Dere som har fått engangsstønad - 2 spm

Mammatoo

Glad i forumet
1. Hvor lang tid brukte NAV på å behandle søknaden fra du leverte den ca? 

2. Engangsstønaden er på 35.000,- og brukte dere alt det på baby'en eller mye annet også? 
Hvor langt rekker den summen når man ikke har noenting til den lille ...?

dytt

Jeg leverte min søknad i uke 22-23, men dem sa til meg at jeg kunne vente med og levere den til uke 26, for at dem kom ikke til og behandle den før jeg var i den uken uansett. Leverte den til uke 26, og noen dager før jeg kom til uke 28 ringte dem fra nav, og spurte meg om jeg ville ha pengene før eller etter jul ! Dem ringte meg altså ca den 20-21 desember, pengene var på kontoen dagen etterpå. Så her gikk det ca 1 1/2 uke.. 

Her brukte vi en del på babyen, men også litt til oss selv...

Leverte i uke 27 og fikk utbetalt i uke 28.

Ja eg kjøpte utstyr til baby, rekner med at når du ikke har noe til baby so går det en del til det, men du kan no kjøpe brukt også da, da sparer du no endel penger.

her så må jeg på sosialen mens jeg går hjemme, da sa de at jeg skulle bruke 21 tusen til husleie og livsopphold, å resten til babyen, måtte kjøpe brukt osv.. heldigvis hadde jeg familie som hjalp meg, for ting koster ass..  jeg kunne ikke komme å søke om hjelp før 3 mnd på sosialen..  her er det 6 ukers behandlings tid, bor i vestfold( tønsberg)

Jeg har regnet meg frem til at jeg bruker ca 16000,- på alle de "store" tingene.
seng, vogn, lekegrin, stellebord, og bilsete.
Da kjøper jeg alt nytt, og velger det JEG vil ha (tenker lite på kosnadene)
Så tror de 35 000,- når langt om du bare bruker dem fornuftig ;)

2 uker.

En del gikk til baby, en del gikk til å sette inn bakseter på varebilen (for å kunne bruke bilen når baby kommer).

dette var i 2006 da, leverte den og fikk innvilget samme dag.. pengene kom dagen etter...

det holdt til ganske mye, man må ikke kjøpe hverken det dyreste eller nytt.. :) hvis du er litt flink til å lete på finn/andre bruktsider og se etter tilbud kan du være veldig heldig :)

1. 4dager

2. Det aller meste gikk til babyen siden vi ikke hadde noe fra før av eller noen å arve noe av.

35 000kr er ikke så mye.

Jeg levde av sosialhjelp i tiden før og etter fødsel, og da ble det beregnet at jeg skulle klare å overleve i 3 mnd tror jeg det var, før jeg fikk mer sosialhjelp. Da talte de med det jeg evt. måtte kjøpe inn. Sambo fikk attføring på den tiden.  Men herregud, om ikke vi hadde fått arvet vogn og masse klær, samt kjøpt brukt seng, hadde vi nok slitt.

en uke sånn ca tror jeg.. men her blei de ikke utbetalt før etter uke 28.. kan søke etter uke 26 men får de ikke før etter uke 28.

har masse fra forige mann pluss tvillingvogn osv så her gikk det i en anskafelse av ny brukt bil og opgraderinger på den pluss litt på oss.. grunn til ny bil er att vi har varebil fra før

1) 2-3 uker fra jeg leverte søknaden, til pengene var på konto :) 2) de 35 000 holder lenge :) kjøpte nesten alt nytt til lille gutt + tvbord, salongbord, sofa å div annet utstyr jeg manglet til leil. Å enda var det penger igjen :) (kjøpte tingene til leil på tilbud) å enda så var det igjen mye penger :)

AssWipe skrev:
1. 4dager

2. Det aller meste gikk til babyen siden vi ikke hadde noe fra før av eller noen å arve noe av.

35 000kr er ikke så mye.

Da lever du i en helt annen verden enn meg for jeg kjøpte absolutt alle de store tingene helt nye og kjøpte akkurat hva jeg ville uten å tenke på pris og brukte da 25 000.. Vi kunne glatt gjort det mange tusenlapper billigere om vi hadde ønsket....  Så i min verden er 35 000 kr mye ja om man kun skal bruke de på babyutstyr...

Når det er sagt, engangsstønaden er IKKE ment å bare være til babyutstyr, det er også ment å dekke mors livsopphold i de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel mor MÅ ta permisjon..... Dermed får man heller ikke sosialstønad i den perioden som en annen nevnte da man allerede har fått engangsstønaden for å dekke leveutgifter...  De beregner vel ca 1/3 del til babyutstyr og 2/3 deler til livsopphold slik jeg har skjønt det...

Back
Topp