Dere som har bil ?? :-)

lillegull11

Gift med forumet
Februarlykke 2015
Kan dere hjelpe meg ? , noen som vet sånn cirka hvor mye det koster for en 3 timers kjøretur ?? Altså for bensinen :-P

Det spørs hvor langt du kjører og hvor mange liter bilen bruker på mila, og type drivstoff.

Sånn 15 kroner literen ca gjennomsnittlig forbruk :-p bensin jeg har ikke peiling bare noen jeg skal betale for bensin for en kjøretur men jeg har ikke ide va jeg skal gi ;-P

Gjenomsnittet ligger vel på 0,7 på mila tror eg. Så si du kjører 18 mil på de 3 timene så ganger du 18 med 0,7 og får 12,6 liter bensin og ganger det med bensinprisen på 15 kr får du 189 kr :)

Kommer jo veldig ann på bilen da... Nye biler bruker mindre enn gamle biler. Biler med stor motor bruker mer en de med liten motor. Diesel er jo også en god del billigere enn bensin...
3 timer er jo også litt vagt. Man regner liter pr. mil. Så om du vet hvor langt det er blir det litt lettere.

Min bil er en 2002 modell Mazda og den bruker vel rundt 0,8 liter pr. mil. Kjører jeg i 60 km/timen i tre timer koster det da ca. 200.

Et lite regnestykke, bensinbil som bruker i snitt 1 liter på mila, 3 timer kjøring med antatt gjennomshastighet på 60 km i timen, bensinpris 14 kr literen gir: 14*6*3=252 kr

Det blir mange antagelser her, så man må vite litt mer for å regne nøyaktig.
hvorfor lurer du på det?

Nærmere 300 også kanskje.. jeg brukte ca 300kr på 3-4 timers kjøretur

Back
Topp