Dere som har barn som deler rom..

MaiTjohei

Forumet er livet
MAI 2013
Hvordan fungerer det?

Jeg håper å snart kjøpe meg leilighet, men med byprisene er jeg heldig om vi får oss en fin treroms.

I dag sover lillebror på 20 mnd fortsatt med meg, mens storesøster på 6 år har eget rom.

Om jeg får kjøpt meg noe i løpet av sommeren vil barna være 2 og 7 år. Veldig spent på hvordan det vil gå ;-)

Jeg har 3 ungerl Eldste blir 12, mellomste blir 6 i august og vesla blir 4 i april.

Vi har nå bare 3 soverom i huset ( vi bygger på, så alle vil få egne ro i 2015) . Før vesla hadde eldste det store soverommet og han minste det aller minste. Når vesla kom så sov hun bare alene noen uker på det minste soverommet for han eldste ville ha mer sitt, da hadde han delt med broren som var 6 år yngre noen måneder. Han var da ca 7-8 år. Så da fikk han eldste det minste...sitt eget.. og de to minste delte rom.. 20 mnd mellom i alder.

Stort nok rom, men soooooooom de krangler om alt. Selv om de har sitt her og der,, så blir det feil. Konstant krangel. Ble slik etter at hun minste nærmet seg 3 år. Før det gikk det bra.
Nå ser vi alle frem til at huset blir ferdig så alle får 3 store egne rom. Vertfall for de to minste. Få sitt eget. Men det som ikke funger for mine, funker for andre. Men vanskelig med alderforskjell vertfall.6 år mellom og eldste og mellomste. De kunne ikke delt slik de gjorde på starten. Men alle er forskjellige da :)

Jeg delte rom med lillesøsteren min fra jeg var 5 til jeg var 12. Det er fire år mellom oss.
Det gikk kjempefint!

Og pga det er jeg av den meningen om at barn har godt av å dele rom. Vi mennesker er flokkdyr og laget for å dele rom, bodde i huler og langhus i mange tusen år! Det er ikke før de siste 50 årene at det har vært vanlig med eget rom :) Å dele er en veldig fin og kjekk egenskap.

Jeg har 3 ungerl Eldste blir 12, mellomste blir 6 i august og vesla blir 4 i april.

Vi har nå bare 3 soverom i huset ( vi bygger på, så alle vil få egne ro i 2015) . Før vesla hadde eldste det store soverommet og han minste det aller minste. Når vesla kom så sov hun bare alene noen uker på det minste soverommet for han eldste ville ha mer sitt, da hadde han delt med broren som var 6 år yngre noen måneder. Han var da ca 7-8 år. Så da fikk han eldste det minste...sitt eget.. og de to minste delte rom.. 20 mnd mellom i alder.

Stort nok rom, men soooooooom de krangler om alt. Selv om de har sitt her og der,, så blir det feil. Konstant krangel. Ble slik etter at hun minste nærmet seg 3 år. Før det gikk det bra.
Nå ser vi alle frem til at huset blir ferdig så alle får 3 store egne rom. Vertfall for de to minste. Få sitt eget. Men det som ikke funger for mine, funker for andre. Men vanskelig med alderforskjell vertfall.6 år mellom og eldste og mellomste. De kunne ikke delt slik de gjorde på starten. Men alle er forskjellige da :)

Ser ikke for meg at det blir noen hit her heller altså.. Hehe. Må finne på noe lurt. Rommet til storesøster er jo hellig. Hun lukker slik at lillebror ikke skal få komme inn. Hun elsker jo å leke med dill og dall, og han elsker å rive ned og rote ;-)

Er nok en for stor aldersforskjell til at det kan gå bra, tror jeg. Ser for meg at det kan bli vanskelig med legging også.. Jeg får nesten bare krysse fingrene for at jeg på et mirakuløst vis klarer å få kloa i en ok fireroms :p

Tror det kommer helt ann på barna. Noen funker det for andre ikke. Mine er det 17 mnd mellom og det hadde aldri gått. De deler etasje og det er ille nok. Men har en venninne hvor det funker helt supert.

Ser ikke for meg at det blir noen hit her heller altså.. Hehe. Må finne på noe lurt. Rommet til storesøster er jo hellig. Hun lukker slik at lillebror ikke skal få komme inn. Hun elsker jo å leke med dill og dall, og han elsker å rive ned og rote ;-)

Er nok en for stor aldersforskjell til at det kan gå bra, tror jeg. Ser for meg at det kan bli vanskelig med legging også.. Jeg får nesten bare krysse fingrene for at jeg på et mirakuløst vis klarer å få kloa i en ok fireroms :p

I en viss alder så skal jo ikke de "små" verken røre eller rote i nærheten. Vet for andre at det fungerere et år eller to, men her er det krig. Det er 20 mnd mellom.. blir 4 og er snart 5,5 år. De kaaan leke sammen, men sliter med det som er SITT.. for det rotes og flyttes på begge sider,,, Han eldste kunne ALDRI nå ha delt rom med noen yngre. DET er hans... og slik ting er.. ja slik skal det være.. hehe!! Sommer/høst i år.. da får alle 3 egne store soverom hver. Vi all e gleder oss ;)

Jeg har tre stk på 12, 2,5 og 9 mnd. Vi har tre rom og de to minste har nå delt rom i ei ukes tid. Det har gått over all forventning, han eldste sover mye bedre om natta :) Minste sliter litt pga hoste og det at jeg ikke ligger klint inntil henne, men blir bedre og bedre for hver natt :)

Jeg har i perioder delt rom med småsøsken helt til jeg ble 17 år, det gikk helt fint :)

Jeg delte frivillig rom med søsteren min fra jeg var 6-7 til jeg flyttet hjemmefra. Det gjorde forholdet bare mye bedre:) Jeg skulle ønske mine kunne delt rom, men mannen vil ikke, og siden vi har nok soverom så...

Her deler de to minste og det går kjempebra 21 mnd mellom dem.

Mine på 3,5 og snart 6 deler rom, og de går kjempefint! Men de har delt siden minste var 1 år. De kunne hatt hver sitt rom, men syns de kan dele :)

Her deler ett- og treåringen rom mens vi pusser opp storebrors rom. Det har gått over all forventning :) De fjoller litt før de sovner, men koser seg og sover godt hele natta, begge to.

To jenter som deler her, 2,5 og 4,5 år. Det fungerer supert og begge begynte å sove hele natten ( noe de ikke har gjort før) når de begynte å dele rom. De har stor glede og ikke minst trygghet i hverandre.

Da vi bodde i leilighet med 2 soverom fungerte det ikke å dele rom for mine jenter. Det er 2 år og 9 mnd mellom de.. De bare kranglet og det var aldri noe hyggelig for hverken eldste eller minste ! Nå har vi flyttet og de har hvert sitt rom! Nå leker de mer harmonisk sammen, men har også muligheten til å trekke seg tilbake på sitt eget rom ved behov for alenetid ! Dette fungerer mye bedre for våre barn iallefall ...

Våre to gutter på 4 og 6 deler rom. De koser seg sammen. Har et tomt rom, men de får ikke sove om de ikke er på samme rom, så de blir nok og dele en god stund til :)

Mine to jenter på 5 og snart 8 har delt rom i flere år. Det går supert, og de kooser seg med det. De får et nærmere forhold, og dermed synes vi det er verdt det at de tidvis tuller mye når de skal sove. Nå skal det sies at jentene krangler lite. De skal få dele rom så lenge de ønsker.

Back
Topp