er det dager han begynner å gjøre akkurat som 2 åringen. Kaster ting vegg i mellom, mye ting han aldri har hatt lov til.

Føler det hjelper litt å få det ut. Få tips. For man føler seg veldig alene.. min gutt lærte av spes.ped å si jeg og meg og etter å brukt det 1 mnd så var han tilbake til navnet sitt som han ikke kan uttale.

Men vi skal ha mer kontakt med spes.ped. Nå vet vi når hun skal være med han i barnehagen.en dag mistet han spes.ped pga barnehagen ikke informerte om at hun skulle komme.. ingen plan.. vi ba om en plan. Tok ca en uke for dem å lage den..spent på hva spes.ped sier etter å jobbet med han litt.
 
Ville gått via fastlegen/ helsestasjonen tenker han bør bli henvist til utredning på barne habilitering, høres ut som om han trenger mer støtte og hjelp... stå på ditt frustrende å måtte kjempe for barna sine...
 
Min gutt er straks 4 år. Han har store språkvansker. Begynte i barnehagen 18 mnd. Når han begynte i barnehagen gikk språket nedover. Fra å kunne 10 ord ca ved oppstart så forsvant språket etter han hadde begynt i barnehagen. Han har store problemer med uttale av ordene. Mangler deler av ordene og er helt umulig å forstå. Begynte å snakke i sommer når han var 3,5 . Han bruker mye kroppsspråk , peker.
-Opplever det at han ofte ikke forstår beskjeder
-Han skylder gjerne på andre
- han skubber andre bort for å få oppmerksomhet
Han er ekstremt rutine preget, han skal kun ha det son- son- son avik på denne kan være ekstremt vanskelig.
Noen ny ting tar han med engang og forventer det skal være slik hver gang.
- han skal 90 % av tiden kun leke med biler

En del av det du skriver er autistiske trekk.
Min eldste gutt har diagnosen A-typisk Autist og min yngste gutt har diagnosen barneautist så jeg kjenner igjen det du skriver.

Du kan be enten fastlege, helsestasjon eller ppt om å få han henvist til bup.

Er det noe du lurer på så må du gjerne pm meg. :)

Håper at gutten din får den hjelpen han trenger fra instanser. ❤
 
Last edited:
En del av det du skriver er autistiske trekk.
Min eldste gutt har diagnosen A-typisk Autist og min yngste gutt har diagnosen barneautist så jeg kjenner igjen det du skriver.

Du kan be enten fastlege, helsestasjon eller ppt om å få han henvist til bup.

Er det noe du lurer på så må du gjerne pm meg. :)

Håper at gutten din får den hjelpen han trenger fra instanser. ❤
Tusen takk. Hadde glemt denne tråden. Han har støttepedagog noen timer i uken nå. Vi har ikke tatt det helt opp fremdeles. Men han har en iu plan som de jobber med og støttepedagog mener han har språkvansker og ikke forsinket språk . Han er fremdeles veldig vanskelig å førstå. Han har fremdeles en del oppførsel mot søsteren her hjemme som jeg synes er veldig vanskelig. Hun er akkurat blitt 2. Han sluttet med bleie før han var 3. Hvis han har hatt et uhell så skjer det uhell daglig i mange uker. Ellers har han vært helt tørr. Barnehagen er ikke gode nok på å følge han opp. Men han reagerer en del på endringer. Men så er det noen endringer som blir automatisert etter 1-2 ganger. Ikke positive ting . F

I barnehagen virker det som han fungerer greit sammen med de andre. Han virker veldig populær når vi kommer. Men litt bekymret for høsten. Da skal han bytte avdeling på nytt. De argumenterte med at da vil han omgås de samme barna / voksne i 2 år før skolen.

Det kan også for hans del være genetisk. Tenker litt at forskjellene vil bli større snart om han trenger ekstra hjelp. Støttepedagog vurderte logoped for han. Har lyst å bare krysse fingrene for at han Bare er veldig umoden med språkvansker. Men han er fremdeles kun på biler. Om noen kan sitte inni eller om bilene kan kjøre igjennom, bilmatte. Men han kan fint stjele de lekene som søsteren leker med.. Bare for å ta dem.
 
Tusen takk. Hadde glemt denne tråden. Han har støttepedagog noen timer i uken nå. Vi har ikke tatt det helt opp fremdeles. Men han har en iu plan som de jobber med og støttepedagog mener han har språkvansker og ikke forsinket språk . Han er fremdeles veldig vanskelig å førstå. Han har fremdeles en del oppførsel mot søsteren her hjemme som jeg synes er veldig vanskelig. Hun er akkurat blitt 2. Han sluttet med bleie før han var 3. Hvis han har hatt et uhell så skjer det uhell daglig i mange uker. Ellers har han vært helt tørr. Barnehagen er ikke gode nok på å følge han opp. Men han reagerer en del på endringer. Men så er det noen endringer som blir automatisert etter 1-2 ganger. Ikke positive ting . F

I barnehagen virker det som han fungerer greit sammen med de andre. Han virker veldig populær når vi kommer. Men litt bekymret for høsten. Da skal han bytte avdeling på nytt. De argumenterte med at da vil han omgås de samme barna / voksne i 2 år før skolen.

Det kan også for hans del være genetisk. Tenker litt at forskjellene vil bli større snart om han trenger ekstra hjelp. Støttepedagog vurderte logoped for han. Har lyst å bare krysse fingrene for at han Bare er veldig umoden med språkvansker. Men han er fremdeles kun på biler. Om noen kan sitte inni eller om bilene kan kjøre igjennom, bilmatte. Men han kan fint stjele de lekene som søsteren leker med.. Bare for å ta dem.

Har dere vurdert å få han utredet av BUP ?
Da får dere muligens en konkret diagnose å forholde dere til.
 
Har dere vurdert å få han utredet av BUP ?
Da får dere muligens en konkret diagnose å forholde dere til.
Takk.. nei vi har ikke det. Føler det er vanskelig å finne ut av hvilken tilbud som er. Men det er nok genetisk.. jrg hadde konsentrasjon ,lese og skrive vansker, min bror har ADHD, min fetter har asberger og hørte snakk om at min mann også slet litt men husker ikke der.
MEn føler at de tingene jeg er mest bekymret for oppstår 90 % av gangene når jeg er alene med begge ungene. Da er han ganske fysisk mot søsteren. Han er veldig på at han er størst, men forstår ikke at det betyr at jeg har litt høyere forventninger til hva han kan /kan ikke gjøre sammenlignet med hun på 2. I blant føler jeg det litt handler om oppmerksomhet og slåssing om meg. Men så leker de plutselig hver for seg og han gjør noe for å sabotere for søsteren og får henne til å skrike. Det synes han er veldig festlig
 
Kanskje han er sjalu på søsteren sin ?
Kanskje han føler at hun får mest oppmerksomhet siden hun er yngre ?
 
Vår 4,5 åring har også spe.ped. noen ganger i uken, det var barnehagen som satte det i gang da han var 3 år. Vi ble henvist til pp-tjenesten. Og de hadde allerede en spes.ped. i Bhg til noen andre barn så det gikk smertefritt. Flere instanser kom å observerte sønnen vår før de fattet vedtak om spes.ped.

Siden sønnen vår reagerte så fint på hjelpen han fikk, ble fulgt opp godt og trivdes, kunne vi se store fremskritt. Dermed mente fastlegen at barnet ikke hadde behov for videre utredning med diagnose på Ahus på daværende tidspunkt.

På 4 årskontrollen (som i vår bydel blir utført noen måneder etter selve fødselsdagen) mente helsesøster og barnehagen på helsestasjonen at det var hensiktsmessig at sønnen vår ble videre utredet, med tanke på skolestart.
Så henvisning til utredning på Ahus ble sendt fra barnelegen på helsestasjonen. Og vi fikk svar 3 uker etterpå av sykehuset at sønnen vår vil få time rundt august i år. Altså ett år før skolestart. For hver søknadsprosess har lang behandlingstid.

Vi vil ha ett støtteapparat klart til skolestart. Om han ikke skulle trenge det så mye er det fint. Da trapper vi ned eller avslutte.

Diagnostiserer de ikke barn fortløpende da? Blir det ikke lettere for han selv og oss rundt om vi kunne blitt utredet med en gang? Kanskje det ikke er noen diagnose i det hele tatt. Nå går vi jo rundt å ikke vet... så merkelig.
 
Har han blitt utredet for dårlig hørsel? Er synet sjekket?
Det kan faktisk gi veldig mange "tilleggssymptomer" når hørselen, eller andre sanser ikke fungerer optimalt.
Særlig kan det gi mye frustrasjon, og aggresjon, da barnet ikke forstår hva som menes eller sies, og ikke får uttrykket seg skikkelig.
De kompenserer ofte veldig godt for nedsettelsen, og det er ikke alltid det oppdages, med mindre man tester spesifikt for det hos audiolog, øyelege e.l.

Barnehagen bør ha tatt dette opp på foreldresamtaler, og du kan snakke med dem om veien videre.
Du kan også ta det opp med helsestasjonen.
 
Back
Topp