dere som har barn med Cøliaki =)

linnhege

Glad i forumet
Noen som vil "dele" eller gi ut noen vellsmakede oppskrifter på brød å slik?

Har enda problemer med å få ungen til å spise dette, så vi var hos en eneringsfysiolog føre jul og ho ba oss kutte ut brød i en stund[&:], pga jenta her kunne ha minner om den vonde tiden da ho bare kasta opp av å spise brød. ( ho ville jo ikke spise brød)
Nå har vi hatt brød frie uker i 2 uker, laga brød i går av slik semper grov mix og laga baguetter og rundstykker av dette. men nei da.

ble "kjent" med ei dame jeg liker super godt og beundrer som har en egen blogg om cøliaki. leser bloggen jevnt og prøver mye[:)] Takknemmelig!!

men kanskje andre også vil dele litt=)=) jeg har selv ikke så mye å dele, men noe finnes det jo:P

? Åssen mel bruker dere å bake brød/kaker og lage mat med??
? tilsetter dere noe i mix`ene for å få ting grovere?

Også ett generelt sp: hvis dere har fler barn, har begge/ alle cøliaki og spiser dere i såfall likt?

Hilsen en [font="arial, helvetica, sans-serif"]nysgjerrig mamma=)

Dytter litt[:)]

Hei!
Jeg har fire barn ,derav to jenter m cøliaki. Vi lager stort sett glutenfrie middager, så alle spiser stort sett likt. Bortsett fra når vi har pizza og pasta.[:)]
Jeg bruker stort sett melet fra semper til baking, fordi jeg syns det er det som gir best resultater.
Til brød bruker jeg semper grov og semper fiber.
Kan sende deg en god oppskrift på brød senere, har litt dårlig tid akkurat nå[:)]

Bruker foreløpig bare kjøpebrød.. Fria har flere forskjellige typer, fra grovt til fint, så bytter litt rundt der så hun ikke skal bli matlei..
Knuser glutenfri havregryn til mel og blander halvt om halvt med ferdig melblanding eller Teff-mel om vi skal lage pizza, snurrer e.l

ORIGINAL: Thess0

Hei!
Jeg har fire barn ,derav to jenter m cøliaki. Vi lager stort sett glutenfrie middager, så alle spiser stort sett likt. Bortsett fra når vi har pizza og pasta.[:)]
Jeg bruker stort sett melet fra semper til baking, fordi jeg syns det er det som gir best resultater.
Til brød bruker jeg semper grov og semper fiber.
Kan sende deg en god oppskrift på brød senere, har litt dårlig tid akkurat nå[:)]

Hei=)
Blander du en pakke semper grov og en fin. så det blir to brød om gangen? for det kan jeg jo sikkert prøve:P

Ja hadde vært super fint med en oppskrift[:)] Tusen takk[:D]

ORIGINAL: Froskegele

Bruker foreløpig bare kjøpebrød.. Fria har flere forskjellige typer, fra grovt til fint, så bytter litt rundt der så hun ikke skal bli matlei..
Knuser glutenfri havregryn til mel og blander halvt om halvt med ferdig melblanding eller Teff-mel om vi skal lage pizza, snurrer e.l

[:)] Ja har prøvd alt av kjøpe brød, men ikke no faller i smak. bare en bit også spytter ho ut[&:] det er ikke lett, eneste ho har spist av det ferdig brødet er loffen og det får ho ikke, liker ikke att ho spiser mye loff, bare til gryter å slik[:)]

teff-mel? hva er det[8D] ( så dum som jeg er veit jeg ikke det,  haha)

Her er oppskriften på brød:) Blir tre brød, og siden deigen er så "klissete" er det greit og bruke former.

12 dl vann
1 dl olje
3 ss fiberhusk
1 pk søt fersk gjær
Det våte varmes til fingervarmt og gjæren røres i, ha i fiberhusk og la det hele svelle i 10 min.
1 ts salt
1 egg
2 ss sirup
1 semper grov
2 semper fiber

eltes i 5 min
heves i 30 min
haes i tre former og etterhev
200 c i 30-40 min

ps. tok en stund før min eldste datter ville spise brød, hun hatet brød i utgangspunktet. Og var såpass stor (4 år) at hun husket hun fikk vondt i magen av brød. Men nå eeeeelsker hun mammas brød[:)]

Her er oppskriften på brød:) Blir tre brød, og siden deigen er så "klissete" er det greit og bruke former.

12 dl vann
1 dl olje
3 ss fiberhusk
1 pk søt fersk gjær
Det våte varmes til fingervarmt og gjæren røres i, ha i fiberhusk og la det hele svelle i 10 min.
1 ts salt
1 egg
2 ss sirup
1 semper grov
2 semper fiber

eltes i 5 min
heves i 30 min
200 c i 30-40 min

ps. tok en stund før min eldste datter ville spise brød, hun hatet brød i utgangspunktet. Og var såpass stor (4 år) at hun husket hun fikk vondt i magen av brød. Men nå eeeeelsker hun mammas brød[:)]

Må testes!

Henger brødskivene sammen??[8D][:D]

ORIGINAL: suki

Noen som vil fortelle litt om symptomene deres barn hadde før de fikk påvist cøliaki?

Her var symptomene oppkast og diare hver dag,
en sliten og lei unge som ikke hadde mye enærgi.
 en mage som sto "rett" som en ballong,
tynn og spinkel og ville ikke legge på deg.
i en alder av 1 år veide vesla 7,3 kg.

Tror jeg har et bilde der magen syntes litt:

Spør dere, og håper på svar.
Lurer veldig på om mini har cøliaki. Han er ikke tynn og spinkel, men har stor kulemage. Han har veldig sjelden fast avføring, og klager ofte på magevondt. I tillegg promper han veldig mye. Skal til legen å sjekke altså, men kanskje dere kan "synse" litt please[;)]. På forhånd takk[:D]!

ORIGINAL: Tinajulekule

Hva er bloggen hennes ??
'
Jeg har cøliaki å aner ikke hva jeg skal handle inn eller spise[:o]

http://hverdagsmatutengluten.blogspot.com/

ORIGINAL: *LC*

Lurer veldig på om mini har cøliaki. Han er ikke tynn og spinkel, men har stor kulemage. Han har veldig sjelden fast avføring, og klager ofte på magevondt. I tillegg promper han veldig mye. Skal til legen å sjekke altså, men kanskje dere kan "synse" litt please[;)]. På forhånd takk[:D]!

Kan jo være att han har det ja,
Magen til dattra mi var som en slik biafra mage, men ho var/ er også spinkel og tynn, ho hadde diare og kastet opp hver kveld da ho la seg.
Men klager han på mage vondt og har "diare" hver dag så få han skjekket[:D]

men da er det veldig viktig at han får "vanlig" mat frem til legebesøk og blodprøve takingen, pga ellers blir det ikke vist på prøvene. og ett lite tips. er du usikker så stå på ditt, ikke vent på att legene skal finne ut av det selv. dette har jeg erfart!

ORIGINAL: Kråksjærten

12 dl vann
1 dl olje
3 ss fiberhusk
1 pk søt fersk gjær
1 ts salt
1 egg
2 ss sirup
1 semper grov
2 semper fiber

eltes i 5 min
heves i 30 min
200 c i 30-40 min

Må testes!

Henger brødskivene sammen??[8D][:D]

Hehe, brødskivene henger sammen ja [:)]

ORIGINAL: suki

Noen som vil fortelle litt om symptomene deres barn hadde før de fikk påvist cøliaki?

Størstejenta hadde symptomer som diare, og mye magevondt. Nektet å spise brød, bolle , rundstykker osv. Sjekket henne flere ganger hos legen (blodprøver) , men ingen utslag.
På lillesøster var symptomene hard mage, forstoppelse, tynn , kulemage, tok blodprøver av ho da ho var 1,5 år ogheller ingen utslag.
Men nå ga jeg meg ikke jeg ville sjekke jentene, og begge ble henvist til sykehus og gastroskopi. Gastroskopien viste at begge har cøliaki. ....
Så ikke gi dere, og selv om det ikke er noe utslag på blodprøvene kan man fortsatt ha cøliaki. En må ta en biopsi av tarmen, og sjekke tarmtottene for å få en sikker diagnose [:)]

12 dl vann
1 dl olje
3 ss fiberhusk
1 pk søt fersk gjær
1 ts salt
1 egg
2 ss sirup
1 semper grov
2 semper fiber

eltes i 5 min
heves i 30 min
200 c i 30-40 min

Gleder meg til å prøve[:)] høres litt bedre ut enn det jeg lager gitt[:D]

ORIGINAL: linnhege

ORIGINAL: *LC*

Kan jo være att han har det ja,
Magen til dattra mi var som en slik biafra mage, men ho var/ er også spinkel og tynn, ho hadde diare og kastet opp hver kveld da ho la seg.
Men klager han på mage vondt og har "diare" hver dag så få han skjekket[:D]

men da er det veldig viktig at han får "vanlig" mat frem til legebesøk og blodprøve takingen, pga ellers blir det ikke vist på prøvene. og ett lite tips. er du usikker så stå på ditt, ikke vent på att legene skal finne ut av det selv. dette har jeg erfart!

Litt treg (beklager), men tusen takk for svar[;)]!!!

ORIGINAL: linnhege

ORIGINAL: Tinajulekule

Hva er bloggen hennes ??
'
Jeg har cøliaki å aner ikke hva jeg skal handle inn eller spise[:o]

http://hverdagsmatutengluten.blogspot.com/

flott at du liker den LinnHege ;)

Back
Topp