Dere som har begynt med fast føde

TvillinggravidR

Forelsket i forumet
Dette spørsmålet la jeg inn på et annet forum før jeg så at det var et eget om ernæring, så da prøver jeg meg her også [;)]
Gir dere fremdeles bare smaksprøver når dere introduserer nye grøtsorter, frukt/fruktpuréer eller middager til de små?
Event. noen som vet om man må gjøre dette hele tiden framover hver gang de skal prøve noe nytt?
Disse store glassene til Nestle holder jo bare fra 1-3 døgn i kjøleskapet, så hvis man bare skal gi smaksprøver i etpar dager må man jo kaste resten....
Hva gjør dere, hadde vært greit å høre!
 
Hei
Jeg var mer forsiktig med den første grøten han fikk, og når jeg så det gikk bra, så ga jeg gjerne en ny sort noen uker etterpå med en annen smak osv. Da pleier min sønn å være litt skeptisk de første gangene han smaker, så da blir det automatisk veldig lite av den nye grøten. Men når han spiser, så gir jeg han det han vil ha. Det samme gjør jeg med middag og annet dessert. Det har gått helt fint her, og han har ikke reagert på noe hittil. Så det er vel kun derfor man skal ta det litt "rolig" med nye smaker og matsorter. Men så lenge du ser at det går fint, så er det bare å gi mer mat hvis barnet ditt vil ha. 

Hvis du starter først med en smak, og så tilsetter du en ny smak i tillegg til den andre han allerede liker, så blir maten mer innholdsrik etterhvert. F. eks. Så begynte jeg å gi kun most gulerot i en liten periode, så tilsatte jeg most potet sammen med guleroten. Så bare fortsetter du :) Da kan man også finne ut av hva han evt. sku reagere på hvis du har blandet sammen en del matsorter. For da blir det selvsagt den siste/nye som du tilsatte den siste gangen ;) Håper du skjønner hva jeg mener. Det var litt vanskelig å skrive og forklare. Hehe. Lykke til!
 
Back
Topp