Dere som har barn som er langsynte...

tobarnsmor 2012

Elsker forumet
Hvordan merket dere dette? Hvilke "symptomer" hadde barnet?
Når ble det oppdaget?
Og fikk dere briller fort?

Skal til öyelegen med andrea til uka, spent på hva han sier.
Her må hun heeelt opp i tven, ser ikke ting som ligger foran henne, og hun ser små ting som er laaaaaangt unna. Igår på rema 1000 sa hun "mamma, se.. Den fuglen husker jeg" Jeg så og så der hun pekte, og tilslutt så jeg en pappeske på överste hylle helt oppunder taket, gjemt bort.. Den var det bilde av en liten angry birds fugl på 

Jeg er langsynt, men aldri brukt briller til daglig, og det ble oppdaget  da jeg var ganske lita..
Følte "trykk" over øynene og hodepine var mine symptomer, så ble det fort tungt å se i bøker, ting på nært hold, ble sliten i hodet:p. 
Hadde ett par lesebriller da jeg var yngre, men fikk aldri til å bruke de.

_Snepsi_ skrev:
Jeg er langsynt, men aldri brukt briller til daglig, og det ble oppdaget  da jeg var ganske lita..
Følte "trykk" over øynene og hodepine var mine symptomer, så ble det fort tungt å se i bøker, ting på nært hold, ble sliten i hodet:p. 
Hadde ett par lesebriller da jeg var yngre, men fikk aldri til å bruke de.

ok.. ikke ofte hun klager på vondt i hode eller öynene. men det er innimellom. Det er mer at hun ikke ser ting näre.. Jeg må fysisk ta hodet eller hånden hennes ned mot tingen för hun ser den. Eller plukke den opp og holde den opp foran henne for at hun skal se den.. Men hun er flink på å perle, tegne, skrive, gjöre oppgaver osv.. så spent på hva legen sier.. 

dytt 

Fant det ut ganske tidlig siden han har noe som heter nystagmus (ufrivillig øyebevegelse) og det oppdaget vi ved 3 mnd s alder. Så i forbindelse med sjekk av det så fant vi ut av at han var langsynt. Begynte med briller når han var 2 år.

Langsynte barn har friske og sterke musklar rundt augene og kan dermed "konsentrere seg til skarpsyn" til ein viss grad. Derfor blir det ofte oppdaga seint.

Guten vår begynte å skjele ved tre års alder og blei henvist til augelege. Fekk time etter 7 månader, og det blei påvist at han er veldig langsynt. Han måtte bestille briller umiddelbart sa augelegen (styrke +6,5 og +7,25). Fekk brillene ved 3 år og 8 mnd. Ved 4 år blei det oppdaga at han var nær blind på det eine auget, men ved hjelp av intensiv lappetrening gjennom to og eit halvt år har vi klart å få synet tilbake. Han brukar framleis mest berre eine auget, så han har noko problem med ting som å sykle og å bevege seg i terreng.

Han sliter mykje med finmotorikk, skriving/teikning/fargelegging/klipping. Har aldri vore interessert i å pusle eller perle.

Første/einaste klare symptom var altså skjeling. Men i ettertid ser vi jo at han var veldig utrygg på å gå utandørs, i trapper, "klossete" grovmotorisk, og han ville helst sitte inni tv'en. Ingen interesse for å teikne, første gong han skreiv forbokstaven sin var han fem år. Og eit par månader etter teikna han sitt første menneske/første teikning som ikkje var rabling. Men samtidig har han alltid elska å "lese" bøker, og var vi ute og køyrde bil kunne han plutseleg informere oss om at "Her e det lov å kjøre i 50!"

Vi er veldig glade for at han faktisk begynte å skjele så langsyntheten blei oppdaga, men også ganske oppgitt over at han måtte vente så lenge på time hos lege, sidan det er umåteleg viktig at f.eks. lappetrening blir satt i gang så tidleg som mulig for å redde mest mulig av synet. Brillestyrken blei forresten justert no rett før jul, +7,5 på begge auger, samt skeive hornhinner.

Lykke til hos augelegen!

Back
Topp