Dere som har barn som har tatt mandlene?

MammaTilToSmå

Glad i forumet
Håper på å få litt svar her.
Hvor gammelt var barnet?
Hvor tungt? Om det har noe å si?
Hvor lenge måtte dere vente på operasjonen og hvor ble den utført?
Hvordan form var barnet i etterpå?
Hvor lenge måtte barnet være hjemme fra barnehage, og hvor lenge var barnet dårlig?

Vi venter på svar fra St. Olavs om hun får operasjonen der. Men legen som kikket på henne sa at de var motvillige til å operere et barn under 4 år. Men hun er så tett at hun sliter veldig med pusten, du hører at hun er veldig tett og ser det nesten inni munnen på henne også. Håper på å få mange svar her, og om noen har barn som har blitt operert under 4 års grensa.

Han var 18mnd da han tok mandlene og plyppene
husker ikke hvor fort han fikk operasjon, men det var ikke så lang ventetid.
Det tok ca 10 dager før han spiste normalt igjen
han hadde oppstart i bhg da han fikk opr.dato, så vi drøyde den en uke.
formen hans etterpå var sutrete, tydelig vondt og ubehag i svelget.
operasjonen hjalp ikke for han, fortsatt like mye syk.

Hun er ikke mye syk her da, men hun sliter veldig mye med språk og uttale som følge av at hun er så tett. Fikk dere høre at han var for liten til operasjonen? Vi fikk høre at de ikke var glad i å utføre operasjon før fylte 4 år. 

Vi skal til vurdering for operasjon på ØNH om ikke så lenge. Snuppa er bare 1,5 år, og legen vår sa at de muligens ikke ville operere før hun var 2 år. Så ingenting om 4 år.
Her er jenta tett og er mye syk. Hatt 2 halsbettennelser på 1,5 mnd nå

Skal sies at han legen hennes var veldig rar og uforståelig da, men mente han sa noe om 4 år ja. Noen som vet hvordan jeg kan finne ut om St. Olavs vil ta henne eller må jeg vente til de svarer på henvisning?

ORIGINAL: MammaTilToSmå

Hun er ikke mye syk her da, men hun sliter veldig mye med språk og uttale som følge av at hun er så tett. Fikk dere høre at han var for liten til operasjonen? Vi fikk høre at de ikke var glad i å utføre operasjon før fylte 4 år. 

ja det var mye frem og tilbake siden han var så liten og at de helst ville at han skulle være 3 år først..
men pga sykdoms historien hans så valgte de å operere.
skal sies at han er på riksen hver mnd den dag i dag, er er hyppig syk med høy feber, og infeksjoner i lungene, sliter mye med pusteproblemer.
men da han var så liten så var ikke riksen inni bildet og de håpet at å fjerne mandlene og polypper ville hjelpe han..

Uff, det høres ikke noe særlig ut. Her var det opprinnelig planlagt å sende henvisning til riksen, sånn at de kunne ta mandlene samtidig med en annen operasjon hun skal ha der, men legen mente at det kom til å bli for mye belastning for henne og at det skulle falle negativt på den andre operasjonen som hun skal ha, som er veldig viktig, men legen vil at hun skal få operasjonen på St. Olavs i stedet, uavhengi av den andre operasjonen.

Hvor gammelt var barnet?
3 år
Hvor tungt? Om det har noe å si?
Husker ikke,men jeg tror ikke det har noe å si..

Hvor lenge måtte dere vente på operasjonen og hvor ble den utført?
Ca 2 mnd i fra henvisningen ble sendt.

Hvordan form var barnet i etterpå?
Litt groggy når hun våknet, men kom seg rimelig fort, etter 1 time kom vi tilbake på rommet, litt slapp og trøtt. Så hun lå å små dubbet litt, begynte å drikke vann igjen ganske fort, etterhvert fikk hun is og da kom også formen helt tilbake så da var hun oppe å lekte. Utpå kvelden kunne hun begynne med youghurt. Dagen etter reiste vi hjem.

Hvor lenge måtte barnet være hjemme fra barnehage, og hvor lenge var barnet dårlig?
Hun var hjemme i ca 1 uke, ikke fordi hun var i dårlig form ,men de skal helst ikke herje og løpe så mye rett etter på.

Alt i alt syns jeg at det gikk veldig greit, de sier at små barn kommer seg mye fortere enn voksne og det tror jeg at stemmer! operasjonen tok ca 45 min.
 Eneste jeg syns var ekkelt er den tiden de får narkosen og våkner opp igjen av den, noen kan også kaste opp litt etter på men det gjorde ikke hun.

Hvor gammelt var barnet? 4,5år
Hvor tungt? Om det har noe å si? hun er 19kg, men det har bare noe å si i forhold til narkosen, ikke noe med selve fjerning av mandlene.
Hvor lenge måtte dere vente på operasjonen og hvor ble den utført? Fikk time veldig fort, antagelig en avbestilling... skulle få etter jul, men fikk time 8.des. var inne i slutten av okt.
Hvordan form var barnet i etterpå? Rett etter operasjonen så sov hun myyye.. nesten hele tida, ble operert i 10 tida, jeg fikk se henne kl.11 på intensiven. Hun kasta opp, lukta suuur mensen, svart blod og blankt seigt slim, hun ble bedre etter å ha kastet opp, da surkla det ikke så mye... vi måtte være en stund på intensiven pga hun hadde lav oksygenmetning...
hun våkna i 23tida (hadde vært småvåken i løpet av dagen også).. spiste en halv yoghurt, fikk smertestillende hver 6.time... neste dag var hun i veldig fin form, men stemmen var litt rar... Vil si at hun var normal etter 3 dager.. spiste nesten vanlig fra 3-4dagen bortsett fra varm mat og syrlige ting..
Hvor lenge måtte barnet være hjemme fra barnehage, og hvor lenge var barnet dårlig? ble operert ons og var borte resten av den uka og uka etter...

Vi venter på svar fra St. Olavs om hun får operasjonen der. Men legen som kikket på henne sa at de var motvillige til å operere et barn under 4 år. Men hun er så tett at hun sliter veldig med pusten, du hører at hun er veldig tett og ser det nesten inni munnen på henne også. Håper på å få mange svar her, og om noen har barn som har blitt operert under 4 års grensa.
Sånn som jeg forstod det da vi var på kontroll før operasjon, så vil de helst ikke fjerne mandlene før de er 3 år da mandlene visstnok skal ha noe å si for immunforsvaret, så er det jo også noe med det å legge så små barn i narkose... men er hun ekstremt plaget så gjør de det sikkert... her var hun ikke plaget med infeksjoner, men spiste lite pga store mandler, vansker med å svelge maten og snorket som en gammal mann på natta... fikk vite etter operasjon at mandlene hennes var kjempestore.

Back
Topp