dere som har barn på SFO e.l

¤Ida

Gift med forumet
Jobber på en SFO her, å begynner å bli fustrert over matsituasjon der.
De får et måltid kl 13.30 hver dag og JEG mener at man burde holde fokus på sunn og næringsrik mat, men skjønner at det må være lettvindt siden det er over 60 unger som skal ha.
MEN det må jo gå ann å ha noe annet en frokostblandinger, frukt og litt kjeks, knekkebrød, yougurt å slikt...er en skjelden gang det er noe varmt å da er det tomatsuppe og makaroni, eller fiskeburger...
Nå i det siste har det blidd ille, omtrent ingen mat i skapene og måtte funnet frem nødløsninger, i dag kutta di fiskekaker i småbiter og kokt ris[8|] var så vidt ungene fikk noe på fatet di få som ville ha, resten fikk en sur mine og en appelsin, banan eller eple.

Jeg vet jeg hadde klaget hadde jeg vist at jeg betalte ca 2000 i mnd for et upedagogisk tilbud hvor di heller ikke får ordentlig med mat...

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

jeg jobber også på sfo,der får de ikke noe mat.. må ha med mat selv ! får frukt eller grønnsaker hver dag da .

betaler di vanlig sfo pris da??
jeg hadde ikke betalt nesten 2000 i mnd for en "oppholdsplass" uten noe særlig retningslinjer i!

Der jeg jobber er det stortsett brød og knekkebrød til mat med godt utvalg pålegg, og frukt eller rå grønnsaker etterpå.[:)] Også har vi varmmat 1 gang i uka, noen ganger oftere.[:)] Og foreldrene er fornøyde med det siden vi spiser kl 14, og maten på sfo ikke skal erstatte middagen hjemme.
Og mye man kan lage til mange barn som er både sundt godt og lettvindt.[:)]

ORIGINAL: lene78

vil du kopmme og jobbe hos meg en uke?
Vi er heldige og har kokk 1 dag pr uke vi og er oppdtaret ang sunn mat som går ann å lage i sfo!
Dere skulle hatt et kurs med han - masse inspirasjon og motivasjon til å lage sunn mat!

Men kanskje litt langt å reise for det da...

jeg er ferdig der nå i løpet av denne uka, men de som er igjenn skulle absolutt hatt et kurs...
jeg og, hvis jeg skal jobbe i SFO i fremtiden...hørtes veldig glupt ut, tror jeg skal gi di et tips om at det finnes...

eg er sfo-leder her og vi har lunsj hver dag. Da får de skiver/knekkebrød med ett godt utvalg av pålegg;brunost,hvitost, fårepølse,makrell,leverpostei, servelat,skinke, baconost, skinkeost, agurk,paprika osv.. Ca. 1 gang i uken rister vi brødet og det syns ungene er heelt topp[:D] De får i utgangspunktet spise så mye de vil, men enkelte barn må vi stoppe, da de kan spise opptil 6-7 skiver, og det syns eg de ikke trenger før middag.

Så lager vi varm mat minst 2-3 ganger i mnd, og da får barna være med og bestemme litt, og har laget blant annet taco,grønnsakssuppe, potetmos med grønnsaker, pizza, tomatsuppe osv.. Er litt bergenset hva vi kan lage pga antall barn og tid, men prøver så godt vi kan at barna skal få delta i matlaging(gruppevis) og at maten skal være sunn. Men har også en del barn med cøliaki og andre matallergi, så vi må vri hodene våres ganske godt for og finne noe alle kan spise,evt få tak i glutenfritt(noe som ikke er lett siden butikkene her har ett dårlig utvalg[:@])
Utenom det igjen har vi innimellom vafler,kakao, smoothie osv, når vi må bruke opp melk og frukt før det går ut på dato. Frukt får de også 1-2 ganger i uken.[:)]

ORIGINAL: ¤Ida

Jobber på en SFO her, å begynner å bli fustrert over matsituasjon der.
De får et måltid kl 13.30 hver dag og JEG mener at man burde holde fokus på sunn og næringsrik mat, men skjønner at det må være lettvindt siden det er over 60 unger som skal ha.
MEN det må jo gå ann å ha noe annet en frokostblandinger, frukt og litt kjeks, knekkebrød, yougurt å slikt...er en skjelden gang det er noe varmt å da er det tomatsuppe og makaroni, eller fiskeburger...
Nå i det siste har det blidd ille, omtrent ingen mat i skapene og måtte funnet frem nødløsninger, i dag kutta di fiskekaker i småbiter og kokt ris[8|] var så vidt ungene fikk noe på fatet di få som ville ha, resten fikk en sur mine og en appelsin, banan eller eple.

Jeg vet jeg hadde klaget hadde jeg vist at jeg betalte ca 2000 i mnd for et upedagogisk tilbud hvor di heller ikke får ordentlig med mat...

Eh...får de mat???!!! Det er jo fantastisk!! SFOen til sønnen min koster 2300,- og de må selv ha med matpakke. Personalet er uten fagutdanning og det sees mye på film og spilles playstation....... Tror jammen meg du jobber på en bra sfo..... Og NEI sønnen min skal ikke gå på SFO til høsten heller!!!!![:@]

ORIGINAL: ¤Ida

jeg jobber også på sfo,der får de ikke noe mat.. må ha med mat selv ! får frukt eller grønnsaker hver dag da .

betaler di vanlig sfo pris da??
jeg hadde ikke betalt nesten 2000 i mnd for en "oppholdsplass" uten noe særlig retningslinjer i!

uten noen særlige retningslinjer ?

jeg hadde heller ikke betalt 2000 i mnd for en oppholdsplass hvor de kun serverer søplemat !

hvor manger unger er det på sfoen deres?

vi hadde rett og slett ikke hatt mulighet til å lagd mat til alle ungene, da måtte de ansatt mange flere noe som igjen vil gjort plassen dyrere antageligvis ! veit de gjorde det noen ganger i uka før, men da var de veldig mange ferre unger !

og de fleste har jo ingen annen mulighet enn å ha ungen på sfo, så da har man ikke mye valg !

men jeg syns de bør servere sunn mat, eller la vær !

er jo ikke krav til noe pedagogisk opplegg i SFO tiden, greit nok det siden det er ei FRITIDS ordning, men synes på sfoen jeg er på så er bare barna der, så er det bare å få dagene til å gå...men synes absolutt at det skulle blidd tilbud noe slags opplegg i den tiden.

Samme med krav om PLASS, det er mangelvare hos oss, vi har et kjøkken, 3 klasserom da som er overfylt med pulter og et pittelite grupperom, skulle vært krav om plass også...
mer som en barnehage, hatt EN myk plass å sitte vertfall...

Å maten igjenn, hos oss så er det syltetøy, kaaansje ost og tubepålegg, vi får ikke bestille pølsepålegg eller annen "dyr" pålegg, noe som barna helst ønsker.
å når di ikke vill ha det som blir servert så er det med sure miner de får frukt, når jeg sender de på kjøkkenet så får jeg en annen sur ansatt på nakken fordi jeg ikke kan bare gi de frukt for de ikke vill ha det andre...

Vi er 60 unger og 4 fast ansatte, jeg som lærling og ei som bruker å være en gang i blandt som vikar å ei som har vært sykemeldt hele dette året.

Back
Topp