Dere som har begynt med fast føde....

Sonja Borge

Gift med forumet
....hvilken grøt har dere gitt først?

Jeg var klar for å begynne med Netles maisgrøt for 4 mnd, da jeg plutselig oppdaget at den har de sluttet med å berike. Det er bare reint maispulver og ikke noe mer.

Hadde så lyst til å begynne med en beriket grøt uten melk, slik at jeg kunne begynne å blande med morsmelk. Men det finnes visst ikke.

Kanskje jeg bare må prøve med melkegrøt, da, selv om jeg er redd. Storesøster har melkeallergi, det kom fram da hun var rett over 5 måneder, og jeg har nok fått et litt skrudd syn på melk etter det. Fordi det er så farlig for henne, har jeg begynt å tenke på melk som "gift". Og jeg er veldig redd for at minstemann skal være like allergisk.

Men nok om det. Fortell hvilken grøt du begynte med, hvorfor du valgte den, og hvordan det gikk.

Vi har kjøpt økologiske hirseflak og koker de til grøt. Så blander jeg i litt økologisk kaldpresset olivenolje og morsmelk til den er tynn nok. Første gangene var hun litt skeptisk, men kjørte det i blender (før jeg tilsatte mm og olje) og da gikk det rett ned. Vi valgte hirse fordi den er naturlig rik på jern :)

Har ikke begynt med grøt til knøttet enda, men brukte Hollegrøt til knerten fordi han ikke tålte melk og ikke likte maisgrøten, regner med å bruke dem denne gangen også.

vi har begynt litt med maisgrøt. Har gått veldig fint, Har blandet det godt ut. Men vi har blandet med vann og ikke noe mm.

Jeg har kjøpt hirseflak og skal lage hirsegrøt til småen til helga! Håper han liker det og at det ikke tar altfor lang tid til han spiser så mye at det kan mette litt i magen på kvelden...

Han fikk smake fast føde første gang på søndag, da fikk han gulrotmos med kokevann og morsmelk. Etterhvert skjønte han at det kunne svelges og han så ut til å ville ha mer siden han gapte når skjea kom (han fikk bare ei teskje gulrotmos + ei teskje melk) :)

Du kan fint begynne med noe annet enn grøt om du er skeptisk til grøten. Eller du kan prøve å lage grøten selv, da får du den som du vil og så lenge du er hjemme er det ikke så mye vanskeligere enn å lage ferdiggrøt.

Vi har begynt med risgrøt, rett og slett fordi det var det de hadde på butikken... hehe. Dårlig utvalg. 

Den første grøten vi hadde var risgrøt med bananer, og det var kjempesuksess:-D Grunnen til at det ble den var fordi det var den som var på butikken:-P Idag har vi prøvd en ny grøt, den for 6 måneder, med aprikos og bananer tror jeg det var, og den gikk ned på høykant:-D Er nok litt heldig i matveien, har ikke hatt allergier eller kresne barn

Nestle sine grøter ville han ikke ha, mens hirsegrøt fra Holle blandet med mme likte han:)

cent skrev:
Jeg har kjøpt hirseflak og skal lage hirsegrøt til småen til helga! Håper han liker det og at det ikke tar altfor lang tid til han spiser så mye at det kan mette litt i magen på kvelden...

Haha, svarer meg selv med en oppdatering på hvordan det gikk, eller ikke gikk :/ Han fikk grøt av hirseflak med morsmelk i i dag og før første skjea gapte han, men når han fikk smaken av det gikk det rett ut igjen... Kjørte resten i stavmikseren og frøys ned i isterningsbrett og tenkte å prøve på nytt i morgen og se om det smaker bedre når det er helt fint. Hvis ikke kan det tenkes at jeg prøver å blande i litt frukt om han får smaken på det etterhvert...

Back
Topp