Dere som har barn som skjeler

Melina_

Glad i forumet
Hvor gammelt var barnet da dere ble henvist til øyelege?

tobias begynte plutselig å skjele for en uke siden, etter et fall i barnehagen.. fikk time hos øyelege til torsdag.. tok ct av hodet på torsdag, ingen funn.. skal tilbake til sykehuset på torsdag og blir det ikke bedre må han ta mr av hodet.. [:o]

jeg ble født med øya i kryss og hadde første operasjon rundt 1års alder - så jeg var nok tidlig hos øyelege.. [:)]

forøvrig var vi på 4årskontroll for et par mnd siden, og fikk beskjed om at ved det minste tegn på dårlig syn ville hun sende barna til øyelege.. det hadde de lav terskel på..

Takk for svar!

Stusser litt på at legen på HS vil se an skjelingen til mini er ett år [8|] Ble oppdaget på 6 ukerskontrollen.

[:)]

Linnea skjeler litt men det gjør jo alle babyer. Da vi var på 6 ukerskontrollen så sa legen at hvis hun fortsatt skjeler ved 6 mnd-kontrollen så blir hun henvist til øyenlege.

1,5 - 2års alder var vi på kontroll, men var ikke noe. Men de ville ha hun inn på en kontroll til etter 1år, så blir spennede om vi får time snart. Men hun har vokst av seg skjelingen rekner jeg med, for vi kan ikke se noe[:)]

Pratet med HS om det på 15 mnds kontrollen og ble henvist etter 2-årskontrollen. [:)]

Her var vi på kontroll når han var 6mnd.. først til lokal øyelege..så til haukeland på kontroll.. [8|] Bruker lapper nå..(ikke lett å få han til å ha dem på)[8D] så skal vi tilbake om 4-5 mnd for å sjekke igjen.da ser dem om han trenger operasjon eller ikke.

Vi har sett det en god stund på henne og ble henvist til øyenlege på 10mnd kontrollen.
Fikk time ett par uker etter.

Kunne heldigvis ikke se noe der og da så de trodde det rett og slett kunne være at det bare så ut som hun skjelet pga en bred neserygg.
Heldigvis tok de det "alvorlig" og skal også få innkalling til kontroll om 1 år til

nå har jeg ikke barn som skjeler men jeg gjorde det når jeg var liten..
og når jeg var fire år så oppererte jeg øya mine..
da hadde jeg gått jevnelig til øyelege i to år..

skal mye til for å få en opprasjon tydeligvis..
og jeg så virkelig ikke ut alstå..
[X(]

Hvis du har mistanke om skjeling ville jeg krevet henvisning til øyelege.. [8|]

-storebror her har skjult skjeling, det ble ikke oppdaget før han var 5, så nå er han nærmest blind på det
ene øyet fordi jeg ikke fikk han til å være aktiv med lapp, og fordi muskelen nesten var helt lammet.[&:]
Pernille ble sjekket når hun var 6 mnd, så jeg ikke skulle gjøre samme feilen igjen.

Begynner de med lapp tidlig retter det seg ganske fort.

Madeleine hadde ikke tegn til skjeling ved 1års kontrollen, for dette var noe legen sjekket. Merket at hun hadde begynt å skjele når hun var 18-19mnd, kom til øyelege og ortoptist når hun var 20mnd. Hun fikk påvist skjeling og at hun var veldig langsynt. Bestilte briller samme dag, og ei uke etterpå så hadde hun briller.
Hun har holdt på med lappetrening forå trene opp det "late" øyet fra hun var 3år(holder på enda, og nå er hun 5.5år). Her er tingene komplisert. Får hun briller med rett styrke for øynene, så går skjelingen fra å være innover til å bli utover, har hun litt lavere styrke på brillene så er nå skjelingen kun mikroskopisk skjeling(sa ortoptisten), men da har hun ikke optimalt syn.

Uansett er hun avhengig av det gode øyet sitt for at det dårlige skal fungere, selv når hun bruker briller. De lurer på om det rett og slett er en medfødt skade. Forklaringen jeg fikk var at inne i øyet hos alle finnes det noe som heter den gule flekk, på det gode øyet er den klar og fin, på det dårlige øyet er den uklar og veldig utflytende. Det vet ikke om det er så mye mer de kan gjøre nå og om de muligens har oppnådd det beste de kan oppnå.

Håper at hun aldri skader det gode øyet sitt, for da vil hun bli delvis handikappet, da det dårlige øyet ikke vil klare å fungere godt nok.

Venter nå på innkalling til øyelegen igjen.

Back
Topp