Dere som har bygget hus eller totaltrenovert et gammelt et...

Gulda

Elsker forumet
Hva kostet det, hvor lang tid, hvor stort og hvor mye gjorde dere selv?
Mange spørsmål men sitter her og lurer. Har en tomt jeg kan få, jeg tjener helt greit men er alene. Så trenger ikke så stort hus.

Vi har totalrenovert et gammelt hus. Dvs vi holder på. Vi har gjort en del selv, og satt vekk noe. Har bl.a satt vekk alt av el.arbeid og bad, samt hatt noen snekkere til å hjelpe oss med å bytte vinduer. Pris kommer jo veldig an på hva slags materialer man velger. Vårt lille bad kom på ca.150.000, vinduer til hele huset kom på ca.100.000 + 30.000 til snekkere/materialer til lister/karmer, peis og muring (det satt vi også bort) kom på ca. 30.000, ca. 100.000 til elektriker (har byttet alt elektriske i hele huset, fått mer strøm inn, byttet og flyttet sikringsskap + varmepumpe). Så er det all overflatejobben som vi har gjort selv: tak/vegger/gulv i alle rom, samt kjøkken (ikke byttet kjøkken, men pusset opp det som var der), og jeg kan tenke meg at vi til sammen har brukt bortimot 150.000 på materialer og ganske mange timer med arbeid. Vi har holdt på nesten ett år (vi har ikke jobbet oss ihjel, men vi gjorde en del før vi flyttet inn). Huset er ikke kjempe stort (160 kvm), og vi har igjen et bad (det setter i bort, kommer på ca.200.000), et soverom, kontor og gang, det skal tas i løpet av sommeren/høsten. Så må vi bytte en del rør i kjeller (senest neste vår). Etter hvert skal vi også etterisolere, bytte kledningen, utvide verandaen og bygge garasje, men det blir ikke før om et par år tenker jeg... Sånn økonomisk sett så hadde det nesten vært billigere for oss å bygge et nytt hus, men vi ville ha dette huset, på denne tomten, så derfor valgte vi det sånn.

Phu... Kjenner jeg blir svett. hehe. Takk for utfyllende svar!!
Her må det byggges nytt bad, kjøkken, bytte kledning, Ny veranda, borre etter vann, bytte elektrisk, ny rør, sette inn vinduer, ta bort vinduer. og sikkert 1000 ting til som dukker opp underveis. Jeg kan enten renovere huset eller bygge nytt på samme tomt. Er usikker på hva jeg skal gjøre. men høres jo nesten ut som det lønner seg å bygge nytt!

Hvor mye det koster, kommer veldig ann på to ting. Hvor mye dere kan gjøre selv, og hvor dyre ting dere velger å kjøpe.

Du kan få et kjøkken på Ikea til under 50tusen, eller du kan gå for et design kjøkken til 200tusen. Gulv kan du få for 100kr kvm eller 600kr+++.  Må dere leie inn folk til å gjøre mesteparten i tillegg så blir det fort svindyrt.

Vi har kommet ganske så billig utav det, eneste vi har hatt folk til er rør og elektrisk. I tillegg så har sambo veldig gode rabatter på alt av byggevarer.

du bør sette deg opp ett veldig nøyaktig budsjett over oppussingen, viss du velger det, for det blir fort dyrere enn det en tror.  

kanskje det hadde vore greit å lage to budsjett (ett for nytt hus, husk riving kan koste og ett for renovering) og så velge ut fra det?  

Vi har vurdert begge deler mange ganger (jeg har en stor forkjærlighet for gamle hus:P) men alltid kommet frem til at det lønner seg å bygge nytt. Vi har bygd hus en gang og skal nok igang med nytt byggeprosjekt til neste år, man får mye mer igjen ved å bygge nytt, da er alt nytt og sikkert. 
Man kan spare mye på å være prisbevisst og gjøre en god innsats FØR man handler inn materialer. Ofte har butikkene mye å gå på, så sammenlign og prut så mye du kan;) Det samme gjelder anbud fra håndverkere og ikke finn deg  for mye tull og brutte avtaler/ekstra kostnader. Man har en del rettigheter man kan bruke til sin fordel hvis det blir tull:)

Hør med husprodusenter hva de skal ha for å sette opp et hus som passer dere, sammenlign og hør på nytt;)

Rent økonomisk er det tryggere både for deg og banken om du bygger nytt fordi du ofte sitter på en mye større verdi enn du faktisk har lån på. Vi tjente greit med penger på huset vi bygde til tross for at det ikke var i et veldig populært strøk ol. (nok til å finansiere ny tomt i et mye dyrere marked).

Ta ting på anbud det er det tjent med vi så på ferdighus men vi sparte 300 000kr på å ha det på anbud... vi har alt på ett plan 180kvm og btalte for tomten 510 000 kr og 150 000 for planering så kom da huset totalt på altså lånet 2,6. og da pusset vi kun gipsvegger og malte dem selv. det var alt... resten fikk vi fagfolk til å gjøre...

Ja, det er en del jobb med renovering, i hvert fall hvis man skal gjøre endel selv. Men fagfolk koster også, så jo mer man setter bort, desto dyrere er det. Men sånn er det jo om man bygger nytt også. Her var vi veldig fornøyd med løsningene i huset (vi har bare revet en vegg), så det var en av de avgjørende tingene for oss. Hadde planløsningen vært dårlig, så er det mulig vi hadde vurdert annerledes. Når det er sagt, så har vi et vennepar som bygde nytt hus samtidig som vi har holdt på, og det har vært mye jobb for de også, og også en del ekstra utgifter. Det er sikkert ikke gratis å rive et hus heller. Jeg ville sjekket en del priser, både på det det vil koste å renovere og hva det vil koste å bygge nytt, så vurdere hva du syns passer best for deg. Om du velger dyre eller billige materialer (til bad, kjøkken, gulv, tak, vegger osv) blir jo den samme utgiften om du bygger nytt eller renoverer.... Og jeg anbefaler virkelig å sette opp (realistiske) budsjett!

jeg har ikke mulighet til å gjøre så veldig mye selv siden jeg er alenemor og jobber fullt. Tomten betaler jeg ikke noe for og kjenner jeg meg rett så hadde jeg aldri valgt de dyre løsningene på ting. Jeg klarer meg superfint med et kjøkken fra Ikea osv.

Jeg kan selvfølgelig tapetesere, male og de tingene der men ikk enoe mer. Min far kan støpe grunnmur og diverse men han drar på åra.

Noen som har erfaring med sånne ferdighus da?

Fordelen med Ferdig hus er at du slipper å ringe og passe på at rørleggere er der når dem skal for at ikke snikkerene blir forsinket osv.... Siden du er alene hadde jeg valgt idehus løsninger. Få brosyrer og prislister.... Du slipper å forholde deg til å smange med ferdighus.... ikke noe galt med det i det hele tatt...
Jeg satt med prosjektet alene for manne hadde ikke mulighet å ringe på jobb så jeg har tatt hele husbyggingen selv. vist du har tomten og han støper sparer du mye men tror idehus har ringmue/grunnmur med i prisen husker ikke helt....
Vi har valgt enkele løsninger, gulvbelegg, gips, baderomsplater, ikea kjøkken osv... det billigeste av det billigste,,,,

Oj..det høres veldig interresant ut!! hvor mye kom huset dere på Lykkelig med??
hvis jeg kan spørre :)

Vi bor i et totalrenovert gammelt hus, og med mindre du er Mr.Handy himself så sier jeg bare: IKKE GJØR DET.
Vi er endelig ferdig med det dritthuset vårt, og enda står det igjen å male mange steder. Men vi er så dritlei så vi orker ikke begynne med det :-S

Jeg har heldigvis ikke betalt noe av det (Kun litt interiør) men samboern min har brukt oppimot 900 000,-  Og da har han gjort nesten alt snekkerarbeidet selv, og fått mye rabatter hos både byggevarer, rørleggerforretninger osv osv. Han måtte også jekke opp huset og lage ny grunnmur. Og det var ikke gratis :-S
Han angrer bittert på at han ikke banka ned hele huset, og bygde nytt fra grunnen av.
Her er intet golv, tak eller vegg rett, og jeg ser de skakke hjørnene hver gang jeg vasker golv.

Misforstå meg rett. Vi har en kjempefint hus vi er fornøyd med i dag. Med nytt kjøkken, nytt bad og alt er splitter nytt. Men gud bedre så mye pirk det er overalt! Det drysser litt flis fra taket (gammel isolasjon) og det er litt småsprekker mellom noen golvlister og sånn.

Gulda skrev:

totalt med tomt osv kom det på 2 600 000 kr totalt.
Men du kan jo minuse tomten så vår tomt kom jo på 510 000 kr. så 2,1 mill men så er det jo 180kvm alt på ett plan, 223 000 i betong. vi har jo tatt noe luksus som varmekabler i gull, og så spanta vi på oss helt nye dyrer taklamper så en kunne ha tatt vekk rundt 100 000kr til så 1 800 000. så hadde vi bare i tømrerarbeid på hele huset 1 125 000. så da er du nede i 625 000 kr igjen som gikk til rørleggere og eletrikkere.. så er det altid litt ekstra kostnader,.
Husk også på vi har to wc. så det gjør det dyrere....

Pris inkl. 25% mva. Kr. 1 125 000,-

Det er tatt utgangspunkt i ein standard leveranse med gips på alle innv. vegger og i tak.

Det er tatt utgangspunkt i ein standard leveranse med gips på alle innv. vegger og i tak.

Lykkelig med 2 (3). skrev:

Gulda skrev:

Men du kan jo minuse tomten så vår tomt kom jo på 510 000 kr. så 2,1 mill men så er det jo 180kvm alt på ett plan, 223 000 i betong. vi har jo tatt noe luksus som varmekabler i gull, og så spanta vi på oss helt nye dyrer taklamper så en kunne ha tatt vekk rundt 100 000kr til så 1 800 000. så hadde vi bare i tømrerarbeid på hele huset 1 125 000. så da er du nede i 625 000 kr igjen som gikk til rørleggere og eletrikkere.. så er det altid litt ekstra kostnader,.

Se det ja! jeg trenger ikke så stort hus og kan godt ha over to plan. trenger også bare et bad. Takk for svar...dette blir spennende!! :D

Grønnkommode skrev:
Vi bor i et totalrenovert gammelt hus, og med mindre du er Mr.Handy himself så sier jeg bare: IKKE GJØR DET.
Vi er endelig ferdig med det dritthuset vårt, og enda står det igjen å male mange steder. Men vi er så dritlei så vi orker ikke begynne med det :-S

Jeg har heldigvis ikke betalt noe av det (Kun litt interiør) men samboern min har brukt oppimot 900 000,-  Og da har han gjort nesten alt snekkerarbeidet selv, og fått mye rabatter hos både byggevarer, rørleggerforretninger osv osv. Han måtte også jekke opp huset og lage ny grunnmur. Og det var ikke gratis :-S
Han angrer bittert på at han ikke banka ned hele huset, og bygde nytt fra grunnen av.
Her er intet golv, tak eller vegg rett, og jeg ser de skakke hjørnene hver gang jeg vasker golv.

Misforstå meg rett. Vi har en kjempefint hus vi er fornøyd med i dag. Med nytt kjøkken, nytt bad og alt er splitter nytt. Men gud bedre så mye pirk det er overalt! Det drysser litt flis fra taket (gammel isolasjon) og det er litt småsprekker mellom noen golvlister og sånn.

Huff..det høres jo fryktelig slitsomt ut.. ære være dere som klarte det!! Dette huset er ikke så gammelt, bygget i 1973. Så er ikke spes skeivt eller noe. Men er ikke tatt vare på noe særlig så må pusses skikkelig opp!
Men prosjektet deres frister ikke.. kjente jeg nesten måtte le litt... på en god måte ;)

Gulda skrev:

Gulda skrev:

Se det ja! jeg trenger ikke så stort hus og kan godt ha over to plan. trenger også bare et bad. Takk for svar...dette blir spennende!! :D

Nei sant. du kan komme fra det mye billigere en det vi har... :) LYKKE TIL!!
HÅPER DET GÅR DIN VEI :)

Gulda skrev:

Gulda skrev:

Nei sant. du kan komme fra det mye billigere en det vi har... :) LYKKE TIL!!
HÅPER DET GÅR DIN VEI :)

Tusen takk.. og tusen takk for svar. Dette betyr all verden for meg og sønnen min..at han skal få løpe der jeg løpte som liten:)

Hvis huset er fra 1973, og hverken er skakt eller skjevt, så tror jeg at jeg ville pusset opp. Hvis du kan beholde tak og planløsning så sparer du jo mye tid, og penger.
Hvordan stand er huset? Er det beboelig? For da kan man jo ta det viktigste først, og ta litt etter litt. Å rive ned vegger, kappe til og sette opp gipsplater/smartpanel klarer du fint med hjelp fra en venn/venninne. Sparkle, pusse og male klarer du vel også. Det vil jo selvfølgelig ta tid, men det tar laaang tid å skulle rive det gamle, samt bygge nytt også :)

vi driver nå å pusser opp et hus fra 1930
Vi hadde sett for oss en del råta men ble overrasket over det. For vi har kun funnet 2 bjelker som var i gangen som var røte i, her skulle de kappes bort uansett side vi ska støppe. Gangen tar vi selv så den blir ikke så dyr
Men bade som blir ca 12kvm vil koste ca 110.000-200.000kr ut fra det vi har fått pris på.Da har vi valgt det billigste og de tar seg av alt. Så vurderer å muligens gjøre litt selv på bade også
Ellers har vi bare pusset opp rom for rom ellers tror vi har kommet ut på under 55.000kr for parket på gulvene og malt veggene på 6 rom
Vi ska dele et rom i 2 der snakket snekkeren om ca 75.000kr inkludert 2 nye vinduer
kledning og tak ska også taes med tiden men der har vi ikke hørt om tilbud enda,siden vi tar en og en ting av gangen og når det ska taes så må vi isolere og skifte resterende av vinduer og dører som ikke er skiftet. Bare matrialene til kledningen fikk vi tilbud på ca 20.000kr(ligende kledning)

_ChubbiNøff_ skrev:
Hvis huset er fra 1973, og hverken er skakt eller skjevt, så tror jeg at jeg ville pusset opp. Hvis du kan beholde tak og planløsning så sparer du jo mye tid, og penger.
Hvordan stand er huset? Er det beboelig? For da kan man jo ta det viktigste først, og ta litt etter litt. Å rive ned vegger, kappe til og sette opp gipsplater/smartpanel klarer du fint med hjelp fra en venn/venninne. Sparkle, pusse og male klarer du vel også. Det vil jo selvfølgelig ta tid, men det tar laaang tid å skulle rive det gamle, samt bygge nytt også :)

Jeg kan beholde det meste men kjeller og bad er rett og slett råttent. Kjøkkenet er fra 73 og ikke spesielt godt tatt vare på. Er et typisk 70-tallhus, langt og smalt, så må rives noen vegger og sånn. Men de store kostnadene vil gå til kjøkken og bad. (og løse ut mine søsken) Er så klart en del jeg kunne klart selv også men dette huset er en time unna der jeg bor nå, og med full jobb og 4 åring på fulltid så kan det bli litt mye. (ikke er jeg verdens mest tålmodige når det kommer til slikt heller hehe)

Back
Topp