Dere som har fått epidural

Maybenr2

Forelsket i forumet
Hvordan kjennes det?Harf hørt forskjellig. Noen sier de tar bort de værste toppene på riene,mens andre har sagt det nesten lammer inderlivet. Hvordan kjennes riene ut når dere fikk det?
Pga dårlig opplevelse og div, så skal jeg ha epidural denne gangen. Nekter å føde uten igjen!

Med meg så steg intensiteten på riene mens jeg fikk epiduralen og mitt inntrykk var da at den ikke hjalp meg. Men mannen min var av en annen oppfatning siden han så at jeg roet meg og klarte å jobbe med smertene og riene i stedet for å bare tenke "vondt vondt vondt vondt".

Så epiduralen tok toppen av riene men det var langt fra smertefritt. Håper at jeg skal klare meg uten neste gang for jeg ble så låst til senga og den veneflonen i hånden med drypp var i veien både under og etter fødselen siden de ikke gadd å fjerne den før jeg maste meg til det et halvt døgn senere.

Jeg tror nok det variere fra person til person. For meg var epidural en kjempestor lettelse som ga meg ny giv og nye krefter. Jeg mener å huske at riene ble litt for svake av den, så jeg fikk riestimulerende drypp. Men skal hilse og si jeg kjente riene ja. Og godt er jo egentlig det synes jeg.

Aha,så egentlig så er det riktig det jeg har hørt. For tydeligvis fungerer den forskjellig fra person til person?

For min del tok det bort ganske så mye av smertene, men samtidig gjorde det at pressriene ble mye mindre effektive.
Jeg kommer ikke til å bruke epidural denne gangen med mindre det skulle vise seg å bli et sant h*lvete av smerter, rett og slett fordi jeg ikke likte at riene ga seg på den måten..

Almondine skrev:
For min del tok det bort ganske så mye av smertene, men samtidig gjorde det at pressriene ble mye mindre effektive.
Jeg kommer ikke til å bruke epidural denne gangen med mindre det skulle vise seg å bli et sant h*lvete av smerter, rett og slett fordi jeg ikke likte at riene ga seg på den måten..

Jeg fikk aldri pressrier... Og de sa at de hadde glemt å skru av epiduralen sånn som de skal slik at en kjenner pressriene.
Så jeg presset på viljen jeg, siden de maste sånn om "vil du presse?" Selvfølgelig ville jeg jo det, jeg ville jo bli ferdig :-P

Fikk epidural etter en evighet med uutholdelige smerter. Stikket i ryggmargen var bare deilig, for det fikk fokuset vekk fra riene... Da den begynte å virke, var det som å komme til himmelen. Etterhvert kjente jeg ingenting. Prøvde å presse, men gutten satt fast og det endte med keisersnitt - i siste liten... Da økte de dosen ytterligere, slik at jeg ble lam i beina en stud. Ekkelt, men jeg fikk en levende og frisk gutt.

Vill helt klart tatt epidural igjen, men nå håper jeg på planlagt keisersnitt.

Etter å ha lest de andre svarene virker det som det er ganske stor forskjell fra person til person her.. Kanskje har det noe med hvordan anestesilegen setter den?, om den sitter riktig eller ikke. Hvertfall så skal ikke en epidural lamme underlivet fullstendig, det er det spinalbedøvelsen som gjør.

Jeg kan bare svare for meg hvordan jeg kjente den, og kan med 1 ord si hvordan det føltes; fra helvete til - HIMMEL!! Endelig kunne jeg ta meg inn igjen, få nye krefter, spise, sove, klarte endelig å tisse selv igjen (samboer gikk med stativet bak meg) osv. Både jeg, min kjære og mamma fikk en real pause på en tre-fire timer. Jeg kjente ingenting!! :D Fantastisk! Etterhvert som åpningen begynte å bli stor nok, skrudde de ned styrken på bolusdosen og satte riefremkallende drypp. Først da begynte jeg å kjenne det i korsryggen og ned mot rompa, press nedover som føltes ut som noen dro meg nedover i hoftekammen. Men fortsatt fullt levelig, før de skrudde den helt av og jeg måtte avslutte jobben selv :) Så ingen tvil om at jeg skal ha epidural denne gangen også ;)

Ble nok lammet til slutt fordi de økte såpass mye pga keisersnittet. Ikke lammet tidligere i prosessen, bare vidunderlig smertefri.

Epidural <3 Ja, det var himmelen! :-D Jeg kjente ingenting etter å ha fått den. Ikke lammet. Men den tok alle riene, merket ikke at jeg hadde ri en gang, så de damene drev å kjente på magen min og styra med det. :P Men jeg merket da pressriene kom :-)

Epidural anbefaler jeg!! Det var helt fantastisk, kjente litt tak i magen når riene kom. Men det gjorde ikke vondt i det hele tatt ;) Samboer fulgte med på skjermen og sa det var kraftige rier som varte lenge. Så det var deilig å ikke kjenne de ;)

den var himmelsk. Tok alle smertene og da pressriene kom kjente jeg bare pressetrang. Kjente ikke at de satt epiduralen en gang jeg. men oppdaga at hele rompa og beina "sov" hadde dovna bort da jeg skulle reise meg opp etter fødselen. 

Jeg hadde dårlig effekt, men ble av en eller annen grunn stukket 3 ganger. I tillegg fikk jeg komplikasjon med spinalhodepine dagen derpå, som resulterte i en ekstra uke på sykehuset med flatt sengeleie. Så negativ erfaring her... (ikke meningen å skremme noen, tror det er skjeldent med komplikasjon av den, men jeg ante ingen ting om dette på forhånd)

Epeduralen virket ikke, fikk den for sent,  bare 20 min før jeg begynte å presse.
Skal IKKE ha det neste gang. Hadde vondt i ryggen i flere uker etterpå...

Funka bare på halve siden for meg, og ødela riene helt.
Vet ikke om epiduralen var skylden i at det ble en komplisert fødsel på slutten, men har ikke en helt god følelse og kommer til å prøve meg uten denne gangen. (Men ingen garanti, for det gjør jo så vondt!! :D)

Edit: Gjorde ikke vondt å sette den forresten. Men har hørt at det også er individuelt!

ungen var ute før de rakk og komme å gi meg den.. gikk raskt fra 5 cm...
Det holdt for meg og se nåla i grunnen.... SKal ikke ha den nåla i meg NOEN gang...

født begge uten og kommer til å gjør det denne gangen og:)
nåleskrekk:p

lnie skrev:
Epidural <3 Ja, det var himmelen! :-D Jeg kjente ingenting etter å ha fått den. Ikke lammet. Men den tok alle riene, merket ikke at jeg hadde ri en gang, så de damene drev å kjente på magen min og styra med det. :P Men jeg merket da pressriene kom :-)

Jeg har nøyaktig samme opplevelse som deg..
Så fort epiduralen begynte å virke sov jeg som en stein helt til press riene startet...

Før de setter selve epiduralen får man jo lokalbedøvelse, så hvis det er gjort riktig skal det nesten ikke merkes:-)

litt-anonym skrev:
ungen var ute før de rakk og komme å gi meg den.. gikk raskt fra 5 cm...
Det holdt for meg og se nåla i grunnen.... SKal ikke ha den nåla i meg NOEN gang...

Her også. Gikk fra 4-10 cm på nada tid og de riene var helt JÆVLIGE. Blir helt snytt når jeg leser om folk som holder på å sovne mellom riene og har tid til å spise, tisse, osv. Jeg hadde 20min med konstant rier etter jeg ba om edidural (og 30 min konstante rier før) og hoppet bare rundt å skreik av smerte. Klarte ikke samle meg i det hele tatt. Jeg husker bare at jeg tenkte at jeg gledet med til disse riepausene så jeg kunne puste:P Edipudralen kom 20 min inn i pressriene, så da var det over og ut, setter jo ikke epidural da (men pressriene var himmelen i forhold til de før da!!). Var jo veldig deilig å klare seg uten når jeg først var ferdig, men var veldig intensivt når det stod på. Vil på en måte ha epidural neste gang, men kjenner jeg meg selv godt nok skal jeg vel prøve meg uten til det er for sent igjen:P Er ikke så glad i nåler selv..

Back
Topp