Dere som har fått hjelp pga kvalme...

Zoooove

Forelsket i forumet
Hvor ille var det før dere gikk til lege? Har slitt litt tidligere kastet opp en eller to ganger, og ikke hver dag...slitt litt med å spise osv...gått ned 5 kg...
Men i går og i dag har ALT kommet opp igjen...selv om jeg drikker bare vann kommer det rett i retur...
Bare to dager det har vært slik, men hvor lenge kan jeg gå sånn før jeg må få hjelp tro?
 
Jeg har vært hos legen to ganger pga kvalmen. Den første gangen hadde det ikke vart så lenge og var ikke blitt like ille så ble sykemeldt men ingen behandling. Tre uker senere fikk jeg kvalmestillende. Har vært sofaliggende og klarer ikke gå ut av huset, knapt ta en dusj. Da fikk jeg phenergan, og dersom det ikke hjalp skulle jeg bli innlagt. Men etter jeg begynte å ta de så har jeg ikke kastet opp, selv om jeg blir veldig svimmel og ør av de sånn at jeg fortsatt ligger. Man blir satt på kvalmestillende når man har mistet ca 10 prosent av kroppsvekt. Synes det høres ut som om du kvalifiserer for en vurdering hos legen. Dersom du ikke holder på næringen bør du få behandling. Spesielt kritisk er det når du blir uttørket i tillegg.
 
Jeg har vært hos legen to ganger pga kvalmen. Den første gangen hadde det ikke vart så lenge og var ikke blitt like ille så ble sykemeldt men ingen behandling. Tre uker senere fikk jeg kvalmestillende. Har vært sofaliggende og klarer ikke gå ut av huset, knapt ta en dusj. Da fikk jeg phenergan, og dersom det ikke hjalp skulle jeg bli innlagt. Men etter jeg begynte å ta de så har jeg ikke kastet opp, selv om jeg blir veldig svimmel og ør av de sånn at jeg fortsatt ligger. Man blir satt på kvalmestillende når man har mistet ca 10 prosent av kroppsvekt. Synes det høres ut som om du kvalifiserer for en vurdering hos legen. Dersom du ikke holder på næringen bør du få behandling. Spesielt kritisk er det når du blir uttørket i tillegg.

Tusen takk for svar :)
 
Det er absolutt lov til å be om hjelp før det blir for ille, be om kvaømestillende.
Om du kaster opp kan Phenergan fungere greit da disse hemmer brekningsrefleksen, men den hjelper nødvendigvis ikke på selve kvalmen.
Postafen har noe av den samme virkningen som Phenergan, men litt andre virkestoffer.
Afripan kan fungere godt mor kvalme også.

Legen spurte ikke meg om hvor stor vektnedgang osv, men så på den generelle formen jeg var i og det er lov å ta medisiner for hjelp.

Jeg tar Phenergan, kaster opp mindre, men fortsatt kvalm og uhell, idag har faktisk vært en bedre dag enn på lenge.
 
Tusen takk for svar! Tror jeg skal prøve å få en legetime på mandag...dette kan umulig være bra... :(
 
Ring legen på mandag, eller legevakt imorgen om du blir dårligere.
Prøv ørsmå slurker av vann med litt salt i, evt noe juice/farris/ daff brus.
 
Back
Topp