Dere som har barn

*Maiken**

Gift med forumet
som har/har hatt melkeallergi/melkeintoleranse... Når pleier de å bli kvitt det???
Vi prøver igjen med vanlig melk for 3 gang nå, og ser ikke ut til å funke så bra[:@]
Får masse mageknip og luft!! Får dere melka dekka av NAV og hvis ja, hvordan gikk dere frem for å få det??
Håper noen kan gi meg noen svar, blir ganske forvirra og stressa av dette

Hvordan reagerer han vis han får i seg melk??

Min er 5 år og har melkeallergi, det er ikke alltid de blir kvitt det.
For å få grunnstønad må dere ha en spesialist erklæring.
Det er vanskelig å få om du ikke har det.

Har vært hos barnelegen , men hun sa jeg måtte til fastlegen for å få det.
De sier jo at det som regel ikke kommer frem på tester når de er så små...
Hvilken type spesialist kan jeg gå til da?? Har jo ikke peiling på helsestasjonen. Hun helsesøstera mi har jo mindre peiling enn meg jo!!!

ORIGINAL: mnkl

Har vært hos barnelegen , men hun sa jeg måtte til fastlegen for å få det.
De sier jo at det som regel ikke kommer frem på tester når de er så små...
Hvilken type spesialist kan jeg gå til da?? Har jo ikke peiling på helsestasjonen. Hun helsesøstera mi har jo mindre peiling enn meg jo!!!

Det er som regel på sykehuset (barneavd.) Og det er riktig at det er vanskelig å påvise det hos barn.
Etter hva jeg har erfart kan ikke fastlegen skrive noen form for erklæring som hjelper for å få igjennom krav om grunnstønad pga fordyret kosthold.
Hvis du sparer på kvitteringer kan du prøve å trekke det av skatten da med lege erklæring, men da får du nok ikke for mer enn ett år hvis du får i det hele tatt. Men det er jo verdt et forsøk.

Åssen merker man at ungen ikke tåler det? Jenta mi fikk utrolig treg mage og forstoppelse fra første dagen vi begynte med vanlig melk[&o]

Har ikke prøvd annet en vanlig ku melk ennå, men kanskje greit å sjekke det ut litt [;)]

Hva bruker du da og er det så dyrt at man trenger støtte til det?

Vi bruker ihvertfall rismelk med kalsium, 1l koster mellom 20-26 kr.
Min får diarè og luftsmerter av melk..

Hun får prosobee fra apoteket, og det koster 1500-2000 kroner pr mnd. Så det går jo greit, men så lenge en skal få det dekka, så har jeg masse annet jeg gjerne ville ha brukt de pengene på!!

Hun får prosobee fra apoteket, og det koster 1500-2000 kroner pr mnd. Så det går jo greit, men så lenge en skal få det dekka, så har jeg masse annet jeg gjerne ville ha brukt de pengene på!!

Ja det var dyrt.. Men da er det ikke sikkert jenta mi har det problemet siden ho får forstoppelse og ikke diare og luft smerter? [8|]

Nei, høres ikke ut som det. Hvor gammel er hun? Mi er bare 4mnd

sønnen til venninna mi har fått det. han er 2mnd.
fikk resept hos legen og henter pakker med melk på apoteket.

ho holder på å søke om å få det dekt nå.(det tar tid. men da får
du tilbake pengene om du har kvitteringen) tror det gikk igjennom legen?
ikke helt sikker. men du får hjelp av dem til det....

Takk for svar!! har tatt vare på kvitteringene, så får vi får det igjen. Men uansett blir hun bedre av soyamelka. Så da er det verdt det uansett[:)]

Takk for svar!! har tatt vare på kvitteringene, så får vi håpe vi får det igjen. Men uansett blir hun bedre av soyamelka. Så da er det verdt det uansett[:)]
skrev litt feil

ORIGINAL: Malin!

søskenbarnet mitt hadde det i hele barndommen, mener å huske hun ikke ble kvitt det før hun ble 10-12 år.

Off, får håpe hun vokser det fra seg før den tid. De sier at de fleste(håper hun er en av de) er kvitt det ved 2-3 års alder, men oftes før det også

De fleste vokser det det av seg rundt to års alderen, noen har det til de er rundt 7-10 år og andre blir ikke kvitt det i det hele tatt. Men det er veldig stor sjanse for å vokse det av seg var svarene vi fikk for 7 år siden når eldstemann fikk den diagnosen. Han vokste det av seg i 2 års alderen

ORIGINAL: *LiseT*

Min tåler fortsatt ikke melk. Han er 15 mnd.

Ikke min heller han er 17 mnd.

Sorry, det går litt tregt rundt her nå... Du mener at hun ikke tåler mme? Ikke vanlig melk på kartong? Bare så jeg forstår deg rett...

Alvin har fått påvist melkeintoleranse. Nå har vi ikke begynt med melketilvenning enda.. litt tidlig.

Men.. har fått nutramigen på blå resept. Du må få en henvisning til barnelege (hos oss var hs som sendte han videre til sykehuset). De tok ingen tester..siden vi da hadde brukt nutramigen en god stund allerede.. og så hvordan han forandret seg. Var jo en helt ny unge.. uten smerter!!
Så nå går jeg bare på apoteket og henter mat.. veldig greit.

Back
Topp