Dere som har barn mellom 2 og 3 (terror oslo)

Froni

Forelsket i forumet
hei-..

Lurer på hvordan barna deres reagerer og hvordan dere snakker med bana deres. 
Noen tips, opplevelser med episoder fra andre terror handlinger hvor barnet da var yngre? 

Her sliter jeg litt med hvordan jeg skal snakke med minsten da alle råd jeg finner går fra 5 år og oppover. 
Mange av tipsene er jo generelle men mange går også ut på at barnet klarer å forklare mer. 
Her i huset er far journalist så da det skjedde ble nyhetene satt på og jeg brifet han gjennom påkledning ( klær, skuddsikker vest osv) og da fikk jo han på 2 år og 4 mnd sett en del av hva som skjedde. 
Etter at pappa dro fik jeg kommentarer som: 
Mannen må til sykehuset fordi han har aua, bob (byggmesteren) må bygge mange nye hus og han forstod ikke hvorfor ikke han kunne få reise inn og hjelpe pappa på jobb. 

Ikke lett føler jeg.. Litt ny og usikker opplevelse... 

Trenger en 2 åring og vite noe om detta da..?? Ikke ha på tven med barna i nærheten sier jeg bare.. Skjønner at en 5 åring begynner og lure men en på 2 -3 tror jeg ikke merker noe hvis det ikke vises bilder eller snakkes om det i nærheten..

må si meg enig der....
jeg har en på 5 og en på snart 3.
han på 5 har vi snakket med, mens han på 3 rett og slett er for liten... han vil ikke lure stort på det om ikke vi presser på han bilder av det uansett... og de bildene som har vært vist i dag burde vel ingen små barn se...

Har ikke tenkt til å si noe som helst til henne om det, siden hun er skjermet fra både å høre og se noe om det :)

Poenget her er at far er journalist og tv da stod på mens han skiftet for å få oppdateringen. 
Prinsen fikk da tydeligvis med seg mer enn jeg oppfattet med en gang og når skaden da har skjedd så må man jo ikke lukke øynene men være der.. 

Nå må jeg si at prinsen ikke har reagert noe mer enn de kommentarene så tror nok ikke han forstod så mye som det virket som med en gang. Hadde dette gått inn på han hadde han nok ikke sovet hele kvelden... God er jo det :D

Spørsmålet om tips til de som da har havnet i denne situasjonen var mer ett spørsmål og ikke ett stor behov.. 
Samtidig er dette en så alvorlig sak og vi bor ikke så langt unna så å skru av all media mener jeg er lite smart da dette bær være noe alle er opplyste om, .... 

Nå snakkes det jo om at det er en etnisk norsk mann og beskjeden på Youtube var på polsk.  Da burde ola og kari reagere... Dette er nok lite sannsynlig jihad eller alquida.. ? 

Jeg ser ikke noen grunn til å fortelle han noe om det. Passer på at tven ikke står på og viser sterke bilder. Jeg vet ikke helt hvordan du skal forklare situasjonen dessverre. Men med tanke på at han har fått med seg at noen må på sykehuset, så får du jo bare bekrefte at han har fått "aua", men at legen vil gjøre han helt bra igjen eller noe sånt. Håper du finner ut av det :-)

Vi har en gutt på 2.5 år og har unngått å ha på disse nyhetskanalene når han er tilstede. Vi holder oss da enten oppdatert på nett eller så venter vi til han er lagt seg.

Frk.MammaMor skrev:
Trenger en 2 åring og vite noe om detta da..?? Ikke ha på tven med barna i nærheten sier jeg bare.. Skjønner at en 5 åring begynner og lure men en på 2 -3 tror jeg ikke merker noe hvis det ikke vises bilder eller snakkes om det i nærheten..

Jeg er helt enig! Vår 2 åring skjønner ikke dette likvel og vi har hatt på radio, men ikke tv eller hatt aviser liggende tilgjengelig....dette trenger han ikke å se! Og vi bor ikke i Oslo heller så vi er ikke direkte berørt av hendelsen!

Frk.MammaMor skrev:

Er enig i denne altså. Jeg har en på snart 3 og han har ingen forståelse for disse tingene. Vi prater ikke om det når han er tilstedet, og om vi hadde gjort det så tror jeg ikke han hadde sport eller interessert seg for det. Barn i denne alderen har ikke  noe særlig forståelse eller empati for å kunne sette seg inn i en slik situasjon.
MEN om vi hadde vært sterkt berørt og vi hadde hatt nær familie som hadde vært involvert i denne forferdelige situasjonen så hadde nok ting vært annerledes.
Nei off, min mening om det der er at jeg skåner hvertfall barnet mitt om å vite slike ting.

La nok litt mye i setningene hans... Men da de ble sagt fik han bekreftelse på at mannen jo ble bra på sykehuset at bob kunne bygge nye hus og at pappa må få jobbe selv og at prinsen skal få leke istedetfor...

Han sov hele natten (Fra 19 til 07, noe han ikke har gjort før!), har ikke sakt noe mer, samt at vi i går dro rett på 100års dag så tror nok at det var litt mindre forståelse enn først fryktet.. 

Men må si at jeg ikke er enig i at barnet i denne alderen ikke har empati og forståelse for dette føler jeg at min sønn motbeviste, men klart at den fulle forståelsen av alvorlighetens graden er nok ikke på plass enda.... 

:D

Back
Topp