Dere som har blitt igangsatt..

Fru Fryd

Gift med forumet

Hvorfor ble du det?

Hvordan gikk fødselsforløpet?

Var du moden?

I hvilken uke ble du satt igang?

Spør fordi jeg mest sannsynlig blir satt igang i uke 39 pga forrige svangerskap/fødsel

Ble satt igang pga vannavgang uten rier. Helt umoden, uke 38.

Vannet gikk natt til fredag, ble satt igang lørdag morgen, babyen kom ut søndag morgen.

Fikk tabletter oppi høna.

Måtte ha to stk for å få effekt.

Fikk rier ganske kjapt etter den 2.pillen.

Hadde rier ca 13 timer.

Ingen komplikasjoner :)

Lykke til!!

Første fødsel: Satt igang 2 dager etter termin, pga hematuri og veldig utvidet nyrebekken. Jeg var moden, og hadde 2 cm åpning, men ingen tegn på fødsel.. Ingen rier eller noe. så de tok vannet mitt, og sekunder etterpå begynte riene. 4 timer etterpå var snuppa ute. Så det gikk fort og var en drømmefødsel.

Andre fødsel: Satt igang i uke 39, pga nyrene mine. Jeg hadde ingen åpning, så de satte ballongkateter, og jeg reiste hjem. Men det datt ut etter bare ett par timer, og jeg reiste inn igjen. De satte modningstablett, da hadde jeg 1 cm. La meg til å sove og våknet en stund etterpå med rier, skjønte ikke selv at det var rier før jm sa at jeg hadde 4 cm åpning og jeg skulle flyttes inn på føden. Fra da til ordentlige rier gikk det ca 15 min. Så fra jeg forstod at det var fødsel på gang til han var ute så gikk det ca 1 time. Enda en rask og fin fødsel.. :) Jeg vil si at jeg har vært veldig heldig, og har ikke trengt smertestillende på noen av fødslene mine..

Ble satt igang åttende dagen på overtid pga morkake som begynte å bli dårlig. Var 4cm åpen, og uregelmessige rier. De tok vannet, og en time etterpå startet de dryppet. Jeg synes fødselen var helt jævlig. Men ellers så gikk det vel relativt ukomplisert.

Ble satt igang pga overtid

Tabletter oppi der, to stk
rier i syv timer før haste KS. Guttungen var stor, og hjertelyden sank for mye under riene.

Masse lykke til

Jeg ble satt igang med første! Prøvene viste vannavgang, uten at jeg hadde merket noe til det! Var vel i uke 38:)
Ble satt igang med tbl på en fredag, ingen virning av disse iløpet av lørdagen, så de tok vannet på lørdag kveld. kl 18. Fødte 7 timer senere! En forferdelig fødsel i mine øyne, men var ikke forberedt på hvor vondt det egentlig var å føde,  hadde jeg vært litt mer forberedt hadde det nok ikke blitt så ille:)

Satt i gang 10 dager før termin pga svangerskapsdiabetes og stort barn.
2 tabletter oppi.. eterhvert drypp. Hadde 3 cm åpning siste tre ukene og var nesten helt moden og avflatet fra før igangsettelsen.
Lå i 48 timer, vanvittig vondt, ingen pressrier, presset på rein vilje i 4 timer, han ble dratt ned med vakum og tang, og de måtte brekke armen hans for å få han ut.. Blant annet..
Så det var ikke noe særlig.. Ble operert fra a til å 6 mnd etter og er helt ødelagt nedentil, og kan ikke føde normalt igjen.
Men men.. alle fødsler er forskjellige...
Har hørt fra de som har opplevd både naturlig forløp og bli satt i gang at det ofte er mer smertefulle rier, spesiellt med drypp. Tror nok det går bra i de fleste tilfeller, men sikkert greit å være forberedt på at det kan bli vondere, og at det er litt større sjanse for komplikasjoner.

Ble igangsatt 2 dager over termin grunnet vannavgang uten rier..
Fikk tabletter oppi dåsa.. etter 2 eller 3 stk begynte riene..
Di kom som perler på en snor uten pauser.
Fikk epidural og drypp.
Vannet gikk natt til fredag , søndags morgen ble han født.
Var en lang og hard fødsel (åpningsriene da og jeg fikk pressrier på 7cm) , men ingen komplikasjoner og selve utdrivelsen gikk kjempe fint

Hvorfor ble du det? - begynte å bli lite fostervann uten å ha vannavgang. pluss eg var 16 dager over termin og de trodde han var stor.

Hvordan gikk fødselsforløpet? satte inn ballongkateter med beskjed om å komme inn når det falt ut. Riene startet 1/2 time etter innsetting men måtte være hjemme til de var tettere og kateter falt ut. Måtte komme på kontroll kl 18 om kvelden for ctg og ultralyd for å sjekke fostervann. Da eg kom dit hadde eg så store smerter og tette rier at eg ikke klarte å gå. Kom da rett på føden og hadde 3 cm åpning, men kateteret var ikke fallt ut fordeom. Låg med rier i tilsammen 24 timer og hadde det helt jæv...!!! Ingen fremgang med åpning etter 7 cm, og måtte ta haste ks tilslutt for meg og ungens beste.

Var du moden? ja litt moden da de besluttet å sette inn ballong kateter.

I hvilken uke ble du satt igang? uke 43

takk for mange gode svar!

er så vanvittig spent, da det ble haste ks sist uten at jeg var i fødsel på forhånd!

eg ble satt i gang i veke 36 pga vann avgang uten rier. vannet gjekk mandag ble satt i gang tirsdags kveld og guttungen kom halv 2 på natten. eg fekk også 2 piller opp i  høno.. hadde rier i maks en halv time:)

Ble satt igang en uke over termin pga høyt blodtrykk.
Var helt umoden, så fikk ballongkateter som satt i litt over ett døgn.
Da de tok det ut, tok de samtidig vannet og riene startet umiddelbart.
Etter en natt med rier tett som hagl, kom lillemann endelig ut (15 timer etter at vannet ble tatt). Alt gikk veldig fint og ingen komplikasjoner, men det var en intens fødsel...

jeg hadde vannavgang uten at noe mer skjedde.
så jeg ble satt igang 8 dager på overtid. var ikke moden eller noe i den duren.
trengte bare en stikkpille. da de skulle sette neste hadde jeg 4 cm åpning. kjente nesten ingenting av åpningsfasen frem til da.
men etter 4 cm var riene sterke med korte mellomrom.

effektiv fødsel var 6 timer.

Ble satt i gang på grunna av svangerskapskløe og høyt blodtrykk.

Det gikk egentlig ganske raskt syns jeg. Fikk ballongkateter kl 20.00 som skulle sitte i til 08.00 dagen etter, eller til det datt ut av seg selv. Det datt ikke ut. kl 10.00 fikk jeg modningsgele, og kl 14.00 hadde jeg 6cm åpning! De tok vannet mitt, og kl 21:34 var frøkna ute.

Var laaaaangt i fra moden.

Ble satt i gang på termindagen (40+2).

Ble satt igang i uke 38 pga tidligere dødfødsel.
Hadde 1 cm åpning men livmorhalsen var lang, så de sa jeg var ganske umoden.

Fikk først satt inn ballongkateter men den datt ut etter 4 timer, så da startet jeg med tabletter. Fikk første kl 18, andre kl 24, tredje kl 09 neste dag. Kl 12 begynte jeg med regelmessige men svake rier. Kl 15.30 var jeg moden nok til at vannet kunne taes.. Hadde da 3 cm åpning. Ca kl 18 hadde jeg 4 cm åpning og riene var veldig vonde. En halvtime seinere var hun ute. Så fødslen var veldig intens på slutten siden det gikk så fort, men det er den beste fødslen jeg har hatt, og hadde gjerne gjort det igjen. Fra første svake rie til alt var over tok det 6 1/2 time.

her har jeg blitt satt igang med begge
Nr 1 så fant de ut at jeg ikke hadde fostervann og høyt blodtrykk, jeg var moden så ble satt på drypp, var da 41 uker,men etter litt fram og tilbake så fant legen ut at jeg var lenge rpå vei en det de hadde ment så etter kalkulerign så var jeg nesten 45uker. Brukte 6.5time med så og si pressrier helle tiden, endte med sugekopp, to leger to barnepleiere 2 jm og ambulansepersonel på rommet og lege og barnepleier løpende ut av romme med ungen.

med nr2: pga farlig svangerskapskløe uke 35+, Her var jeg ikke modden så fikk først ballong som jeg gikk med i 1 døgn, så modningstablet første merket jeg ikke noe til,med nr2 så merket jeg noe etter å ha ligget i ca 1 time, ca 35 min etterpå så var ho ute

ble satt igang før termin. pga lite fostervann, og høyere blodtrykk og mer protein i urinen. 
på under en dag gikk det fra lett svangerskapsforgiftning til allvorlig. 

ble først satt igang med ballongkateter, datt ut av seg selv, fikk en pille og vannet gikk av seg selv... i fødselsrapporten står det faktisk spontan vannavagang... 

riene kjente jeg ikke til før vannet gikk og fra vannet gikk var han ute på 4 timer og noen minutter

Back
Topp