Dere som har brukt progesteron

J_1990

Glad i forumet
Marshmallows 2022
Dere som har brukt progesteron i begynnelsen av graviditeten, hvor lenge har dere brukt det?

Jeg er så redd for å slutte, så redd for at noe skal gå galt da. Jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg var 12+0 at jeg kunne slutte. Er nå 14+3 og bruker enda, men har trappet ned fra to om dagen til en (utrogestan). Dette er første graviditeten min uten blødninger og det faktum at jeg ikke har mistet enda gjør at jeg tror det er takket være progesteron, kan også ha sammenheng med bruken av albyl-e (skal bruke sistnevnte til uke 36). Fått begge deler bare for å prøve, se om det kan hjelpe meg å beholde etter flere MA etter hverandre,
Jeg er så redd at det skal gå galt hvis jeg slutter nå… :( føler jeg har kommet så langt nå og vil ikke risikere noe.
 
Dere som har brukt progesteron i begynnelsen av graviditeten, hvor lenge har dere brukt det?

Jeg er så redd for å slutte, så redd for at noe skal gå galt da. Jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg var 12+0 at jeg kunne slutte. Er nå 14+3 og bruker enda, men har trappet ned fra to om dagen til en (utrogestan). Dette er første graviditeten min uten blødninger og det faktum at jeg ikke har mistet enda gjør at jeg tror det er takket være progesteron, kan også ha sammenheng med bruken av albyl-e (skal bruke sistnevnte til uke 36). Fått begge deler bare for å prøve, se om det kan hjelpe meg å beholde etter flere MA etter hverandre,
Jeg er så redd at det skal gå galt hvis jeg slutter nå… :( føler jeg har kommet så langt nå og vil ikke risikere noe.
Gratulerer med graviditeten!

Kan bare snakke av egen erfaring. Jeg skulle egentlig bare bruke progesteron til positiv test. For meg var det uaktuelt å slutte da, så jeg gikk på Lutinus x3 daglig frem til uke 10 hvis ikke jeg husker helt feil. Da trappet jeg ned ganske kjapt. Morkaken skal da ha tatt over produksjonen. Frem til en viss uke (husker ikke helt, men kanskje åtte?) så er det det gule legemet som står for progesteronproduksjonen. Når morkaken tar over er det trygt å slutte på tilskudd. Dvs det er ingenting som tilsier at du trenger å ta tilskudd lenger nå. Forstår at det er skummelt! Har vært der selv. Men du får egentlig bare kjenne på det. Kanskje ta en samtale med gyn, fastlege eller jm, så du slipper å ta avgjørelsen selv evt? Lykke til videre, blir bebis dette:joyful:
 
Jeg er gravid etter IVF i styrt syklus, som vil si at jeg ikke har noe egen hormonproduksjon frem til morkaken tar over. Jeg skulle egentlig slutte på progesteron 9+5, men gikk på full dose til 10+1 grunnet blødninger, og så halverte jeg dosen og gikk på halv dose til 11+0. Da var jeg tom for medisin og måtte stoppe. Det gikk helt fint, og det var som sagt i en kropp helt uten egenproduksjon av progesteron.

Morkaken din skal nå ha tatt helt over, så progesteronet gjør ingenting lenger. Men dersom du er veldig redd kunne det jo vært en ide med en privat ultralyd for å se at morkaken ser ok ut? Jeg hadde det, og det hjalp meg til å stole på at det gikk bra å slutte. Ved UL 12+1 målte min gynekolog til og med blodtilførselen til fosteret via morkaken. Vet ikke hvor du bor, men i Bergen anbefaler jeg iallefall gynekolog Mortensen til en slik organrettet ultralyd. Det ga meg veldig ro i sjelen:happy:
 
Jeg hadde ivf i styrt syklus, så.. kroppen min lagde ikke hormonene selv før morkaken tok over. Skulle slutte 9+5, men synes det var skummelt, så jeg tok 1 tablett daglig de neste 4-5 dagene (1/3 av dosen), før jeg sluttet.

Gikk bare bra det. Er 36+0 nå.
 
Brukte Crinone til uke 12 begge gangene
 
Dere som har brukt progesteron i begynnelsen av graviditeten, hvor lenge har dere brukt det?

Jeg er så redd for å slutte, så redd for at noe skal gå galt da. Jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg var 12+0 at jeg kunne slutte. Er nå 14+3 og bruker enda, men har trappet ned fra to om dagen til en (utrogestan). Dette er første graviditeten min uten blødninger og det faktum at jeg ikke har mistet enda gjør at jeg tror det er takket være progesteron, kan også ha sammenheng med bruken av albyl-e (skal bruke sistnevnte til uke 36). Fått begge deler bare for å prøve, se om det kan hjelpe meg å beholde etter flere MA etter hverandre,
Jeg er så redd at det skal gå galt hvis jeg slutter nå… :( føler jeg har kommet så langt nå og vil ikke risikere noe.

10 uker : ) Er nå uke 21.
 
Kunne slutte ved positiv test, men fikk lov til å ta lengre for å være på den sikre siden. Trappet ned fra to til én pille etter uke 12. Fikk plutselig en blødning og skikkelig panikk, men det var nok tilfeldig. Trappet derfor ned helt til uke 14, men hadde nok gått fint å slutte raskere også. Endte i datteren min ❤️
 
Dere som har brukt progesteron i begynnelsen av graviditeten, hvor lenge har dere brukt det?

Jeg er så redd for å slutte, så redd for at noe skal gå galt da. Jeg fikk beskjed på sykehuset når jeg var 12+0 at jeg kunne slutte. Er nå 14+3 og bruker enda, men har trappet ned fra to om dagen til en (utrogestan). Dette er første graviditeten min uten blødninger og det faktum at jeg ikke har mistet enda gjør at jeg tror det er takket være progesteron, kan også ha sammenheng med bruken av albyl-e (skal bruke sistnevnte til uke 36). Fått begge deler bare for å prøve, se om det kan hjelpe meg å beholde etter flere MA etter hverandre,
Jeg er så redd at det skal gå galt hvis jeg slutter nå… :( føler jeg har kommet så langt nå og vil ikke risikere noe.

IVF styrt syklus, fryseforsøk. Fikk beskjed om å ta til og med uke 10 (om jeg husker rett!). Litt rart å slutte, men gikk veldig greit.

Dette går så bra!❤
 
Jeg har hatt 4 MA og 6 SA.
Nå er jeg snart i mål med mitt andre barn. I de to graviditetene har jeg brukt progesteron (Lutinus) til 12+0 og Albyl-E til uke 36.
Det skjedde ingenting selvom jeg sluttet på progesteron over natta
 
Brukte crinone sist og fikk beskjed om at jeg kunne slutte i uke 11. Hadde en del igjen og tok det til det var tomt, gjorde det annenhver dag den siste uken. Tror jeg var ferdig innen uke 14.
 
IVF, styrt. Tar 2x cyclogest og 3x lutinus frem til uke 12. Skal da egentlig slutte på dagen, men kommer fra uke 11-13 å trappe ned.

Må trolig ta senere også pga prematur fødsel.
 
Back
Topp