dere som har barn med glutenallergi eller laktoseinntoleranse..

Jafseslafsaslappfis

Forumet er livet
VIP
hvordan merket dere det? og hvordan finner de det ut hos legen? blodprøver?
tenkte å høre i dag, da vi har legetime..hun sier nesten hele tida at hun har vondt i magen

Jeg har en datter med Cøliaki/glutenallergi.

Vi slet nok i noen år med å finne ut hva som feilte jenta vår.
Hos henne var oppkast det symptomet som var mest framtredene. Legene tok en del bakterie tester, sjekket crp og fant for øvrig ikke noen grunn til at ho kastet opp.
..for vår del var det til å bli gal av.. 3-7 netter i uka vekket jeg jentongen på natta for å dusje henne(ho våknet ikke hverken før eller under oppkast), gre oppkast ut av håret ved hjelp av balsam før vi kunne begynne å vaske det..sengetøybytte osv. Fastlegen vår gikk så langt en gang jeg var riktig sinna på kontoret, å ymte frampå om alt kanskje ikke var helt greit hjemme hos oss..at det kunne være derfor ho kasta opp så mye.

Helsesøster var ikke fornøyd med vekst kurven..men legen vår påpekte at jenta var som klonet av meg og at jeg var skinn og ben hele oppveksten.

Så kom bestefar på besøk..da var det ett år siden sist han hadde sett frøkna og han reagerte på hvor slapp, blek og tynn ho var blitt (da var ho 6 år og brukte bukseseler på strømpebuksa når ho lekte hjemme).
Det var påske og vi hadde dåp..har et fam.medlem som er lege (som vi bevisst ikke har brukt da det føles "for nært").
Bestefar var ikke snauere enn at han tok alt opp med legen, som var sjokka over behandlingen vi hadde fått..og vi fikk beskjed om å komme på legestasjonen alt neste morgen..selv om det var stengt. Blodprøvene blei sent til sykehuset med rutefly.

positiv test, så tarmbiopsid i narkose.
I tillegg til positiv test var jernlagrene i bunn siden kroppen ikke kunne ta opp jern pga ødeleggelsene i tarmen.

Forutenom at ho kasta opp og at ho var sliten og spiste enormt mye så hadde ho ingen sympt.
Magesmerter, diare osv fikk ho ikke før etter ho var begynt med glutenfri mat. Altså..ho får vondt og får diare hvis ho spiser noe med gluten i nå..ikke da.

Jenta vår har cøliaki.

Vi har siden hun var 1 år slitt med mat.( hun spiste nesten ikke ) Og hun har vært "vanskelig".. fått hysteriske anfall ( mye frustrasjon ) sovet dårlig om nettene o.l. etterhvert som hun ble litt større så ble disse tingene verre... hun spiste til slutt ( om hun spiste i det hele tatt ) bare 1-2 biter av hvert måltid. Og hun ble surere og surere..magen hennes var blåst opp som en ballong og etterhvert begynte hun å klage på magesmerter... da var hun litt over 3 år. Da tok vi henne med til legen som tok en blodprøve som testet om det var gluten allergi.

Den var positiv. Og da var det sånn at vi måtte vente en stund ( mange mnd. ) på time til gastroskopi for at hun skulle få diagnosen cøliaki, så vi måtte fortsette å gi hun mat hun ikke tålte.. i løpet av den ventetiden ble hun verre og verre... hun trakk seg helt tilbake i sosiale sammenkomster, ville være mye i fred, ville ikke spise, var veldig frustrert. de begynte tilogmed å sette igang grupper i barnehagen for at hun skulle være med andre barn.

Når vi endelig fikk overstått gastroskopien og fikk startet på glutenfritt kosthold ble hun et helt annet barn med stor appetitt som spiser nesten mer enn meg til tider, ikke vondt, ikke frustrert, veldig sosial, glad jente som sover godt om nettene :D

men synes å huske at han legen vi var på kontroll med sist, sa at det har kommet nye regler nå som sier at når blodprøven viste så tydelig glutenallergi som hennes gjorde så slipper man å gå igjennom gastroskopien nå.. :)

Her er det laktoseintoleranse/ melkeallergi.

Når vi merket at hun hadde kolikk og skrek veldig mye (rundt 6 ukers alder) bestemte vi oss for at jeg skulle kutte ut all melk fra kosten min (jeg ammet), og skrikingen gikk ned fra 5-7 timer per dag, til "normalt". I tillegg merket jeg at maten holdt seg bedre nede, det ble slutt på sprut gulp/oppkast. Dersom jeg får i meg noe som inneholder melk eller mye egg (hun reagerer på større mengder egg også) så får hun vondt i magen, hun gråter mye og er tydelig utilpass, samt gulper/kaster opp.

Grunnen til at jeg var såpass rask til å prøve ut det å kutte ut melk var fordi både jeg og søsteren min hadde melkeallergi som barn, så det var det første jeg tenkte på å prøve.

Har ikke fått en diagnose enda da legen på helsestasjonen har sagt de ønsker å vente å se om det går over, og at de ikke vil teste før rundt 1 års alderen.

*spent* skrev:
Jenta vår har cøliaki.

Vi har siden hun var 1 år slitt med mat.( hun spiste nesten ikke ) Og hun har vært "vanskelig".. fått hysteriske anfall ( mye frustrasjon ) sovet dårlig om nettene o.l. etterhvert som hun ble litt større så ble disse tingene verre... hun spiste til slutt ( om hun spiste i det hele tatt ) bare 1-2 biter av hvert måltid. Og hun ble surere og surere..magen hennes var blåst opp som en ballong og etterhvert begynte hun å klage på magesmerter... da var hun litt over 3 år. Da tok vi henne med til legen som tok en blodprøve som testet om det var gluten allergi.

Den var positiv. Og da var det sånn at vi måtte vente en stund ( mange mnd. ) på time til gastroskopi for at hun skulle få diagnosen cøliaki, så vi måtte fortsette å gi hun mat hun ikke tålte.. i løpet av den ventetiden ble hun verre og verre... hun trakk seg helt tilbake i sosiale sammenkomster, ville være mye i fred, ville ikke spise, var veldig frustrert. de begynte tilogmed å sette igang grupper i barnehagen for at hun skulle være med andre barn.

Når vi endelig fikk overstått gastroskopien og fikk startet på glutenfritt kosthold ble hun et helt annet barn med stor appetitt som spiser nesten mer enn meg til tider, ikke vondt, ikke frustrert, veldig sosial, glad jente som sover godt om nettene :D

men synes å huske at han legen vi var på kontroll med sist, sa at det har kommet nye regler nå som sier at når blodprøven viste så tydelig glutenallergi som hennes gjorde så slipper man å gå igjennom gastroskopien nå.. :)

der ser man hvor forskjellige symptomene kan være.
Hos mi kom ikke magesmerter, diare eller oppblåst mage før etter ho var bynt med glutenfritt.
Og ho spiste som en hest før diagnosen.
6 skiver hjemme til frokost før barnehagen, 6-8 skiver med seg i sekken..og vi opplevde ofte at ho måtte låne skiver hos andre da det ikke ble nok.

Mi kasta opp i mange år..og legene sa det var et tegn på at cøliakien hadde vært ubehandlet i mange år.

Husker vi var på sykehuset og gjorde gastroskopien på en tirsdag. Legen som tok biopsiden kom opp og sa at det var så tydelig at det dreide seg om cøliaki at vi ikke skulle vente på noen vidre svar, men begynne med glutenfritt samme dag.
..alt samme helg var frøkna et helt nytt barn..full av energi, høyt og lavt.
Følte meg totalt utmattet av dette nye barnet som hadde flyttet inn på samme tid som jeg hadde 3 yngre barn ;)

Men..ingenting er bedre enn å se at barnet blir friskt og "blomstrer" :)

Back
Topp